مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد:

افزایش تعداد خانه‌های روستایی آذربایجان شرقی با مهاجرت معکوس به روستاها

1399/08/25 - 10:35 - کد خبر: 31868 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی از افزایش تعداد خانه‌های روستایی این استان با مهاجرت معکوس به روستاها و یا ساخت خانه‌ی دوم در روستا، خبر داد.

به گزارش نصر، حافظ باباپور در گفت‌وگویی تعداد واحدهای مسکونی در روستاهای آذربایجان شرقی را ۳۰۵ هزار و ۴۰۰ باب عنوان کرد و گفت: تا کنون ۱۴۳ هزار واحد از این تعداد با استفاده از طرح ویژه‌ی نوسازی و بهسازی مسکن و دریافت تسهیلات از اداره کل بنیاد مسکن، مقاوم سازی شده‌اند و قطعا کسانی هم که از ما تسهیلات دریافت نکرده‌اند، خانه‌های مقاومی ساخته‌اند.
وی بیان کرد: مجموع بازسازی‌ها با احتساب بازسازی‌های منطقه‌ی ارسباران، ۴۷ درصد مساکن روستایی آذربایجان شرقی بازسازی شده‌اند که این آمار در مقایسه با میانگین کشوری دو درصد هم بیشتر است.
وی از افزایش هفت درصدی مقاوم‌ سازی مساکن روستایی در استان طی دو سال گذشته خبر داد و افزود: دو سال قبل، ۴۰ درصد از خانه‌های روستایی، مقاوم سازی شده بودند، اما این عدد در طول دو سال گذشته به ۴۷ درصد افزایش یافته است.
باباپور متذکر شد: تعداد واحدهای مسکونی روستایی در سرشماری سال ۸۵ برابر با ۲۴۲ هزار واحد بود که در طول ۱۰ سال گذشته با افزایش حدودی ۶۳هزار واحدی به ۳۰۵ هزار واحد رسیده، به این معنی که هر سال ۶۳۰۰ واحد خانه در روستاها ایجاد و ساخته شده است.
وی با اشاره به استفاده از متریال و مصالح ساختمانی جدید در ساخت خانه‌های جدید روستایی، گفت: خانه‌هایی که به تازگی ساخته شده‌اند مثل خانه‌های قدیمی از خشت و گل ساخته نشده‌اند، معتقد هستم ۵۰ الی ۶۰ درصد واحدهای مسکونی که همه ساله در روستاهای استان ساخته می‌شوند از مصالح مقاوم استفاده کرده‌اند که در این رابطه لازم است دهیاران آمارهای لازم را برای حصول اطمینان و ارزیابی دقیق، ارائه کنند.
وی متذکر شد: در این رابطه طی برگزاری جلسه‌ای با حضور استاندار تاکید شد تا بانک‌ها تسهیلات لازم برای مقاوم سازی مساکن روستایی را در اسرع وقت به روستاییان ارائه کنند تا در هنگام وقوع بلایای مانند زلزله شاهد تلفات زیادی نباشیم، در زلزله‌ی آبان ماه سال گذشته دولت فقط ۱۳۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض اعطا کرد که با احتساب سیمان و آهن رایگان حدود ۱۶۰ میلیارد تومان می‌شود.
وی تاکید کرد: باید در شرایط موجود و شرایط عادی اقدام به بازسازی و نوسازی مساکن روستایی کنیم تا خانه‌ها در حوادثی مانند زلزله تخریب نشوند، چرا که هزینه‌ی ساخت دوباره‌ی یک خانه تخریب شده بسیار بیشتر از هزینه‌ی لازم برای نوسازی و بازسازی آن خانه است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی، مقاوم سازی و بازسازی مساکن روستایی را در کاهش تلفات جانی زمین لرزه‌ی آبان ماه سال گذشته در آذربایجان شرقی، موثر عنوان کرد و گفت: خانه‌های مقاوم سازی شده در این حادثه حتی ترک هم برنداشته بودند، مقاوم‌سازی مساکن روستایی می‌تواند تلفات مالی و جانی را به حداقل برساند.
انتهای پیام/
افزایش تعداد خانه‌های روستایی آذربایجان شرقی با مهاجرت معکوس به روستاها خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار