گزارش اختصاصی نصر/

پایان ده هزار و چهار صد روز حسرت با آزاد سازی شوشا!

1399/08/18 - 20:09 - کد خبر: 31458 نسخه چاپی

نصر: امروز الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان طی یک سخنرانی تلویزیونی از آزادسازی شهر شوشا از اشغال ارمنستان خبر داد. اعلام این خبر بازتاب زیادی در رسانه های کشورهای مختلف خصوصا کشورهای مسلمان داشت، دلیل آن هم غیر از آزادسازی اراضی اسلام از اشغال، چیز دیگری نمی تواند باشد.

به گزارش نصر، امروز در چهل و دومین روز از آغاز عملیات آزادسازی اراضی اسلام متعلق به جمهوری آذربايجان که از آن به عنوان جنگ قره باغ نیز یاد می شود، اعلام خبر آزادسازی شهر شوشا از اشغال ارمنستان توسط رییس جمهوری آذربایجان به جهت آزادی اراضی اسلام از اشغال، بازتاب زیادی خصوصا در کشورهای مسلمان داشت.

شوشا کجاست؟
شوشا یکی از قدیمی ترین شهرهای جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ است که در این کشور از آن به عنوان قلب آذربایجان یاد می شود. علاوه بر آن به دلیل قدمت این شهر تاریخی در جمهوری آذربایجان از آن به عنوان مرکز فرهنگی و موزه فضای باز نیز یاد می شود که بسیاری از افراد هنرمند این کشور ریشه در این شهر تاریخی دارند.

شوشا چگونه اشغال شد؟
شهر شوشا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۱ یعنی دقیقا ۲۸ و نیم سال پیش توسط ارمنستان اشغال شد. هنگام اشغال این شهر تاریخی و استراتژیک، نیروهای ارمنی ۱۹۵ نفر از اهالی این شهر را شهید کردند و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز مجبور به کوچ اجباری شدند.

رفتار اشغالگران در شوشا
سال گذشته نیکول پاشینیان در بیست و هفتمین سالگرد اشغال شوشا با سفر به این منطقه با رفتارهای مشمئز کننده و تحقیر آمیز، اقدام به رقص و پایکوبی با سربازان خود به صورت مست نمود که این رفتار توهین آمیز وی خشم همگان را بر انگیخت.
امروز الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان اما، هنگام اعلام خبر آزادسازی این شهر تاریخی گفت: بعد از این صدای اذان از شوشا بلند خواهد شد. دشمن با اشغال این شهر، لطمه‌ای جدی به میراث فرهنگی ما وارد کرده، یادگارهای تاریخی و مساجد ما را تخریب و به آن ها  اهانت کرده است ولی ما به شوشا برگشتیم و همه مساجد و یادگارهای تاریخی را مرمت خواهیم کرد.

اهمیت آزادسازی شوشا در جنگ قره باغ
برخی کارشناسان نظامی معتقدند آزادسازی شوشا سبب خواهد شد نیروهای ارمنستان در شرق منطقه قره باغ کاملا ایزوله شوند که این امر باعث قطع شبکه ارتباط لجیستیکی ارتش ارمنستان خواهد شد. گفته می شود با آزادسازی این شهر استراتژیک یکی از اصلی ترین مراحل این عملیات با موفقیت پایان یافته است.

گزارش از  آیدین خطیبی
انتهای پیام/
 
  پایان ده هزار و چهار صد روز حسرت با آزاد سازی شوشا! آیدین خطیبی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار