بررسی گزارش جامع کیفیت اینترنت کشوری از نگاه مدیران ICT استانی و جایگاه آذربایجان شرقی/

آقازاده: با اختلالی در پوشش دهی اینترنت روبه‌رو نیستیم/ مشکلات عدیده استان در افت کیفیت و سرعت اینترنت

1399/08/19 - 16:17 - کد خبر: 31524 نسخه چاپی

نصر: مدیر ارشد اپراتور ایرانسل در شمالغرب کشور مطرح کرد: با اختلالی در سرویس اینترنت روبه‌رو نیستیم و افت کیفیت اینترنت و سرعت آن در همه سرویس اپراتورهای ثابت و همراه دیده می‌شود و گزارش شش ماهه ارائه شده نیز بررسی وضعیت اینترنت در دوران کرونایی بوده است.

به گزارش نصر، گزارش وضعیت کیفیت اینترنت ایران در شش‌ماهه اول سال ۹۹ با عنوان «ایران در مسیر هوشمندی» و با تکیه‌بر این اصل مهم که کیفیت شبکه حق‌الناس  است، در راستای سیاست‌های رگولاتوری جهت گزارش به مردم و شفاف‌سازی وضعیت کیفیت اپراتورها، حفاظت از حقوق مصرف‌کننده، بهبود رقابت و ایجاد امکان حق انتخاب برای مشترکان پس از بررسی و مقایسه اپراتورها منتشر شده است.
در پی انتشار این گزارش، جایگاه آذربایجان شرقی در میزان ضریب نفوذ اینترنت و کیفیت از بهرمندی آن در سطح کشور مشخص شد، که بررسی نمودارهای منتشر شده نشان میدهد رتبه استانی ما به هیچ وجه برازنده یک استان صنعتی، دانشگاهی و... نیست.
امیر آقازاده مدیر ارشد اپراتور ایرانسل در شمالغرب کشور می گوید:بـا گسـترش روز افـزون خدمـات تحـت وب و توسـعه خدمـات اینترنتـی از جملـه شـبكه های اجتماعی، پرداخت های بانكی و ... اسـتفاده از اینترنت نیـز بـه صـورت چشـمگیری در حال افزایش است و  بـا توجـه بـه تفـاوت نیـاز مشـتریان، كیفیـت خدمـات اینترنت باید از زاویه هـای متفاوتی بررسی شود.
وی با اشاره به اینکه داده‌ها و آمارهای گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور حاکی از آن است که ایرانسل در سرویس‌های ۳G و ۴G در  محورهای جاده‌ای و ریلی و درون شهری نسبت به اپراتورهای دیگر بهتر عمل کرده است و سهم ایرانسل در پوشش دهی جاده‌ای سرویس ۳ جی ۶۷ درصد و در پوشش‌دهی ریلی نیز ۷۲درصد سرویس ۳G است، گفت: این در حالیست که همراه اول ۵۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارد، ایرانسل نیز ۴۶ درصد این سهم و در کنار این دو اپراتور، رایتل با ۴ درصد سهم قرار دارد.


 
وی ادامه داد: البته کیفیت سرویس ۳جی نسبت به ۴ جی مغلوب به حساب می آید، چراکه سرویس ۳جی در اتوبان، جاده ها و روستا ارائه می شود و قطعا نسبت سرویس ۴ جی که تکنولوژی آن درون شهر مورد استفاده قرار می گیرد از کیفیت کمتری برخوردار است.
آقازاده همچنین به توسعه متوازن شبکه اینترنت در مناطق کم برخوردار و برخودار اشاره کرد و گفت: اپراتور ایرانسل تمام تعهدات خود به سازمان های مربوطه برای پوشش بهتر را به عمل آورده است و حتی توسعه شبکه در مکان هایی که توجیه اقتصادی ندارند دولت وارد عمل می شود و طبق دستورالعمل پروژه خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات (USO) برای توسعه شبکه به اپراتورها کمک می کند.
این گزارش حاکی است، در گزارش وضعیت کیفیت اینترنت ایران آمده است، رتبه آذربایجان شرقی در شاخص اینترنت موبایل پهن باند ۲۳، در ۳جی رتبه بیستم و در ۴جی رتبه بیست و هشتم را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است.
مدیر ارشد اپراتور ایرانسل در شمالغرب کشور در خصوص دلایل پایین بودن ضریب نفوذ اینترنت استان و پارامترهای موثر در کیفیت اینترنت، گفت: آذربایجان شرقی و شهر تبریز تراکم جمعیت بالایی دارد و این میزان خیلی بیشتر از استان های است که رتبه بالاتر را کسب کرده اند، برای مثال فرض کنید اگر در استان ما  در ۲۰۰ متر زمین ۶ واحد و چند خانواده زندگی کنند  در شهرهای شمالی کشور در همین متراژ خانواده کمتری مستقر است و تراکم جمعیت هم متراژ کمتر است.



وی اضافه کرد: بالا بودن تراکم جمعیت در یک منطقه نیازمند زیرساخت های بیشتری و با فاصله کمتری است تا بتوان اینترتتی با سرعت بالا و کیفیت بیشتر ارائه داد.
وی به مصرف ۲.۵ برابری اینترنت بعد از شیوع کرونا نیز اشاره کرد و افزود: کرونا تاثیر جدی روی سرعت و کیفیت اینترنت گذاشته است چرا که مصرف افزایش یافته است اما زیرساخت منطقه ای تفاوت چندانی نکرده است.
آقازاده ادامه داد: در حقیقت با اختلالی در سرویس اینترنت روبه‌رو نیستیم و  افت کیفیت اینترنت و سرعت آن در همه سرویس اپراتورهای ثابت و همراه دیده می‌شود و گزارش شش ماهه ارائه شده نیز بررسی وضعیت در دوران کرونایی بوده است.
وی ضمن بیان این نکته از لحاظ تامین تجهیزات هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی ۱۵ دکل آماده نصب با بودجه نیز موجود است، اظهار داشت: عمده مشکلاتی که در سرعت بخشیدن به توسعه زیرساخت ها در آذربایجان شرقی داریم کمبود فضای سبز در سطح شهر برای نصب دکل ها، مکان یابی دشوار برای اجرای پروژه، بروکراسی اداری پیچیده داخلی و عدم  گفتمان ادارات با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات استان، عدم دید فناوری مناطق و دید تجاری آنها به قضیه و همچنین ممانعت مردمی برای توسعه شبکه به خصوص در روستاها می باشد.
وی در خصوص دلیل ممانعت مردمی برای توسعه شبکه در سطح شهر تبریز و روستاها گفت: مردم از خطرات دکل های مخابراتی و تاثیر آن روی سلامتی جسمی نگران هستند و چون اطلاعات کافی در این زمینه ارائه نشده است، با نصب دکل در منطقه خود ممانعت میکنند.
آقازاده در این راستا به نحوه نظارت بر تشعشع دکل ایرانسل اشاره کرد و گفت: در ایران براساس قانون، متولی حفاظت در برابر اشعه، سازمان انرژی اتمی ایران است وکنترل مضرات دکل را سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با اندازه‌گیری اثر تجمعی شدت میدان امواج الکترومغناطیسی انجام داده و نتایج را برای ارزیابی و تأیید به سازمان انرژی اتمی ارسال می‌کند گزارشات نشان می دهد به لحاظ تشعشع خطری متوجه شهروندان نیست.
این مدیر مسئول با بیان اینکه اکر بروکراسی اداری پیچیده داخلی حل شود و گفتمان ادارات با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات استان بیشتر شود، یک مشکل دیگر نیز حل می شود، افزود: بنابراین چنانچه با همکاری شهرداری و مردم، فضاهای شهری تخصیص داده شده برای نصب سایت و دکل ایرانسل بیشتر شود، در طراحی و توسعه شبکه‌ موفق تر عمل میکنیم.
انتهای پیام/
آقازاده: با اختلالی در پوشش دهی اینترنت روبه‌رو نیستیم/ مشکلات عدیده استان در افت کیفیت و سرعت اینترنت گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار