گزارش اختصاصی نصر/

مهاجران مسلمان ترک تبار ناجی جهانیان

1399/08/22 - 22:05 - کد خبر: 31752 نسخه چاپی

نصر: در حالی که همه گیری کرونا حدود یک سال است تقریبا همه کشورهای جهان را درگیر خود کرده و در روزهای اخیر نیز بیشتر کشورها وارد موج جدیدی از همه گیری این بیماری شده اند، چند روز پیش اعلام خبر کشف واکسن این بیماری توسط شرکتی که صاحبان آن فرزندان مهاجران مسلمان و تُرک تبار هستند تمام مردم جهان را به رهایی از این بیماری امیدوار کرد.

به گزارش نصر، در روزهای اخیر اعلام خبر کشف واکسنی برای درمان بیماری کووید-١٩ با کارایی ۹۰ درصد توسط دو شرکت دارویی بایون‌تک (BioNTech) آلمان و فایزر (Pfizer) آمریکا، امید پایان همه گیری این بیماری را که حدود یک سال است سبب مرگ میلیون ها نفر شده و تقریبا همه کشورهای جهان را درگیر خود کرده است زنده کرد.

دانشمندان مالک شرکت کاشف ویروس کرونا کیستند؟
"پروفسور دکتر اوغور شاهین" (Prof. Dr. Uğur Şahin) و همسرش "دکتر اوزلم تورجی" (Dr. Özlem Türeci) صاحبان شرکت بایون‌تک آلمان می باشند.
در سال های ١٩۶٠ زمانی که مهاجرت به آلمان در ترکیه بیش از پیش در جریان بود، خانواده این دو دانشمند نیز به آلمان مهاجرت کردند. "اوغور شاهین" متولد ١٩۶۵ میلادی در شهر اسکندرون ترکیه است که در چهار سالگی با مادرش به شهر کلن آلمان مهاجرت کرد.
وی که از کودکی آرزوی پزشک شدن را در سر می پروراند در دانشگاه کلن در رشته پزشکی تحصیل نمود و تخصص خود را در دانشگاه سارلندس هامبورگ به اتمام رساند.
"اوزلم تورجی" همسر "اوغور شاهین" نیز متولد ١٩۶٧ در آلمان است. پدر وی پزشک بوده و خانواده اش قبل تولد او از ترکیه به آلمان مهاجرت کرده اند. "تورجی" پس از یک دهه عضویت در هیئت مشاوره بالینی و علمی شرکت دارویی بایون‌تک در آلمان، از سال ٢٠١٨ میلادی نیز عضو هیئت مدیره این شرکت می باشد.
ارزش شرکت این زوج دانشمند که در سال ۲۰۰۸ با حمایت مالی مؤسسه بیل گیتس با ارزش ۵۵ میلیون دلار تأسیس شده است، بعد از این موفقیت به ۲۱ میلیارد دلار رسید و سبب شد آن ها در فهرست ۱۰۰ ثروتمند نخست آلمان قرار بگیرند.

میزان کارایی واکسن جدید کرونا
تحقیقات اولیه درباره واکسن جدید کرونا که نام علمی آن (BNT162b2) است نشان می دهد این واکسن می تواند تا ٩٠ درصد ایمنی در بدن ایجاد کند.
شرکت تولید کننده این واکسن نیز طی بیانیه ای اعلام کرد: «ما بر این باور هستیم که با گذشت بیش از هشت ماه از آغاز بدترین همه گیری جهانی در بیش از یک قرن اخیر اکنون گامی مهم برای جهان در راستای مبارزه با بیماری "کووید-۱۹" برداشته شده است.»

عرضه واکسن کرونا در جهان
بنا به اعلام شرکت تولیدکننده این واکسن، قرار است در مرحله اول ۵۰ میلیون نمونه از آن طی سال جاری میلادی در جهان عرضه شود و در سال آینده میلادی نیز مقدار عرضه این واکسن در جهان به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نمونه برسد.

استفاده از واکسن کرونا در ایران
رئیس انجمن داروسازان ایران درباره واردات این واکسن به ایران گفت: وزارت بهداشت باید زیر ساخت‌ های لازم برای خرید، حمل و توزیع واکسن کرونا را تامین کند و اقداماتی هم در این‌ باره انجام شده است اما حمل‌ و نقل واکسن کرونا به زیرساخت‌های متفاوتی نیاز دارد. از جمله حمل‌ونقل هوایی ویژه که باید از الان به فکر آن بود.
وی با بیان این که با انتشار خبر تولید این واکسن، سطح انتظارات مردم برای استفاده فوری از آن در کشور افزایش پیدا می کند این موضوع را مخاطره‌آمیز ارزیابی کرد و افزود: مردم نباید انتظار داشته باشند در زمانی زودتر از یک سال آینده شاهد واردات واکسن به ایران باشیم.
انتهای پیام/
مهاجران مسلمان ترک تبار ناجی جهانیان آیدین خطیبی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار