واکنش ها به گزارش نصر ادامه دارد:

توضیحاتی در رابطه با وضعیت کیفیت اینترنت در آذربایجان‌شرقی

1399/08/20 - 13:10 - کد خبر: 31585 نسخه چاپی

نصر: بعد از انتشار گزارش 6 ماهه وضعیت کیفیت اینترنت در استان‌ها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بررسی نمودارهای منتشره نشان داد که رتبه آذربایجان شرقی در برخی شاخص‌ها جای تامل دارد.

به گزارش نصر، بر اساس این نمودارها، آذربایجان شرقی در ضریب نفوذ اینترنت 3G در رتبه بیستم و در 4G رتبه بیست و هشتم را در بین استان‌های کشور داشته و همچنین در شاخص اینترنت موبایل پهن باند نیز در رتبه ۲۳ قرار گرفته است.

این آمارها و وضعیت نامناسب کیفیت اینترنت در استان نسبت به سایر استان با واکنش‌ رسانه‌ها همراه شده و برخی آن را به عدم پشتیبانی از پروژه‌های حوزه ارتباطات نسبت دادند.

توضیحات یک مسئول در رابطه با وضعیت کیفیت اینترنت در آذربایجان‌شرقی
بعد از انتشار گزارش 6 ماهه وضعیت کیفیت اینترنت در استان‌ها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بررسی نمودارهای منتشره نشان داد که رتبه آذربایجان شرقی در برخی شاخص‌ها جای تامل دارد.

بر اساس این نمودارها، آذربایجان شرقی در ضریب نفوذ اینترنت 3G در رتبه بیستم و در 4G رتبه بیست و هشتم را در بین استان‌های کشور داشته و همچنین در شاخص اینترنت موبایل پهن باند نیز در رتبه ۲۳ قرار گرفته است.
این آمارها و وضعیت نامناسب کیفیت اینترنت در استان نسبت به سایر استان با واکنش‌ رسانه‌ها همراه شده و برخی آن را به عدم پشتیبانی از پروژه‌های حوزه ارتباطات نسبت دادند.
معاون اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارش‌ منتشر شده در مورد وضعیت کیفیت اینترنت در شش ماهه اول سال جاری، توضیحاتی در این رابطه و چالش‌های این حوزه ارائه داد.
مهدی خرامش با اشاره به گزارش منتشر شده از ضریب نفوذ اینترنت و وضعیت کیفیت اینترنت در استان‌، اظهار کرد: این گزارش توسط سازمان تنظیم مقررات منتشر شده و مربوط به 6 ماهه اول سال می باشد.
وی در رابطه با بحث ضریب نفوذ سرویس ها ی پهن باند استان اعلام نمود رتبه کلی استان در کشور 23 می باشد.ضریب نفوذ استان در حوزه ثابت مانند ADSL (هفتم) VDSL(ششم) و TD-LTE(سیزدهم) اما در 3G (بیستم) و در 4G(بیست و هشتم) است.این موضوع بستگی مستقیم به تعداد استفاده کنندگان از سرویس دارد.به عنوان نمونه از بیش از 4 میلیون مشترکی که دسترسی به اینترنت 4G دارند دو میلیون و دویست هزار نفر از این سرویس استفاده می کنند.بررسی وضعیت کیفیت اینترنت همراه نشان دهنده وضعیت مطلوب ارائه خدمت می باشد.(رتبه استان در وضعیت کیفیت اینترنت 4G و 3G به ترتیب 4 و 6 می باشد.)
وی افزود: هرچند برخی آمارها با تلفیق ارائه شده اما این موارد را قبول داریم، چراکه طی این مدت مشکلاتی در حوزه بسترها و سرورها داشته‌ایم.

وضعیت اینترنت استان در ۶ ماه بعدی بهتر خواهد بود
وی خاطرنشان کرد: به دلیل همین مشکلات، در مرداد ماه سال‌جاری، شرکت مخابرات استان و شرکت زیرساخت، سرمایه‌گذاری‌های خوبی در راستای بهبود تجهیزات، بستر مخابراتی و سرورها انجام دادند که پیش بینی می‌شود با اتمام آن، در پایان شش ماهه دوم سال، حداقل ۱۲ رتبه در این خصوص ارتقا یافته و به رتبه ۱۱ کشوری برسیم.

معاون اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان افزود: سایر ارائه دهندگان اینترنت در استان، مشترکان کمتری داشته و به مراتب نیز وضعیت بهتری نسبت به شرکت مخابرات دارند که در نمودارهای منتشره هم قابل ملاحظه است.

وی با بیان اینکه در این گزارش، در یک نمودار درصد ضریب نفوذ پهن باند سیار و ثابت درنظر گرفته شده و بر اساس تلفیق آن، استان‌ها را رتبه‌بندی شده‌اند، گفت: مجموع کل مشترکان استان چه پهن باند ثابت و چه سیار(ADSL ، FTTX ، VDSL ، WIFI ، Td_LTE، جی‌دات، 3G و 4G) سه میلیون و ۶۸۶ هزار و ۱۸۰ نفر است که در این نمودارها تلفیق شده، در حالی که کیفیت اینترنت سیار استان بهتر از اینترنت ثابت است.
خرامش افزود: با سرمایه‌گذاری‌هایی که در مرداد ماه انجام شده، قطعا وضعیت استان در حوزه اینترنت ثابت نیز ارتقا خواهد یافت.

ضرورت همیاری ارگان‌های ذینفع در نصب سایت‌های اینترنتی
وی در مورد وضعیت کیفیت اینترنت 3g و 4g و قرارگیری استان در رتبه‌های بیستم و بیست و هشتم نیز افزود: یکی از مشکلات عمده‌ ما در رابطه با نصب سایت‌های تلفن همراه 3g و 4g است، چراکه در این رابطه با موانع بسیاری مواجه هستیم؛ از سویی با مقاومت و ممانعت‌های مردمی و از سویی دیگر با ارگان‌های ذینفع و به ویژه شهرداری در رابطه با عوارض، تامین هزینه راه دسترسی، برق و... با مسائلی روبه رو هستیم.

وی با تاکید بر هم افزایی ارگان‌های ذی‌نفع در رابطه با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در استان، اظهار کرد: این مسائل در سایر استان‌ها مثل مازندارن، کهگیلویه و بویراحد، گیلان و... وجود ندارد؛ اما ما برای تامین راه دسترسی، عوارض، تامین برق و..، به ارگان‌های مربوطه هزینه پرداخت کنیم و از سویی هم با مقاومت‌های مردمی مواجه هستیم که این موارد، مانع از توسعه زیرساخت‌ها می‌شود.

معاون اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ادامه داد: البته یک بحث فنی هم در مورد کیفیت اینترنت 3g و 4g وجود دارد و مشترکان 4g، قاعدتا از اینترنت 3g استفاده نمی‌کنند که این موضوع نیز در رابطه با آمارها اثرگذار است.

وی با بیان این‌که درحال حاضر چند سایت نصبی در دست داریم، اما در اکثرا شهرستان‌ها با مشکل مواجه هستیم، افزود: طی یک ماه اخیر، اکیپ ایرانسل جهت نصب سایت جدید از تهران اعزام شده بود که متاسفانه مردم مانع از نصب آن شدند؛ این موارد مانع از نصب سایت‌ها شده و مجبور می‌شویم سایت‌ها را در انبارهایمان نگه‌داریم.

وی با تاکید بر این‌که ارتقای شاخص‌های ارتباطی استان و وضعیت کیفیت اینترنت منوط به مساعدت‌ها و حمایت‌ از توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و سایت‌ها است، افزود: ارتقای کیفیت اینترنت در استان طی شش ماهه دوم سال به رتبه ۱۱ نیز مستلزم این حمایت‌ها بوده و اگر توجهی نشود، وضعیت بهتر نخواهد شد.

خرامش در خاتمه خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی باید توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و بهبود وضعیت اینترنت، دغدغه تمام مسئولان باشد و نهادهای مختلف باید در این رابطه با اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، همیاری کنند.
انتهای پیام/
توضیحاتی در رابطه با وضعیت کیفیت اینترنت در آذربایجان‌شرقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار