مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی:

۱۵ خانواده‌ی زلزله‌زده برای صاحب خانه شدن نیاز به کمک خیران دارند

1399/08/21 - 15:49 - کد خبر: 31678 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی گفت: ۱۵ خانواده‌ی زلزله‌زده‌ در شهرستان میانه که در شرایط اقتصادی خوبی قرار ندارند، برای ساخت خانه‌هایشان تا فصل زمستان، نیازمند کمک خیران هستند.

به گزارش نصر، حافظ باباپور صبح چهارشنبه در نشست خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: این خانواده‌ها که از توان و بضاعت مالی خوبی برخوردار نیستند به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی قادر به ساخت خانه نیستند، در کنار کمک‌ها و حمایت‌های اداره کل بنیاد مسکن برای تکمیل خانه‌های این ۱۵ خانواده در شهرستان میانه نیاز به کمک ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومانی خیران به ازای هر خانواده است.
وی در ادامه با اشاره به افزایش چهار برابری قیمت مصالح ساختمانی به عنوان یکی از علل تاخیر در بازسازی برخی از خانه‌های مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی، گفت: علاوه بر این‌، با مشکل کمبود شن و ماسه و سیمان در استانی مواجه هستیم که خود یکی از تولید کننده‌های سیمان در کشور است؛ صنعت سیمان، صنعتی صد در صد داخلی و بومی است و شن و ماسه هم ربطی به خارج از مرزهای ایران ندارد.
وی تاکید کرد: امیدواریم دستگاه‌های نظارتی هرچه سریع‌تر ورود کرده و این مشکل را حل کنند تا باقیمانده‌ی زلزله زدگان قبل از رسیدن فصل زمستان در خانه‌های خودشان ساکن شوند.
به گزارش ایسنا، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه‌ی آواربرداری، اسکان موقت و دائم زلزله زدگان شهرستان‌های میانه و سراب در آذربایجان شرقی، گفت: آقای استاندار روند ساخت را با توجه به شرایط پیش آمده بی نظیر عنوان کردند، در زلزله آبان ماه سال گذشته برای اولین بار بود که کارها را با نظارت اداره کل بنیاد مسکن به خود مردم سپردیم و از پرداخت اجاره بهاء برای اسکان موقت، استفاده کردیم.
وی، همزمانی کار کشاورزی و زراعت با کار بازسازی، افزایش لجام گسیخته‌ی قیمت مصالح ساختمانی، شیوع بیماری کرونا و شروع فصل سرما را از عمده مشکلات چالش‌های بازسازی و ساخت مساکن آسیب دیده در زلزله سال گذشته، عنوان کرد.
 وی خاطر نشان کرد: پرونده‌ی ۳۵۰۰ واحد تعمیری در همان سال گذشته بسته شد و ۳۰۰۰ واحد احداثی در شهرستان‌های میانه و سراب داشتیم که ۱۰۰ درصد پی کنی و آرماتوربندی آن، ۹۸ درصد اسکلت بندی، ۷۶ درصد دیوارچینی و ۹۲ درصد سقف زنی‌ها انجام شده است، هم اکنون حدود دو سوم برابر با ۲۰۰۰ واحد تکمیل شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند و اهالی در آن‌ها ساکن هستند.
باباپور با اشاره به روند بازسازی واحدهای دامی آسیب دیده در زلزله آبان ماه سال گذشته آذربایجان شرقی، گفت: ۲۰۰۰ واحد دامی در این حادثه آسیب دیده بودند که ۷۱۰ واحد آن آواربرداری شده‌اند و ۶۱ درصد پی ریزی و ۵۸ درصد اسکلت بندی انجام شده است، با توجه به پررونق بودن دامپروری در هر دو شهرستان سراب و میانه، تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده برای بازسازی واحدهای دامی، کافی نیست.
وی از پرداخت تسهیلات حدود ۸۰ میلیون تومانی (وام ۵۵ میلیونی با سود چهار درصدی و کمک بلاعوض ۲۵ میلیون تومانی) با عوض و بلاعوض به هر واحد مسکونی خبر داد و افزود: مابقی تسهیلات با پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود. آقای استاندار و ما پیگیر تایید تخصیص اعتبارات تکمیل ۱۱۰۰ واحد باقیمانده هستیم تا ۱۵ میلیون تومان تسهیلات چهار درصدی و پنج میلیون تومان بلاعوض از بانک مرکزی هستیم تا این واحدها هم تکمیل شوند و واحدی نیمه تمامی باقی نماند.
وی با اشاره به تسهیلات ارائه شده به زلزله زدگان برای بازسازی و ساخت خانه‌هایشان، گفت: ۷۰ میلیارد تومان از ۹۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شده و مابقی هم در حال پرداخت است، در مجموع میزان اعتبارات اعم از احداثی، دامی و تعمیری و معیشتی در نظر گرفته شده به همراه کمک بلاعوض حدود ۲۱۷ میلیارد تومان بود که حدود ۱۶۳ ملیارد تومان از آن پرداخت شده است.
وی در خاتمه تاکید کرد: ما تمام تلاشمان را کردیم تا اولویت با بومی‌ها و ساکنان دائمی باشد، هر چند در این میان چندین نفر که از نظر آماری قابل توجه نبود، فصلی هم بودند و از این خدمات و تسهیلات نیز بهره‌مند شدند.
انتهای پیام/
۱۵ خانواده‌ی زلزله‌زده برای صاحب خانه شدن نیاز به کمک خیران دارند خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار