رییس کل دادگستری استان:

بانک اطلاعاتی مجرمان حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی ایجاد شد

1399/08/25 - 20:17 - کد خبر: 31934 نسخه چاپی

نصر: رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی اعلام کرد: بانک اطلاعاتی مجرمان حرفه ای این استان به منظور استخراج، پایش و جمع آوری اطلاعات این افراد ایجاد و راه اندازی شد.

به گزارش نصر، موسی خلیل اللهی روز یکشنبه در نشست دادستان های عمومی و انقلاب اسلامی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تاکید بر لزوم اهمیت بررسی و کنترل مجرمین حرفه ای و سابقه دار در ایجاد امنیت، اظهار داشت: از جمله علل وقوع و گسترش جرایم در جامعه تکرار رفتارهای مجرمانه از سوی مجرمان حرفه ای و سابقه دار است که این موضوع  به ویژه در ایامی که در خارج از زندان هستند، روند افزایشی پیدا می کند.
وی افزود: به منظور ایجاد بانک اطلاعات مجرمان حرفه ای در آذربایجان شرقی، مشخصات کامل و سوابق کیفری این افراد استخراج، پایش و جمع آوری و در بانک های اطلاعاتی تمامی دستگاه های ذیربط به اشتراک گذاشته شده است.
خلیل اللهی ادامه داد: مجرمان حرفه ای و سابقه دار به لحاظ روحیه و ویژگی خاصی که دارند با رفتار و عملکرد خود و تکرار رفتارهای مجرمانه سبب اخلال در نظم و امنیت جامعه می شوند و همچنین تکرار رفتارهای مجرمانه توسط این افراد و کمرنگ شدن قبح رفتارهای مجرمانه، موجب ترغیب و تحریک افراد مستعد به ارتکاب بزه را فراهم می کند.
وی یادآوری کرد: پیشگیری و برخورد مدبرانه با پدیده جرم و تکرار جرایم از جمله مسایل مهم مورد توجه قانونگذار و مسئولان قضایی بوده و در این راستا تشکیلات قضایی آذربایجان شرقی وارد عرصه شده و  اقدامات مناسبی را تهیه و انجام داده است.
خلیل اللهی با اشاره به منویات آیت الله رئیسی مبنی بر پیشگیری و برخورد با جرایم به خصوص رصد و کنترل مجرمان حرفه ای و سابقه دار، یادآوری کرد: در راستای پیشگیری از جرایم ارتکابی توسط مجرمان حرفه ای و دارای حالت خطرناک و سلب امکان هرگونه اقدام خطرناک از ناحیه آنها به عنوان یکی از عوامل اخلال در نظم عمومی جامعه و لزوم پایش آنها و اجرایی کردن دستورالعمل اجرایی و کنترل مجرمان سابقه دار، دادگستری آذربایجان شرقی اقدامات شاخصی را انجام می دهد.
وی تشکیل و راه اندازی ستاد کنترل مجرمین حرفه ای و باسابقه را از جمله اقدامات دادگستری استان برشمرد که جلسات این ستاد به صورت مستمر و مرتب برگزار شده و مصوبات آن به صورت جدی پیگیری می شود.
رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی اضافه کرد: به منظور ایجاد بانک اطلاعات مجرمان حرفه ای در آذربایجان شرقی در کنار تشکیل ستاد و تلاش همکاران دستگاه قضایی استان مشخصات کامل و سوابق کیفری تعداد یکهزار و ۵۲۴ نفر از مجرمان حرفه ای و سابقه دار استان استخراج، پایش و جمع آوری شده و در بانک های اطلاعاتی تمامی دستگاه های ذیربط به اشتراک گداشته شده است.
خلیل اللهی با اشاره به موضوع صدور دستورات قضایی توسط دادستان ها به استناد دستورالعمل اجرایی و کنترل مجرمان سابقه دار، گفت: موضوع کنترل، دعوت، توجیه، اخذ تعهد از مجرمان حرفه ای و سابقه دار و خطرناک خطاب به مراجع انتظامی به صورت مستمر در طول سال و به خصوص در ایام خاص دستوراتی برای پیشگیری از وقوع برخی اتفاقات صادر می شود.
انتهای پیام/
بانک اطلاعاتی مجرمان حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی ایجاد شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار