امام جمعه تبریز:

ستارخان مبارز شجاع راه آزادی بود

1399/08/25 - 20:01 - کد خبر: 31933 نسخه چاپی

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با صدور پیامی به مناسبت سالروز درگذشت ستارخان، از این مجاهد آذربایجانی به عنوان سردار بزرگِ مبارزِ شجاع در راه آزادی کشور یاد کرد.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم روز یکشنبه در این پیام با اشاره به اینکه امام راحل (ره) درباره شخصیت و حرکت ستودنی این مرد و دیگر مبارزان راه مشروطه می فرمایند “شما آذربایجانیان غیور بودید که در صدر مشروطیت برای کوبیدن ‎استبداد و خاتمه دادن به خودکامگی و خودسری سلاطین جور‎ ‎به پاخاستید و فداکاری کردید”، افزود: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در جایی دیگر خطاب به مردم آذربایجان فرموده اند “شما در صف اول بودید در مشروطه و در بعد از مشروطه در صف اول مجاهده بودید. شما مجاهدین خیلی دارید. شما خیابانی دارید و ستارخان دارید و باقرخان دارید.”
وی اظهار داشت: امام فرموده اند برادران من، شما می دانید که در صدر مشروطیّت ایران چقدر‎ ‎ابتلائات داشت و آذربایجان چه همّتی در این امر کرد و سردارهایی‎ ‎که از آذربایجان برخاستند چقدر زحمت متحمل شدند و چقدر رنج‎ ‎کشیدند و پیروز شدند.
حجت الاسلام آل هاشم در این پیام همچنین به بیانات رهبر انقلاب در خصوص ویژگی های آذربایجانی ها و معیار حرکت ملت اشاره کرده و می افزاید: رهبری فرموده اند “یک خصوصیتی در مردم عزیز آذربایجان انسان به‌ وضوح مشاهده می کند؛ این خصوصیت در بعضی از مناطق کشور هست اما در آذربایجان به شکل بارزی وجود دارد و آن این است که مبارزات و حرکت غیرتمندانه مردم آذربایجان در دوره‌های مختلف، در قضیه‌ مشروطه، در قضیه اشغال نظامی، در قضایای گوناگون، که در اغلب این قضایا، پیشروِ دیگران هم بودند، همواره با دین و ایمان دینی همراه بوده است.
وی ادامه می دهد: در تبریز ستارخان می گفت: فتوای علمای نجف در جیب من است؛ یعنی این مرد بزرگِ مبارزِ شجاع کار خودش را با هدایت علما و مراجع نجف تنظیم می کرد، درست نقطه مقابل آنچه که آن روز تفکرات جریان های روشنفکریِ شرق و غرب می خواستند در این کشور اعمال کنند.
حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه ملت، ایمان دینی را معیار و ملاک و راهنما قرار داده است، گفت: رهبر انقلاب می فرمایند “در سرتاسر کشور، با اندازه های کم و زیاد، همه ملت ایران این جورند. حرکت، حرکت همراه با غیرت و شجاعت و احساس مسئولیت است؛ اما با راهنمائی دین، با پشتوانه ایمان دینی؛ این خیلی ارزشمند است. که مصداق بارز آن خطه آذربایجان است.
براساس این گزارش، ستارخان قراچه‌داغی (۲۸ مهر ۱۲۴۵ –۲۵ آبان ۱۲۹۳) از سرداران جنبش مشروطه ایران ملقب به «سردار ملی» است که در برابر نیروهای دولتی ضد مشروطه در تبریز ایستاد.
ستارخان مشهور سردارملی به عنوان قهرمانی ملی آذربایجان و ایران و یکی از سرشناس‌ترین مبارزان انقلاب مشروطه در سراسر کشور شناخته می‌شود؛ مدارس، خیابان‌ها، مناطق شهری و حتی رستوران‌ها به نام او نام‌گذاری شده‌اند که همه اینها به همراه افسانه‌های بلندهمتی او در حمایت از فقرا و افراد ناتوان او را به قهرمان ایده آل ملی تبدیل کرده است.
در جریان جنگ قوای دولتی با مشروطه خواهان در باغ اتابک تهران که حدود ۵ ساعت به طول انجامید، ۳۰۰ نفر از مبارزان راه مشروطه کشته شدند و ستارخان در مسیر پله های منتهی به پشت بام مورد اصابت تیر به پایش قرار گرفت و مجروح شد و سپس قوای دولتی او را دستگیر کردند و به منزل صمصام السلطنه بردند.
بعد از این وقایع ستارخان در تهران خانه‌نشین و با وجود اینکه پزشکان حاذق برای مداوای پای او تمام تلاش خود را کردند اما بر اثر اصابت گلوله هر دو استخوان ساق پا شکسته‌ بود و زخم دچار عفونت شده بود.
ستارخان پس از این واقعه نزدیک به ۴ سال زندگی کرد و در نهایت ۲۵ آبان سال ۱۲۹۳ شمسی در تهران درگذشت.
آرامگاه ستارخان در باغ طوطی در کنار حرم شاه عبدالعظیم شهرری واقع است.
انتهای پیام/
 ستارخان مبارز شجاع راه آزادی بود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار