استاندار آذربایجان‌شرقی؛

حل مشکل کم آبی تبریز منوط به انتقال آب ارس است

1399/08/26 - 21:48 - کد خبر: 32029 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که انتقال آب ارس به تبریز نقش پدافندی هم دارد، گفت: مشکل کم‌آبی دشت تبریز و شبستر منوط به انتقال آب از ارس است.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی روز دوشنبه در جلسه ای با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اظهارکرد: برای به سرانجام رسیدن پروژه انتقال آب ارس تلاش‌های زیادی انجام شد و موضوع مساعدت قرارگاه را در این پروژه برای وزیر نیرو مطرح کردیم که موافقت کردند.
وی خاطرنشان کرد: قرارگاه خاتم الانبیا در استان ما منشاء خدمات بسیار ارزشمندی بوده و در سال گذشته و امسال چند پروژه کلان استان به تولیت این قرارگاه توسط رئیس جمهور افتتاح شد که سد کلقان و حاجیلر چایی از جمله آنها هستند.
وی با بیان اینکه پروژه خط انتقال زرینه رود نیز به خوبی انجام شده و در مجموع همکاری خوبی بین دستگاه ها با فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا وجود دارد، افزود: انتظار داریم این همکاری و ارتباطات تقویت شود چرا که زمینه‌های سرمایه‌گذاری و  توسعه بیشتری وجود دارد و و بازدیدهای امروز فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا از برخی پروژه‌های استان، بستر این همکاری را گسترش می دهد.
پورمحمدی با تاکید بر اینکه بحث تنش آبی در تابستان گذشته مسئله جدی تبریز بود، گفت: ما منابع آبی محدودی داریم و تابستان گذشته با مدیریت جمعی از این بحران عبور کردیم و اگر مساله مدیریت نمی شد، مسایل اجتماعی به وجود می آمد.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بحث اصلاح خط انتقال سد نهند، خاطرنشان کرد: مشکل کم آبی دشت تبریز و دشت شبستر و حوزه های منطقه منوط به این است که انتقال آب ارس را انجام دهیم که نقش پدافندی هم دارد و با اتصال آن به زرینه رود، مسیری ایجاد می‌شود که هرکجا مشکلی داشته باشیم، حل می شود.
وی با بیان اینکه هر دو سد حاجیلرچایی و کلقان که قرارگاه خاتم اجرای آنها را به عهده دارد از هدررفت منابع آبی جلوگیری می‌کنند؛ اظهار کرد: در ارتباط با سدهای دیگر مثل خداآفرین و قیزقلعه سی نیز کارهای خوبی در دوره‌های تامین منابع آبی انجام می‌شود ولی هیچ یک به اهمیت انتقال آب ارس نیست.
پورمحمدی همچنین همچنین با اشاره به معضل حاشیه نشینی در تبریز گفت: منطقه وسیعی از تبریز در حاشیه شمالی و جنوبی به طور غیراصولی ساخته شده است که اگر زلزله های سال گذشته سراب و میانه در تبریز اتفاق می افتاد، تلفات انسانی بسیار زیادی به بار می آورد.
وی با بیان اینکه ما در مقابل مردم مسئول هستیم بنابراین یکی از کارهای اساسی برای جابجا کردن حاشیه نشینان ایجاد شهرک جوانان به مساحت ۱۳۰ هکتار بود، افزود: در این شهرک پنج هزار واحد مسکونی احداث می شود که ساخت ۲ هزار واحد آن برعهده قرارگاه خاتم الانبیا است.
استاندار آذربایجان شرقی ابراز امیدواری کرد تا ۲ سال آینده ساخت این تعداد واحد مسکونی به اتمام برسد تا مشکل بخش عمده مناطق حاشیه نشین تبریز حل شود.
با انتقال آب ارس آب شرب تبریز برای ۲۵ سال آینده تضمین خواهد شد و علاوه بر آن آب کشاورزی دشت تبریز و شبستر و آب واحدهای صنعتی تامین می شود. وارد کانال اینستاگرام نصر شوید
انتهای پیام/
حل مشکل کم آبی تبریز منوط به انتقال آب ارس است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار