رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی:

سلام دادن با "مشت" هم می ‎تواند کرونا را منتقل کند

1399/08/25 - 10:51 - کد خبر: 31869 نسخه چاپی

نصر: رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان اینکه سلام دادن ورزشکاری یا سلام دادن با مشت گره کرده هم می‎ تواند کرونا را منتقل کند، گفت: این نوع احوالپرسی نیز ناقل بیماری بوده و تفاوتی با سلام دست دادن معمولی ندارد.

به گزارش نصر، سیمین خیاط‌زاده در گفت‌وگویی در این خصوص اظهار کرد: در شرایط کنونی، برای نشان دادن عواطف و سلام و احوالپرسی، نیازی به دست دادن نیست، چراکه با نگاه محبت آمیز هم می‌توان احترام و محبت را به طرف مقابل نشان داد.
 وی ادامه داد: دست دادن با مشت گره کرده باعث نقض پروتکل‎های بهداشتی می‎شود، چرا که در این حالت نیز دستمان با دست فرد دیگر تماس پیدا کرده و در صورت آلوده بودن، ویروس را منتقل می‎کند؛ همچنین فاصله‎ی اجتماعی مورد تاکید هم رعایت نمی‎شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت آموزش به کودکان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و ناقل نبودن، تاکید کرد و گفت: از همان کودکی باید به بچه‌ها بیاموزیم که برای سالم زندگی کردن باید رفتارهای متفاوتی نسبت به گذشته داشته باشند.
خیاط‌زاده افزود: به عنوان مثال والدین باید بچه‎ها را اقناع کنند که با شیوع بیماری در شرایط فعلی، خوردن خوراکی در بیرون از منزل کار درستی نیست، ای بسا والدینی که پس از خرید، بسته‎ی خوراکی را باز کرده و آن را به دست بچه می‌دهند؛ این رفتار با پروتکل‌های بهداشتی مورد قبول، مغایرت دارد.
وی با بیان اینکه شست و شوی دست‌ها و صورت بچه‌ها به ویژه در زمان بازگشت از بیرون به منزل حتما باید مورد توجه والدین قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: اگر سن کودک بسیار کم بوده و قانع کردنش سخت است، توصیه می‎شود چنین کودکی را از منزل خارج نکنیم، در غیر اینصورت اگر مادری به همراه فرزندش مجبور به خروج از منزل شد، باید در یک بطری، آب آشامیدنی لازم و بسته‎ی کوچکی از خوراکی را از خانه داخل کیفش قرار داده و همراه خود داشته باشد.
وی تاکید کرد: باید هر لحظه از تمیز بودن دست‌های خود و کودکانمان مطمئن باشیم، هر چند بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بچه‎ها بیمار نمی‎شوند، اما کودکان هم بیمار و آلوده و حتی بستری هم می‎شوند؛ با وجود اینکه تعداد کودکان بستری شده بر اثر ابتلا به کرونا و دارای علامت کم ابوده، اما این کودکان به عنوان مخزن آلودگی، موجبات آلوده شدن بزرگ‎ترها را هم فراهم می‎کنند.
رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان با توصیه به مادر دانش آموزان، اظهار کرد: مدارس را تعطیل نکرده‎ایم که مادرها برای انجام کارهای روزانه و با راحتی خیال بچه‎ها را برای بازی به کوچه بفرستند و یا اصلا در خانه پیدایشان نشود؛ «در خانه ماندن» همچنان یکی از توصیه‎های اصلی و ضروری ما برای مبارزه با کرونا است.
وی با بیان اینکه در این شرایط بچه‎ها باید در خانه مانده و با برنامه‎های تلویزیونی، کتاب‎ها و برادر و یا خواهرانشان مشغول شوند، اضافه کرد: خوشبختانه امروزه اغلب بچه‎ها به گوشی موبایل هوشمند دسترسی دارند و می‎توانند از کتابخانه‌های اینترنتی هم استفاده کنند، اما اگر مادر خانواده خودش در خانه نمانده و به توصیه‎ها عمل نکند، دیگر نمی‎توان از بچه‎ها چنین انتظاری داشت.
وی با بیان اینکه با تعطیلی مدارس، شاهد شلوغی شهر بازی‌ها بودیم، گفت: بر همین اساس تصمیم به تعطیلی شهربازی‌ها گرفتیم، اگر بنا به رفت و آمد آزادانه‎ی کودکان و بازی با همسالان بود، مدرسه هم تعطیل نمی‎شد، چرا که معتقد هستیم مدارس امن‎تر از شهربازی و کوچه و خیابان بوده و حداقل معلمان و مدیر مدرسه نظارت دارند.
خیاط‌زاده بیان کرد: همان مادری که نسبت به بازگشایی مدارس معترض بود و در مورد به خطر افتادن سلامتی فرزندش ابراز نگرانی می‎کرد، متاسفانه بدون آموزش و در نظر گرفتن جوانب احتیاط و رعایت شیوه‎نامه‎های بهداشتی، به فرزندش اجازه می‎دهد تا در کوچه با بچه‎ها بازی کند.
وی تصریح کرد: مدارس برای جلوگیری از تردد غیرضروری و دادن فرصت به مدارس برای فراهم کردن شرایط بازگشایی، مانند آموزش‌های لازم، تمیزی سرویس‌های بهداشتی، تامین مواد ضدعفونی کننده، در تماس نبودن دانش آموزان با هم برای مدت طولانی و تجمع نکردن والدین مقابل مدارس، تعطیل شده‌ است.
وی اضافه کرد: متاسفانه این رفتارها وجود دارد و برخی مادران بدون ماسک و رعایت فاصله در کوچه و دم در مشغول صحبت با همسایه‌ها هستند و بچه‎ها را هم به دنبال خودشان به بازار و سایر اماکن می‎کشانند؛ ما هم وظایفی مانند بیماریابی، آموزش و نظارت به رعایت پروتکل‎های بهداشتی داریم، اما تا مردم کنارمان نباشند، نمی‎توانیم وظایمان را به درستی انجام دهیم.
رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان در خاتمه با بیان اینکه تعیین یک مراقب برای کنترل رفتارهای بهداشتی تک تک افراد امکان پذیر نیست و این موضوع به فرهنگ مردم بازمی‌گردد، گفت: احساس می‎کنم در جامعه و بین مردم و ما نوعی احساس تقابل ایجاد شده است، درحالیکه ما هم از همان مردم هستیم و اگر مردم را به رعایت فاصله و بهداشت دعوت می‎کنیم، برای حفظ سلامتی خودشان است.
انتهای پیام/
 سلام دادن با خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار