متفکر آزاد در گفتگو با «نصر» مطرح کرد؛

توافق قره باغ پیشرفت خوبی برای صلح و آرامش منطقه بود

1399/08/23 - 11:04 - کد خبر: 31757 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر درباره توافق صلح قره باغ گفت: ایران در مساله قره باغ سه اصل صلح و آرامش منطقه، خروج اشغالگران ارمنی از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان و عدم تغییر ژئوپلتیک در منطقه را دنبال می کرد که خوشبختانه به آن ها دست یافتیم.

به گزارش نصر، «روح اله متفکر آزاد» توافق اخیر صلح قره باغ را پیشرفت خوبی برای حل و فصل بحران اشغال قره باغ دانست و افزود: این توافق برای جمهوری آذربایجان آزادی کامل قره باغ نبود، اما موفقیت بزرگی در آزادی اراضی اشغالی سرزمینی محسوب می شود.
 
وی افزود: با این توافق روسیه هم هژمونی خود در منطقه قفقاز را دوباره نشان داد و نیروی پاسدار صلح به منطقه می آورد، اما سر جمع این توافق به دلیل خاموش کردن آتش جنگ و بازگشت اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان خوب بود و برای ما هم به جهت اینکه فضا آرام می شود و گروهک های ترویستی در منطقه دیگر نمی توانند جولان دهند، توافقی خوب است.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: این توافقنامه تقریبا مشابه طرحی بود که ایران ارائه داد و بخش اعظم طرح ایران در این توافق اجرا شده است. توافق آتش بس پیشرفت خوبی در مساله قره باغ است و جای تبریک دارد و نشان داد مدل گروه مینسک نتوانست مدل مطلوب حل و فصل معادلات و مسائل منطقه باشد و بایستی تاثیر جاه طلبی های توسعه طلبانه کشورهای دیگر در تحولات منطقه به صفر برسد.
 
متفکر آزاد با اشاره به مطرح شدن شائبه ها در مورد حضور عناصر برخی گروهک های ترویستی در منطقه، تاکید کرد: قدم بعدی پس از توافق، حذف هر گونه تفکر حضور گروهک های تروریستی در منطقه باید باشد.
 
 
وی در رابطه با موضوع خانکندی و ایجاد کریدور ارتباطی لاچین با ارمنستان نیز گفت: بحث خانکندی به مانند استخوان لای گلو در مساله قره باغ ماند، اما امیدواریم این مساله به طور بلند مدت حل و فصل شود.
 
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر درباره عملکرد وزارت امور خارجه در قبال بحران قره باغ، اظهار کرد: من معتقدم وزارت امور خارجه با تاخیر وارد مساله شد، اما ورود درست و معقولی داشت و از طرف دیگر سفیر ایران در باکو هم فعالیت خیلی خوب و موثری داشت.
 
متفکر آزاد گفت: معتقدم طرح صلح ایران بی تاثیر در توافق نهایی نبود، اما روسیه به صورت سنتی خودش را محوریت این توافق قرار داد، اما چون خروجی توافق به آرامش منطقه و بازگشت بخش بزرگی از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان ختم می شود، برای منطقه و ایران هم مطلوبیت دارد، اما اینکه ایران مستقیما در توافق حضور ندارد، جای بحث هست و وزارت امور خارجه باید در این مورد توضیح بدهد.
 
وی درباره ایجاد کریدور ارتباطی نخجوان با سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان نیز گفت: تا کنون ارتباط زمینی نخجوان با سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان از طریق مسیر ترانزیتی ایران تامین می شد و این کریدور جدید در واقع رقیب تجاری مسیر ایران خواهد بود و لازم است مسئولان دولت در این خصوص فکر و طرح ریزی کافی داشته باشند تا با ارائه مشوق های بیشتر، مردم و تجار جمهوری آذربایجان مسیر ترانزیتی ایران را جهت تردد ترجیح بدهند.
 
این نماینده مجلس در پایان افزود:  ایران در مساله قره باغ سه اصل صلح و آرامش منطقه، خروج اشغالگران ارمنی از اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان و عدم تغییر ژئوپلتیک در منطقه را دنبال می کرد که خوشبختانه به آن ها دست یافتیم.
 
انتهای پیام/
توافق قره باغ پیشرفت خوبی برای صلح و آرامش منطقه بود محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار