یادداشت /

موج سوم کرونا و افزایش گرفتاری اصناف !

1399/08/23 - 11:12 - کد خبر: 31758 نسخه چاپی

نصر: ویروس کرونا به عنوان طاعون زمان همه ابعاد زندگانی بشر را تحت الشعاع قرار داده و انسانهای بسیاری را به کام مرگ کشانده و بسیاری را هم درگیر خود کرده است،

اما در این میان اصناف و کسبه بیشترین آسیب را متحمل شده اند و در ایران به دلیل مشکلات اقتصادی و تورم بالا که عملا خود ویروسی بدتر از کرونا بوده که سالهاست رکود را در کشور حاکم کرده است و شیوع ویروس منحوس کرونا هم بر مشکلات مردم به ویژه اصناف افزوده است.
به‌رغم اینکه ستاد کرونا برخی از صنوف را موقتا تعطیل کرده و به برخی دیگر از صنوف اجازه فعالیت می‌دهد، با این حال تغییرات سبک زندگی مردم و احتیاط آنها باعث شده برخی از صنوف نیز به‌صورت غیررسمی دچار تعطیلی‌های گسترده شوند. به‌عنوان نمونه تالارهای پذیرایی معمولا تعطیلی رسمی گسترده‌تری را تجربه می‌کنند اما صنف گل‌فروش، قنادان، البسه، خدمات مربوط به عروس، عکاسان و ... نیز به تبع این تعطیلی و همچنین کاهش میهمانی‌های خانوادگی، با رکود و کاهش درخواست مردم مواجه شده و تعداد قابل‌توجهی  نیز به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده‌اند.
واحدهایی هم که تعطیل نشده‌اند عمدتا با مشکل کاهش فروش مواجه شده اند که این مساله موجب تعدیل نیروی کار در آنها شده است. هر چند صنوف مربوط به فروش موادغذایی و شوینده‌ و بهداشتی از قبیل سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بعضا با افزایش فروش نیز مواجه شده‌اند، اما اگر این موارد خاص را کنار بگذاریم، می‌توان گفت سایه کرونا بر سر اصناف گسترده شده و تعطیلی‌های جدی در مشاغل این بخش را به همراه داشته است که در این میان باید حمایت های جدی صورت پذیرد.
متاسفانه با اوج‌گیری دوباره بیماری، دستورالعمل‌های سخنگیرانه برای کنترل بیماری به مرحله اجرا گذاشته می شود که تعداد بیشتری از صنوف را به تعطیلی می کشاند و این در حالی است که ماههاست که تعدادی از واحدهای صنفی به علت کرونا تعطیل شده‌اند؛ چون در زمره مشاغل پرخطر قرار گرفته اند، که امید می رفت این واحدهای صنفی بازگشایی شوند اما متاسفانه با وضعیت موجود کشور و افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان عملا این کار را امکان‌پذیر نکرده و با وضعیت پیش آمده و اوج‌گیری کرونا، واحدهای صنفی دیگری نیز تعطیل خواهند شد.
یکی از دلایل اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا در کشور، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی افراد است که این امر روز به روز به مشکلات جامعه به ویژه اصناف و بازاریان دامن زده است و آنها را با تعطیلی ناخواسته روبرو کرده است. مردم باید از خودشان شروع کنند و با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از دستکش و زدن ماسک سلامتی خود را تضمین کرده و در راستای جلوگیری از گسترش این ویروس کمک کنند.
با ادامه روند کنونی، ستاد مقابله با کرونا دستور تعطیلی تعداد بیشتری از صنوف را صادر کرده است و زمانی که همه واحدهای صنفی، مدارس و ادارات به‌صورت یک‌سوم فعالیت داشتند با بهبود وضعیت نباید از محدودیت‌ها تا اطلاع ثانوی کاسته می شد که متاسفانه مردم به توصیه های ستادکرونا توجه نکرده و با حضور در تجمعات و اماکن عمومی عملا موجب افزایش مجدد بیماری شدند که حالا ندانم کاری مردم را باید اصناف به دوش بگیرند.
درحال‌حاضر صنف خیاطان، آرایشگران مردانه و به ویژه زنانه حال خوبی ندارند و با شرایط اقتصادی که در کشور حاکم است، به‌طور میانگین از ۱۰۰ درصد فعالان این صنف، بیش از 50 درصد کاملا تعطیل کرده اند و اگر بر همین منوال بگذرد به میزان بیکاران این صنوف افزوده خواهد شد.
درصد بالایی از اصناف در مکان‌های استیجاری کار می‌کنند؛ بنابراین به جهت وضع بد اقتصادی  عملا توان پرداخت کرایه و حتی توان اداره زندگی را از کف داده‌اند که در این شرایط باید به داد اصناف رسید که سبد خرید روزانه ایشان روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود. در این شرایط که توان افراد برای تامین اولین نیازهای زندگی رو به اتمام است، سازمان امور مالیاتی که از سازمان‌های مهم دولت است به‌جای دستگیری و همراهی با صنوف بیکار تنها به مطالبات خود می‌اندیشد، طوری محاسبات دارد که انگار هیچ اتفاقی برای اقتصاد و کسب‌وکار رخ نداده، درحالی‌که اصناف همیشه همگام با دولت در تمامی جبهه‌ها بوده‌اند، چگونه است امروز که اصناف را باید مدد رساند و همراه باشد، سازمانش را به سراغ اصناف می‌فرستد تا از نادرآمدی، مطالبه مالیات کند؟
بانک‌ها از دیگر اداراتی است که به جای حمایت از اصناف، سنگ بر سر راه اصناف می‌اندازند و با دریافت سودهایی بالا، تولید را به جای تقویت، نابود می‌کنند. نظام بانکی در سراسر دنیا، حامی تولید‌کننده و اصناف است درحالی‌که در ایران سودهای نجومی کمر تولید و اصناف را شکستهاست.
ختم کلام اینکه: «بعضی کسب‌وکارهای پایدارتر و مشاغلی که از فضای مجازی استفاده بردند، موفق‌تر بودند و مشاغل خدماتی و کارهایی که ارتباط مستقیم با مردم داشتند مانند کیف و کفش، رستوران‌داران، هتل‌ها، آرایشگران زنانه، خیاطان، استخر و سونا، شهربازی، پاساژها و مجتمع های تجاری و خدماتی و ... بیشترین ضرر را متحمل شدند که باید از سوی دولت به حمایت های عملی مورد توجه ویژه قرار گیرند.»

به قلم عین اله حسین زاده - صاحب امتیار و مدیرمسئول ماهنامه سراسری همگام با اصناف

انتهای پیام/
موج سوم کرونا و افزایش گرفتاری اصناف ! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار