خبر/

نکات تغذیه‌ای برای قبل و بعد از ابتلا به کرونا

1399/08/19 - 09:44 - کد خبر: 31471 نسخه چاپی

نصر: یک متخصص تغذیه با بیان این‌که بی اشتهایی منجر به تشدید عوارض بیماری کرونا می‌شود، گفت: افراد مبتلا به دلیل شرایط بیماری، اغلب اشتهایی برای خوردن وعده های غذایی ندارند به این افراد توصیه می‌شود در طول روز حجم وعده ها را کم و تعداد وعده ها را بیشتر و همان مقدار مواد غذایی روزانه را در چندین وعده میل کرده و مصرف مایعات و آب میوه‌های طبیعی را فراموش نکنند.

به گزارش نصر، دکتر حسن فرهاد غیبی در گفت‌وگویی با بیان این‌که هرچه سیستم ایمنی فرد قوی باشد، درصد ابتلا به بیماری‌های ویروسی نیز کاهش می‌یابد، اظهار کرد: شاه کلید پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سپس تقویت سیستم ایمنی بدن است.
وی با بیان این‌که هرچه میزان مصرف پروبیوتیک بالا برود، از ابتلای بدن به ویروس جلوگیری می‌کند، گفت: پروبیوتیک نوعی باکتری مفید برای بدن محسوب شده و رشد باکتری‌های خطرناک را کنترل می‌کند، از این رو مصرف برخی فرآورده‌های لبنی حاوی پروبیوتیک توصیه می‌شود. 
وی با اشاره به این‌که فرد تا زمانی که به بیماری مبتلا نشده، حتما باید تقویت سیستم ایمنی را مورد توجه قرار دهد تا از این طریق بتوانیم در راستای پیشگیری از بیماری گام برداریم، افزود: یکی از راهکارهای تقویت سیستم ایمنی، دریافت موادغذایی مورد نیاز بدن همانند برخی ویتامین‌ها و املاح‌ها است.
غیبی افزود: موادغذایی مورد نیاز بدن به صورت طبیعی از طریق مصرف میوه‌ها، سبزیجات و ... تامین می‌شود و دیگر نیازی به مصرف مکمل و مولتی ویتامین‌ها نبوده و بدن می‌تواند در مقابل ویروس‌ها مقاومت کند.
وی، مهمترین راهکار برای بیمار مبتلا به کرونا را مصرف مایعات و نوشیدنی های گرم دانست و عنوان کرد: نوشیدن مدام مایعات باعث می‌شود تا ویروس از طریق سیستم گوارشی از بین برود.
 وی با بیان این‌که اضافه وزن، خطر ابتلا به نوع وخیم بیماری کرونا را افزایش می‌دهد، افزود: افرادی که وزن بالایی دارند از نظر سیستم ایمنی ضعیف بوده و معمولا گرایش به مصرف مواد غذایی با فیبر و آنتی اکسیدان کمتری مانند میوه و سیزیجات دارند، بر این اساس توصیه می‌شود از استفاده از مایعات قندی همانند نوشابه‌ها، انواع فست فود، شیرینی جات و مواد چربی به شدت خودداری کنند.  
این متخصص تغذیه با بیان این‌که مبتلایان به کرونا از مصرف غذاهای مضر پرهیز کنند، گفت: مصرف چربی ها، سرخ کردنی‌ها و ترشیجات باید از برنامه غذایی این گروه از بیماران حذف شده و غذاهای پخته شده و حاوی ویتامین را در برنامه غذایی خود بگنجانند.
وی با اشاره به این‌که ویتامین‌ها تنها به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و ویروس را از بین نمی‌برند، گفت: ویتامین سی برای حفظ استقامت و سلامت بدن از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تا میزانی از ورود ویروس به بدن جلوگیری می‌کند؛ ویتامین سی را می‌توان از طریق مصرف مرکبات( پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت) و سبزیجات به خصوص فلفل دلمه‌ای که در آن به وفور یافت می‌شود، دریافت کرد.
وی بیان کرد: از دیگر ویتامین‌هایی که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D3 است که می‌توان این گروه از ویتامین‌ها را از طریق مصرف محصولات دریایی تامین کرد.
غیبی در ادامه خاطرنشان کرد: بتاکاروتن نیز نوعی از کارتنوئیدهاست که به صورت طبیعی در گیاهان و میوه‌هایی که دارای رنگ نارنجی و زرد هستند، یافت می‌شود. این ماده در بدن به ویتامین آ، ماده‌ایی با قدرت آنتی اکسیدانی قوی و بسیار کلیدی در سلامت تبدیل می‌شود.
وی یادآور شد: احتمال انتقال ویروس از طریق غذا  کم است، ولی توصیه می‌شود مواد غذایی قابل حرارت، قبل از مصرف گرم شود.  
انتهای پیام/
نکات تغذیه‌ای برای قبل و بعد از ابتلا به کرونا خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار