نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز در گفت و گو با نصر/

شربیانی؛ کاندیدای انتخابات اتاق بازرگانی تبریز: لازمه پیشرفت اقتصاد محول کردن امور اقتصادی به بازار

1397/12/05 - 18:15 - کد خبر: 319 نسخه چاپی

نصر: نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز لازمه پیشرفت اقتصاد را محول کردن امور اقتصادی به بازار عنوان کرد.

به گزارش نصر، "میرمحمد پوراقدم شربیانی" نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز که در انتخابات دور جدید اتاق بازرگانی حضور دارد راه برون رفت از وضعيت ناموزون تجارت را استفاده از اصول مکتب تبريز در تجارت و تلفيق آن با انديشه هاى نو بیان کرد و گفت: با توجه به سبقه آذربایجان و تبریز در عرصه تجارت کشور، همواره شاهد پرورش نیروهایی زبده و اندیشمند توسط تاجران تبریزی بوده ایم و با اطمینان می توان گفت که راه برون رفت از وضعيت ناموزون تجارت استفاده از اصول مکتب تبريز در تجارت و تلفيق آن با انديشه هاى نو در حوزه تجارت و بخش خصوصى مى باشد.

‎ وی در پاسخ به این سوال که حضور نماینده اتاق بازرگانی تبریز در اتاق ایران تا چه حدی می تواند در رفع چالش های بخش خصوصی منطقه آذربایجان اثر گذار باشد؟، گفت: حال با در نظر گرفتن سبقه موجود در تاریخ تجاری کشور و براساس مسائلی که پیش از این در خصوص اهمیت هدف گزینی حضور نمایندگان در اتاق بازرگانی تبریز نیز ذکر شد، یکی از مهم ترین شاخص های این اهداف را می توان حضور در اتاق ایران برشمرد، چراکه حضور مردان تجاری و اقتصادی آذربایجان در عرصه های ملی همواره با اقبال و رونق بخشی اقتصاد کشور همراه بوده است، لذا با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی تبریز در رأس اتاق ایران علاوه بر تحکیم اهداف توسعه و بکارگیری تفکر تلفیقی تجربه و علم اقتصاد در کشور، ظرفیت های تجاری و تولیدی منطقه آذربایجان بیشتر نمود خواهد یافت.

‎شربیانی در این خصوص تاکید کرد:اهمیت این موضوع زمانی نمود می یابد که با حضور نمایندگان آذربايجان و تبریز در رأس اتاق ایران روابط بین الملل منطقه  رونق یافته و ظرفیت های اقتصادی و تولیدی بخش های خصوصی مورد بهره برداری قرار گیرد.

*لزوم نوین سازی روش های تجاری

‎وی عدم نوین سازی روش های تجاری را از مهم ترین دلایل کم رنگ شدن نقش بازرگانان و تجار آذربایجان در تصمیم گیری و تصمیم سازی عرصه اقتصادی استان بیان کرد و گفت: سبقه و تجربه تجاری بازرگانان آذربایجان و تبریز همواره در تاریخ آمده و همه ما از آن آگاهیم اما اگر بخواهیم نمود تجارب گذشته را از عملکرد امروز کم کنیم متاسفانه اثرگذاری بسزایی را در عرصه اقتصادی منطقه نخواهیم یافت، چراکه به سبب عدم نوین سازی روش های تجاری محور توسعه اقتصاد استان با رشد همراه نیست و به همین دلیل است که تصمیم گیری ها در اقتصاد منطقه با وجود ظرفیت های غنی و معتبر کم ثمر بوده است.

*لازمه پیشرفت اقتصاد محول کردن امور اقتصادی به بازار

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز چالش های اقتصادی کشور را می توان به دوبخش عمده تقسیم کرد و گفت: بخش نخست مربوط به دخالت دولت در اقتصاد است که به سبب آن حواشی بسیاری در عرصه اقتصادی کشور به وجود می آید. لازمه پیشرفت اقتصاد محول کردن امور اقتصادی به بازار و تعيين قیمت ها در آن است. در صورت ورود سیاست به اقتصاد، شاهد انحراف اقتصاد خواهیم بود که پارلمان بخش خصوصی در این مرحله وظیفه شفاف سازی آن را بر عهده دارند تا با ارائه مشاوره  دولت را برای تبعیت از این قانون اقتصادی مجاب نماید.

وی ادامه داد: از طرفی بخش دوم چالش های موجود در اقتصاد مربوط به خود بخش خصوصی است که در تشخيص اولويت به خطا رفته است و آن اينكه اولويت اتاق بايد تجارت باشد زيرا كه انگيزه توليد در تمامى صنعت ها تجارت مى باشد.

شربیانی در ادامه به سایر چالش های موجود در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: در اقتصاد کشور با برخی چالش های دیگر نیزمواجه هستیم که از آن جمله می توان به چالش نقل و انتقال ارز در امور جاری فعالان اقتصادی کشور اشاره کرد که در صورت حضور متخصصین این حوزه در اتاق ایران و تبریز شاهد مرتفع سازی آن خواهیم بود.

 

*تشكيل ستاد فرماندهى اقتصادى و حضور بخش خصوصى نخشستین گام در راستای برون رفت از رکود اقتصادی حاکم

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریزبرون رفت از ركود فعلى نسخه آماده اى ندارد و اولين اقدام بايد تشكيل ستاد فرماندهى اقتصادى و حضور بخش خصوصى در اين ستاد باشد تا از تصميمات سليقه اى و خلق الساعه پرهيز شود.

وی افزود: در صورت نظارت تجار شناخته شده بر مسائل اقتصادی و خروج سیاست از اقتصاد بسیاری از مشکلات اقتصادی مرتفع خواهد شد، چراکه با نگرش تخصصی این افراد اقتصاد توانایی بازگشت به سطح پایه و ثابت را به دست خواهد آورد، تعیین قيمتها در بازار از جمله آثاری است که در صورت تحقق این امر به ثمر خواهد رسید.

شربیانی در پاسخ به اینکه ارزیابی او از حضور چهره ای آذربایجانی در راس وزارت صنعت، معدن و تجارت و چگونگی ایجاد فرصت های مناسب برای فعالان اقتصادی در عرصه ملی، اظهار داشت: حضور چهره ای آذربایجانی در راس امور اقتصادی کشور قطعا امری شایسته است که همواره یکی از مطالبات مستمر مردم آذربایجان بوده اما چگونگی استفاده از این ظرفیت در پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی موضوعی قابل تامل است، چراکه تحقق این امر زمانی مثبت و دارای کارایی است که شخص منتخب با وجود شناخت از منابع و ظرفیت های اقتصادی، معدنی، کشاورزی منطقه بتواند از بخش عمده این قابلیت استفاده کرده و برای تقویت آن ها گام های موثر بردارد كه نقش اتاق در استفاده از اين فرصت بى بديل است. این امر تحقق نمی یابد مگر با شناخت مزيت هاى نسبى استان و ارائه ايده ،طرح و برنامه شفاف و استفاده از ظرفيت هاى وزارت صمت براى خلق ثروت تا بدين وسيله رفاه بيشترى  براى مردم استان فراهم شود.

انتهای پیام/

شربیانی؛ کاندیدای انتخابات اتاق بازرگانی تبریز: لازمه پیشرفت اقتصاد محول کردن امور اقتصادی به بازار نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار