رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کابینت تبریز با حضور در تحریریه نصر:

تورم "ام دی اف" در تبریز 200 درصد شد/ کاهش قیمت منوط به شکستن زنجیره انحصارها

1399/08/20 - 15:28 - کد خبر: 31605 نسخه چاپی

نصر: اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان کابینت تبریز گفت: تورم در صنف ما 200 درصد است! ام دی افی که 500 تومان بود اکنون 1 میلیون و 500 است، هیچ افزایش در دستمزد ها صورت نگرفته است.

به گزارش نصر، "فتاح باقری" با حضور در تحریریه نصر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کابینت تبریز در رابطه با علت تشکیل این اتحادیه بصورت تخصصی، اظهار کرد: اتحادیه کابینت سازان بر اساس مشکلاتی که بصورت حاد در تبریز وجود داشت تشکیل شد است، این صنف با توجه به پویا و  به روز بودن در دنیا برخلاف پیشرفتی که در دنیا وجود داشت در تبریز توسط اتحادیه های قدیمی و سنتی از جمله مصنوعات فلزی و اتحادیه درود گران اداره می شد.

نبود استاندارد های لازم
وی ادامه داد: در هیچ شهری برای یک صنف دو اتحادیه وجود نداشت، سیاست گذاری اتحادیه ها در مقابل هم بود و بخاطر همین به این صنف بصورت سنتی نگاه می کردند.
باقری تصریح کرد: افراد فاقد پروانه کسب، نبود متراژ در قیمت ها، استاندارد متراژ و نبود قرار داد باعث شد تا افراد سودجو از بازار سو استفاده کنند و قیمت ها را بالا ببرند.

کابینت، قلب خانه است
وی ادامه داد: 35 سال است که در حوزه کابینت سازی فعالیت دارم، از نظر من کابینت قلب خانه است و اگر قلب پمپاژ نشود کل خانه آسیب می بیند، متاسفانه قبلا استاندارد ها رعایت نمی شد و با توجه به نبود استاندارد ها شکایاتی که به اتحادیه می رسد اکثرا از مواردی است که فاقد پروانه کسب می باشند که آموزش های لازم را در رابطه با استاندارد ها و متراژ ندیده اند.
وی اضافه کرد: کمپینی بنام "تشکیل اتحادیه مستقل کابینت سازان" که بصورت تخصصی در کشور وجود ندارد را راه اندازی کردیم و بعد از آن انتخابات برگزار شد و کلا افرادی که در آن اتحادیه معرفی شده بودند رای آوردند و این باعث شد تا تحول بوجود آید.


85 درصد شکایات مربوط به افراد فاقد پروانه و مجهول المکان است
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کابینت تبریز ابراز داشت: در ده ماه ابتدای تاسیس اتحادیه شکایات بسیاری داشتیم، یک ماه بعد از تشکیل اتحادیه با معاونت پیشگیری از وقوع جرم مکاتباتی انجام دادیم تا افراد فاقد پروانه و مجهول المکان را شناسایی و از فعالیت بدون پروانه کسب جلوگیری کنیم.
باقری تاکید کرد: 85 درصد شکایات مربوط به افراد فاقد پروانه و مجهول المکان است و در این بین افراد دارای پروانه هستند که از هر طرف آسیب می بینند؛ مالیات، بیمه، هزینه های اشتغال و جاری را می پردازند، که در مقابل افراد فاقد پروانه هیچ کدام از این هزینه ها را ندارند و قیمت را پایین می آوردند و سهم افراد دارای پروانه کسب را هم در بازار می گرفتند.
وی ادامه داد: تمامی تخلفات و اغلب شکایات مربوط به این افراد می باشد که بدون آموزش های لازم و نبودن در زیر شاخه سندیکا بوجود می آید.

شفاف سازی در نحوه محاسبه متراژ
باقری افزود: یکسان سازی متراژ یکی از موضوعات بسیار مهمی است که متاسفانه در کشور هم اجرا نشده است و در این راستا اتحادیه از بدو تشکیل خود در اولین اقدام توسط جمعی از کارشناسان بصورت تخصصی روی این موضوع کار کرد و خروجی آن منجر به چاپ کتابی 50 صفحه ای با عنوان " دستورالعمل اجرایی متره برآورد هزینه ساخت و تولید کابینت کمد و دکوراسیون" توسط اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان کابینت با هدف شفاف سازی در نحوه محاسبه متراژ و برآورد هزینه و کاهش شکایات مردمی و ارتقا جایگاه زحمتکشان این صنعت، چاپ شد.
وی اضافه کرد: این کتاب که برای اولین بار در تبریز چاپ شده است قابل استفاده و معرفی برای تمام استان های کشور خواهد بود.
وی ادامه داد: سایت www.tcmu.ir را با هدف کاهش شاکایات و با معرفی افراد دارای پروانه کسب معرفی کردیم تا مردم برای تهیه کابینت خود از اصنافی خود اتحادیه معرفی کرده است استفاده کنند.
باقری افزود: در راستای آموزش به اصناف و باتوجه به شیوع ویروس کرونا آموزش های مجازی را برای کابینت سازان ایجاد کرده ایم.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کابینت تبریز گفت: مشتریانی که با قرداد معرفی شده و مطابق استاندارد اتحادیه قرارداد امضا می کنند مجری قرارداد بلافاصله برگ های بیمه مسئولیت را با وی ادامه داد: پول ناچیز حدود 60 تومان پرداخت می کند که خدای ناکرده اگر اتفاقی هم افتاده شده بیمه مسئولیت آن را تحت پوشش قرار می دهد، بیمه مسئولیت زمانی اتفاق می افتد که با این قرارداد انجام شود.

بدهی های اتحادیه قبلی را پرداخت کردیم
وی افزود: در تبریز، هزار نفر عضو دارای پروانه کسب و در دست اقدام داریم که پیشبینی ما این است که 2 هزار نفر در شهرما فعال هستند که در آینده پروانه کسب خواهند گرفت.
وی ادامه داد: اتحادیه در ابتدای کار خود بدهی اتحادیه های قبلی و تامین پایان کار کارمندان خود را انجام داده است که همه اینها رقم های کمتری نیستند و تنها با حق عضویت ها این پول جمع نمی شود و با همیاری افراد حقیقی و حقوقی صورت می گیرد، امیدواریم در پایان چهارساله اتحادیه صنف کابینت سازان به جایگاه واقعی خود برسد.

تامین کنندگان مواد اولیه از فرمایش مقام معظم رهبری سو استفاده کردند
باقری با اشاره به اینکه برخی افراد در کشور از فرمایشات مقام معظم رهبری سو استفاده کردند، گفت: تامین کنندگان مواد اولیه صنف کابینت سازان بدلیل اینکه کارخانه های مادر تولید داخل را تضمین می کنند و در راستای سو استفاده از فرمایش های مقام معظم رهبری مبنی بر تولید داخل، مجوز هایی را از ارگان های مربوطه در جهت جلوگیری از واردات اخذ می کند که منجر به رانت در کشور ما می شود.
وی اضافه کرد: نه تنها تامین نمی کنند بلکه مواد اولیه را بصورت قطره چکانی توزیع می کنند که این عامل باعث شده است تا قیمت با دو برابر افزایش قیمت جهانی بالا برود.
وی ادامه داد: در حالی که قیمت جهانی ام دی اف اگر با این ارز که در اوج است وارد شود با قیمت نهایی 1 میلیون تمام می شود نه اینکه یک میلیون و 800 تومان باشد، صد در صد در این قضیه حباب وجود دارد.

همه چیز با ریال، قیمت گذاری با دلار!
باقری گفت: تولید کنندگان خارجی تمام مصارف و تولیدشان بر حسب دلار یا یورو است و در کشور ما هم چیز به ریال است، منابع طبیعی را با ریال می خرند و نابود می کنند، کارگر، انرژی و تمام هزینه های خود را به ریال حساب می کنند اما قیمت دهی را بر حسب دلار انجام می دهند!
وی اظهار کرد: در این راستا مکاتباتی با وزیر صنایع و معادن داشته ایم، متاسفانه ما بنام حمایت از تولید داخل منابع طبیعی خود را نابود می کنیم که جمعا این افراد سود جود حدود 30 نفر در کل کشور است که جیب هایشان را پر می کنند و تولید کنندگان واقعی نیز در این وسط ضربه های جبران ناپذیری داشته اند.
وی با اشاره به میزان سقف تولید در داخل کشور گفت: توان تولید داخل در کشور 40 درصد است و 60 درصد باید وارد شود.
وی افزود: تولیدکنندگان استان تولید کننده نیستند بلکه تبدیل می کنند و استان های شمالی تولید کننده هستند، ظلم واقعی در این مسئله به مردم وارد می شود که با ایجاد شدن یک رانت جیب مردم را خالی می کنند و این باعث شده است تا شکایات مربوط به عدم اجرای تعهد باشد.
باقری با اشاره به تورم موجود در کشور، گفت: تورم در صنف ما 200 درصد است! ام دی افی که 500 تومان بود اکنون 1 میلیون و 500 است، هیچ افزایش در دستمزد ها صورت نگرفته است، راهکار این است تا سریعا مسئولین جلوی واردات را باز کنند تا ام دی اف وارد شود و تولید کننده داخلی هزینه خود را با کالا وارداتی نزدیک کند.

کاهش قیمت ام دی اف در گرو شکستن لابی هاست
وی ادامه داد: کاهش قیمت ام دی اف منوط به شکستن زنجیره انحصارها و لابی‌ها است، مسئولین باید انحصارها را بشکند تا مردم از این بابت آسیب پذیر نباشد، اگر روند اصلاحات با حمایت مسئولین استان همراه شود این صنف در آینده نزدیک به صنفی پویا تبدیل خواهد شد.
باقری در واکنش به اطلاعیه ای که از سوی یک اتحادیه صادر شده بود، گفت: اطلاعیه ای که اخیرا از سوی یکی از اتحادیه ها در خصوص نحوه تهیه و فروش به اعضا داده شده است کاملا غیر قانونی است و متاسفانه این اتحادیه در زمان التهابی که در بازار وجود دارد و نیاز است آرامش به بازار برگردد با دادن این اطلاعیه التهاب و استرس را در بازار زیاد کرده اند و دست تامین کنندگان ام دی اف را برای سود جویی بیشتر باز گذاشته اند.
وی افزود: این اتحادیه از نام های بازرسی و نظارت سازمان صنعت و معدن سو استفاده کرده است که خوشبختانه مسئولین نظارت سازمان صنعت و معدن طی نامه ای مکتوب این اطلاعیه را رد کرده اند و هرگونه سو استفاده را بر عهده رئیس چوب فروشان دانسته اند.
وی ادامه داد: طبیعی است که دلال هایی در بازار وجود دارد که می خواهند سناریویی را طراحی کنند تا ام دی اف های خود را جابجا و مخفی نمایند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: کمبودی در شهر ما وجود ندارد و فقط بدلیل اینکه ام دی اف در دست افراد سود جویی است که قیمت را بالا و توزیع قطره چکانی انجام می دهند این مشکلات بوجود آمده است.
انتهای پیام/
تورم محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار