رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

تحقق ۹۱ درصدی کشت گندم پاییزه در آذربایجان شرقی

1399/08/19 - 13:15 - کد خبر: 31505 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تحقق ۹۱ درصدی کشت گندم پاییزه استان تا کنون خبر داد.

به گزارش نصر، اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان این‌که از ۴۵۰ هزار و ۲۷۳ هکتار برنامه کشت پاییزه گندم تا نیمه پاییز، حدود  ۴۰۸ هزار و ۷۹۷ هکتار از اراضی زراعی استان، زیر کشت گندم (آبی-دیم) رفته است، گفت: برنامه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی جهت کشت گندم در سال زراعی جاری برای استان آذربایجان شرقی، ۶۷ هزار و ۲۷۳ هکتار گندم آبی و ۳۸۳ هزار هکتار گندم دیم بوده است.
وی افزود: از این میزان؛ کشت گندم به صورت آبی با ۴۸ هزار و ۷۹۷ هکتار سطح کشت و ۷۳ درصد پیشرفت و کشت گندم دیم با ۳۶۰ هزار هکتار سطح کشت و ۹۴ درصد پیشرفت نسبت به برنامه ابلاغی در سالجاری محقق شده است. 
وی ادامه داد: طبق برنامه ابلاغی، سهم استان در خصوص کشت کلزا، ۹۰۰۰ هکتار ابلاغ شده بود که از این میزان ۲۲۸۵ هکتار با ( ۱۰۰ درصد آبیاری) از زمین‌های کشاورزی به کشت کلزا اختصاص داده شد که در نهایت ۲۱۹۵ هکتار به مرحله سطح سبز رسیده است و سطح سبز آن در وضعیت خوبی قرار دارد.  
فتحی با بیان این‌که رعایت تاریخ کشت مناسب غلات پاییزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و این تاریخ کشت با توجه به اقلیم هر منطقه متفاوت است، اظهار کرد: کشاورزان حتما باید به توصیه مراکز جهاد کشاورزی درخصوص رعایت زمان کشت و استفاده از بذور اصلاح شده توجه کنند و پس از کشت غلات آبی حتما آبیاری انجام دهند.
وی با بیان این‌که انتخاب بذر مناسب و با توجه به کیفیت و پتانسیل خاک مزرعه و در کنار آن، استفاده از زمان طلایی کشت، دو عامل بسیار موثر در افزایش تولید محصول و پیشگیری از آفات و بیماری‌های آن است، گفت: رعایت تناوب کشت در مزرعه ضمن این‌که از بروز آفات و بیماری‌ها پیشگیری می‌کند، در افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید در واحد سطح نیز موثر است.
وی در خصوص کشت جو نیز، گفت: سهم جو استان طبق برنامه ابلاغی، بالغ بر ۸۲ هزار هکتار بود که ۶۶ هزار و ۸۴۰ هکتار اجرایی و ۱۳ هزار هکتار نیز به سطح سبز تبدیل شده است. 
رئیس این سازمان با بیان این‌که با هر روز تاخیر در کشت پاییزه، شاهد کاهش یک درصدی محصول خواهیم بود، گفت: امیدواریم مدیران جهادکشاورزی شهرستان‌ها درکنار ترغیب زارعان جهت کشت به موقع پاییزه، بیمه محصولات کشت پاییزه را نیز در نظر داشته باشند.
انتهای پیام/
 تحقق ۹۱ درصدی کشت گندم پاییزه در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار