شهردار:

برای توسعه تبریز نیازمند مدیریت واحد شهری هستیم

1399/08/25 - 23:07 - کد خبر: 31943 نسخه چاپی

نصر: شهردار تبریز اظهار کرد: مدیریت واحد شهرسازی در بسیاری از شهرهای توسعه یافته انجام می‌گیرد در نتیجه برای توسعه شهری در تبریز نیازمند هماهنگی و مدیریت واحد شهری هستیم.

به گزارش نصر، ایرج شهین باهر در وبینار تخصصی "ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها" با حضور مهندسان شهرساز و شهرداران آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که تغییر کاربری‌ها موجب نابودی باغشهر تبریز می‌شود، گفت: تغییر کاربری فضای سبز به واحد مسکونی یا تجاری یک منبع درآمد برای شهرداری محسوب می‌شود و درآمدزایی ۸۰ درصدی دارد و شهرداری می‌تواند با صدور مجوزهای بیشتر، درآمد خود را افزایش دهد در حالی که این امر نباید انجام گیرد.
وی افزود: با توجه به وجود مشکلات بسیاری در حوزه شهرسازی و نگاه به متخصصان این امر، نیاز به اقدامات و تصمیمات اساسی است، چرا که شهرسازی، یک علم بسیار گسترده‌ای محسوب می‌شود که تدابیر و تصمیمات در این حوزه، در راستای بهبود زندگی مردم شهر انجام می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که پایه و مبنای اقدام شهرسازانه، برنامه ریزی است، افزود: در ابتدای انجام برنامه ریزی شهرسازی، باید آیتم اطلاعات به صورت کامل در دسترس باشد اما متاسفانه تاکنون اطلاعات منسجم در حوزه شهری، در اختیار مشاوران و شهردار قرار نگرفته است؛ در این راستا باید با یک تجمیع اطلاعات بین دستگاه‌های شهری، یک شهرساز بتواند تصمیم درستی بگیرد و شهر را به بستر رفاه و آسایش مردم تبدیل کند.
وی متذکر شد: متاسفانه در شهرهای ما این اطلاعات منسجم وجود ندارد و مشاوران با کمترین اطلاعات که بیشتر هم در حوزه کالبدی و ساختمانی است، برنامه‌ریزی می‌کنند.
شهین باهر با بیان این‌که برنامه ریزی در حوزه فضای شهری نیاز به تصمیمات کلان دارد، گفت: درآمد شهرداری از طریق صدور پروانه ساختمانی، کسب می‌شود در حال که صدور پروانه باید رایگان انجام گیرد و درآمد شهرداری از محل خدمات تامین شود و در این راستا، شهروندان از بابت خدماتی که در شهر ارائه می‌شود، به شهرداری پول پرداخت کنند.
وی ادامه داد: شرایط هر یک از شهرها با یکدیگر فرق دارد و باید برای هر شهر، یک برنامه متفاوتی ارائه شود، اما ضوابط طرح جامع شهرسازی که در شهر تبریزی که بر روی خطرناک ترین گسل کشور قرار دارد و شهر اصفهان که درصد زلزله در آن نزدیک به صفر است، یکسان است؛ در حالی که باید کالبد ساختمان‌ها و ضوابط شهرسازی مثل نوع طبقات و ... در تبریز متفاوت از سایر شهرها باشد. 
شهردار تبریز با اشاره به بازدید از مناطق زلزله‌زده شهر وان ترکیه، اظهار کرد: با وجود این‌که میزان بزرگی زلزله شهر وان تقریباً برابر با بزرگی زلزله شهرستان ورزقان بود اما شدت تخریب و آسیب بسیار کمتر گزارش شده است، زیرا نحوه سازه‌های ساختمانی و به خصوص قرار گیری با فاصله واحدها، موجب عدم برخورد ساختمان‌ها در زمان زلزله شده و شدت آسیب کاهش یافته است. 
وی افزود: در حالی که در برخی مناطق شهر تبریز، مسئله درز انقطاع رعایت نشده است؛ در تمامی معابر شهر تبریز، دیواری از ساختمان‌های چند طبقه احداث شده که در صورت وقوع زلزله، امکان عبور از این معابر و امدادرسانی وجود نخواهد داشت.
این وبینار با همکاری استانداری، شهرداری و  نظام مهندسی ساختمان استان برگزارشد.
انتهای پیام/
 برای توسعه تبریز نیازمند مدیریت واحد شهری هستیم خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار