رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

افزایش کشتار دام‌ ماده در آذربایجان شرقی

1399/08/24 - 12:41 - کد خبر: 31811 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افرایش کشتار دام ماده در سالجاری خبر داد و افزود: با توجه به افزایش چهار درصدی دام سنگین ماده کشتار شده نسبت به کل کشتار دام‌های سنگین، طی سال‌های آتی، میزان تولید شیر و گوشت قرمز نیز کاهش خواهد یافت.

به گزارش نصر، اکبر فتحی در گفت‌وگویی از افزایش میزان کشتار دام‌های سبک و سنگین استان در هفت ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: با وجود افزایش کشتار، میانگین وزن دام‌های زنده سبک و سنگین کاهش یافته است.
وی با بیان این‌که ستاد تنظیم بازار کشور، قیمت مصوبی برای گوشت قرمز اعلام نکرده است، گفت: طی هفته اخیر در میادین عرضه دام زنده استان، قیمت دام زنده با کاهش مواجه بوده اما هنوز قیمت گوشت قرمز درب قصابی تغییری نکرده است؛ بر اساس نرخ اعلامی، گوشت قرمز گوساله (خالص) به قیمت ۱۱۵ هزار تومان، گوشت مخلوط گوسفند به قیمت ۱۰۰ هزار تومان و گوشت ران با سر دست و یا گردن به قیمت ۱۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود.
وی در خصوص دلیل افزایش قیمت دام زنده در سالجاری، گفت: عمده‌ترین دلایل افزایش قیمت دام زنده، مربوط به خروج غیر مجاز دام از استان‌ها و افزایش میل قاچاق دام به کشورهای همسایه غربی به دلیل تفاوت قیمت ارز و عدم امکان تامین نهاده مورد نیاز واحدهای پرورشی است؛ حدود ۵۰ درصد نیاز واحدهای پرورشی از طریق سامانه بازارگاه تامین شده و مابقی به صورت آزاد، با قیمت‌های غیر مصوب تهیه می‌شود که در نتیجه با افزایش هزینه تولید، قیمت تمام شده نیز افزایش داشته است.
فتحی با بیان این‌که میزان تولید گوشت قرمز کشور در سال گذشته، ۸۵۹ هزار تن بوده و سرانه تولید گوشت قرمز برابر با ۳۵.۱۰ کیلوگرم است، ادامه داد: متوسط سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور برابر با ۵۵.۱۲ کیلوگرم برآورد می‌شود که بیانگر نیاز به واردات سالانه گوشت قرمز به میزان تقریبی ۱۸۰ هزار تن است. 
وی با تاکید بر این‌که سرانه مصرف گوشت قرمز جهان در سال گذشته، برابر با ۴۱ کیلوگرم بود که بیانگر پایین بودن مصرف گوشت قرمز در کشور است، افزود: بر اساس اعلام مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور، میزان واردات گوشت قرمز برای ذخایر استراتژیک حدود ۱۵۰ الی ۱۶۰ هزار تن گوشت قرمز بوده که این مقدار طی سالجاری، ۱۰۰ هزار تن اعلام شده است.
وی در خصوص میزان توزیع نهاده‌ها در استان طی سالجاری، تشریح کرد: تاکنون نهاده‌ی کنجاله سویا به میزان ۶۴ هزار تن، نهاده ذرت به میزان ۱۴۷ هزار تن و نهاده جو به میزان ۶۸ هزار تن در انواع واحدهای تولیدی بخش کشاورزی استان توزیع شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: تمامی نهاده‌ها به صورت غیرحضوری و در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود و توزیع به همین روال ادامه دارد.
انتهای پیام/
 افزایش کشتار دام‌ ماده در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار