وزیر ارتباطات؛

از انعکاس مشکلات اینترنت در فضای مجازی استقبال می‌کنیم

1399/08/21 - 22:49 - کد خبر: 31698 نسخه چاپی

نصر: وزیر ارتباطات با بیان اینکه از انعکاس مشکلات اینترنت در فضای مجازی استقبال کرده و گروهی مامور شده‌اند تا مشکلات اینترنت روستایی را پیگیری کنند، گفت: مشکلات مربوط به پوشش‌دهی ۳۰ روستا در دستور کار قرار گرفته و تا پایان امسال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل می‌شوند.

به گزارش نصر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح مطالبات مردم در فضای مجازی را مسیر نظارت آن‌ها به عملکرد وزارت ارتباطات می‌داند. به همین دلیل است که اکنون علاوه بر میانگین ۲۰ روستایی که روزانه به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند، رفع ایرادات پوشش‌دهی ۳۰ روستای دارای مشکل نیز به صورت ویژه در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته است.

مشکل روستای بلوکات ظرف ۲۴ ساعت حل شد
«محمدجواد آذری جهرمی» روز چهارشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار درباره وضعیت اینترنت روستای بلوکات که انتشار عکس دانش‌آموزانش در حال درس خواندن کنار جاده، چند روزی جزو  صدرنشین‌های فضای توئیتر بود، گفت: روستای بلوکات دارای پوشش نسل سوم ایرانسل است، اما مانع طبیعی تپه مانندی که وسط روستا وجود دارد باعث شد پوشش فرکانسی بخشی از روستا دچار مشکل شود.
وی افزود: به دلیل همین مانع طبیعی، دسترسی بخشی از مردم روستا به اینترنت میسر نیست و مدرسه نیز در یکی از همین بخش‌ها واقع شده است. اپراتور در گذشته برای رفع این مشکل روی سقف ساختمان مدرسه، گیرنده‌ای وصل کرده تا فرکانس را از طریق آن دریافت کند و با این راهکار، اینترنت مدرسه متصل شده بود.
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: پس از مدتی به دلیل تغییر در مکان مودم، اینترنت مدرسه نیز قطع شد. دو هفته قبل از انتشار آن عکس در توئیتر از این ماجرا اطلاع داشتم و حتی با یکی از ساکنین روستا درباره جزئیات صحبت کردم. پس از آن به مدیران استانی گفتم این مساله را به شکلی حل کنند که تمامی مردم روستا از منازل خود توانایی دسترسی به اینترنت را داشته باشند. اما متأسفانه این مشکل حل نشد به همین دلیل پس از انتشار آن عکس، از مدیر استان خواستم در محل استقرار پیدا کند و تا زمانی که کار تمام نشده به خانه برنگردد.

مشکلات اینترنت، بی‌واسطه به دست وزیر ارتباطات می‌رسد
شیوع کرونا، شیوه آموزش را تغییر داد. در هم‌تنیدگی آموزش با فضای مجازی باعث شده کیفیت و میزان پوشش‌دهی اینترنت در کشور خصوصا در روستاها بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.   مدتهاست تعامل وزیر ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی با مردم، به سمت‌وسویی رفته که آن‌ها مشکلات کیفیت اینترنت را بی‌واسطه از او مطالبه کرده و روند رسیدگی به آن را پیگیری می‌کنند.
بیشترین مطالبات در فضای مجازی نیز به کیفیت و پوشش‌دهی اینترنت به ویژه در سطح روستاها برمی‌گردد. گلایه‌هایی که با عکس‌های پیوست شده به دست وزیر ارتباطات می‌رسد و او روند پیگیری را با مخاطبانش در توئیتر و اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد.
جهرمی با بیان این‌که مشکل روستای بلوکات توسط اپراتورها ظرف مدت ۲۴ ساعت حل شد، افزود: پس از برطرف شدن مشکل روستای بلوکات، ژانری در فضای مجازی شکل گرفت تا دانش‌آموزان با انتشار تصاویر خود مشکلاتی که برای دسترسی به اینترنت دارند را مطرح کنند. به همین واسطه گروهی در بخش توسعه روستایی برای رصد و پایش این مشکلات تشکیل شد. تاکنون حدود ۳۰ روستا از این طریق معرفی شدند که مسائل مربوط به دسترسی‌شان در حال بررسی و رفع شدن است.

پیگیر وضعیت دانش‌آموز قائنی هستم
او درباره دانش‌آموزی که روز گذشته خبر سقوط او از تپه منتشر شده است، گفت: من هم خبر دانش‌آموز روستای قائنی که برای دسترسی به شبکه شاد، بالای تپه رفته و متاسفانه از آن‌جا سقوط کرده است را شنیده‌ام. در پیوست این خبر تصویر دردناکی از چهره این نوجوان معصوم به نمایش گذاشته شد که واقعا متاثرکننده بود.
او با بیان اینکه به سرعت دستور پیگیری وضعیت سلامتی دانش‌آموز را دادم، افزود: «گزارشی که به دست من رسیده نشان می‌دهد، دسترسی به نسل سوم و چهارم اینترنت در این روستا برقرار است و بررسی‌های میدانی نیز همین مسئله را تایید کرده است. هنوز از جزئیاتی که به آن اتفاق، منجر شده مطلع نیستم، اما مدیر ما در حال پیگیری سلامت دانش‌آموز و برطرف شدن مشکل پوشش اینترنت در محل زندگی او است.»

دسترسی روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار به اینترنت
بر اساس برنامه ششم توسعه، برقراری پوشش اینترنت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار جزو تعهدات وزارت ارتباطات است، جهرمی درباره این‌که دسترسی روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار به اینترنت قرار است به چه صورت انجام شود، گفت: اپراتورها مطابق با ضوابط پروانه‌ای خود موظف هستند سه درصد از درآمدشان را برای توسعه روستایی هزینه ‌کنند که این باعث محدودیت می‌شود به همین دلیل نیاز است تا برقراری اینترنت در روستاها را بر اساس اولویت‌هایی که وجود دارد پیش ببریم.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه تکلیف کردند تا پایان دولت، ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شوند. بر اساس سرشماری سال ۹۵ در کشور حدود ۴۶ هزار روستا وجود دارد که نزدیک ۴۰ هزار روستا بالای ۲۰ خانوار هستند. زمانی که برای روستای بالای ۲۰ خانوار پوشش ایجاد می‌شود در کنار آن تعدادی از روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار نیز متصل می‌شوند اما هنوز تعدادی روستای کمتر از ۲۰ خانوار وجود دارند که شرایط دسترسی‌شان به اینترنت فراهم نیست. با تمام محدودیت‌هایی که از نظر منابع داریم، تمام تلاش را به کار می‌گیریم تا پس از ایجاد پوشش ۱۰۰ درصدی اینترنت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار، روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار را نیز به اینترنت متصل کنیم.
انتهای پیام/
از انعکاس مشکلات اینترنت در فضای مجازی استقبال می‌کنیم خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  شهروند   3 سالها پیش  

دروغمی گوید، مگر وزیر نمی داند وضع اینترنت افتضاح است یک دهم سرعتی را که می فروشند هم ارائه نمی دهنددم به دم قطع میشه بیچاره بچه ها که می خواهند درس بخوانند هر روز اعصابشان خرد می شود، دو شبکه همراه 4G می فروشند 2G هم نیست در شبکه ثابت 8 مگ اینترنت خریدم به یک مگ هم نمیرسه
پژوهشیار