یک فوق تخصص بیماری های خونی:

توصیه به همگان مبنی بر استفاده از ویتامین D، توصیه خوبی نیست

1399/08/18 - 12:08 - کد خبر: 31406 نسخه چاپی

نصر: فوق تخصص بیماری های خون و آنکولوژی درباره مصرف مکمل ها بیان کرد: اگر کسی ویتامین خاصی از جمله ویتامین D یا ماده مغذی در بدنش کم باشد مستعد ابتلاء به کرونا هست اما زیاد بودن ویتامین D نیز مضر است و از بدن دفع نمی شود لذا توصیه به همه مبنی بر استفاده از ویتامین D توصیه خوبی نیست.

به گزارش نصر، دکتر "سیدمحمدابراهیم پورحسینی" در گفت و گویی با بیان اینکه توصیه خاصی برای استفاده بیماران سرطانی از داروی خاصی در مقابل کرونا وجود ندارد افزود: اعتقاد بر این است داروهای شیمی درمانی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن فرد می شود و داروی خاصی که موجب تقویت سیستم ایمنی باشد و توصیه خاصی برای استفاده دارویی برای بیماران سرطانی وجود ندارد.
پورحسینی در پاسخ به این سئوال که بیماران سرطانی در مقابله با کرونا باید کار خاصی انجام بدهند؟ تصریح کرد: شیوه نامه های بهداشتی که برای همه توصیه شده، برای سرطانی ها نیز هست و باید با تاکید بیشتری مورد توجه قرار بگیرد زیرا سرطانی ها به خاطر بیماری و درمان هائی نظیر شیمی درمانی و پرتودرمانی دریافت می کنند که روی سیستم ایمنی اثر می گذارد، ممکن است احتمال ابتلای این افراد را بیشتر کند و در صورت ابتلاء تداخلات بیماری را بالاتر ببرد.
این استادیار گروه خون و تکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه راهکار خاص جداگانه ای برای بیماران سرطانی توصیه نشده، بیان کرد: توصیه می شود این افراد در زمان مراجعه به پزشک برای ویزیت، فاصله را رعایت کرده و در فضای باز یا دارای تهویه توقف داشته و تعداد زیاد همراه نداشته باشند که موجب شلوغی مطب شود.
این فوق دکترای تخصصی خون درباره استرس بیماران به خاطر شیمی درمانی گفت: در همه جوامع وقتی شیمی درمانی پیشنهاد می شود، استرس زاست اما شیمی درمانی در واقع به معنی استفاده از داروهای شیمیایی به جای داروهای گیاهی است و در برخی سرطان ها نقش شیمی درمانی خیلی پررنگ تر است، در برخی جراحی، در برخی پرتودرمانی و بعضا هورمون درمانی مطرح است که بیمار باید خیلی زود بر این ترس فائق آمده و بتواند با مسئله روبه رو شده و درمان را آغاز کند.
وی اظهار کرد: خیلی از سرطان ها با شیمی درمانی و درمان های دیگر قابل علاج است و ممکن است بیمار مدتی رنج درمان ها را تحمل کند اما بعد از چند ماه سرطان کاملا علاج می شود لذا باید زودتر بر استرس غلبه و درمان را آغاز کرد.
پورحسینی در ادامه درباره مصرف مکمل ها بیان کرد: اگر کسی ویتامین خاصی از جمله ویتامین D یا ماده مغذی در بدنش کم باشد مستعد ابتلاء به کرونا هست اما زیاد بودن ویتامین D نیز مضر است و از بدن دفع نمی شود لذا توصیه به همه مبنی بر استفاده از ویتامین D توصیه خوبی نیست.
این متخصص داخلی تصریح کرد: هیچگونه ضرری برای زینک، ویتامین های گروه B و فولیک اسید متصور نیستیم و در صورتی که بیش از نیاز به بدن وارد شود، دفع می شود و استفاده از آنها مشکلی ندارد و از سوی دیگر مشخص نیست کسی که آنها را استفاده کند مبتلا به کرونا نشود.
این فوق تخصص بیماری های خون و آنکولوژی اظهار کرد: استفاده از ویتامین های گروه B و C بلامانع است و کسی که کمبود ویتامین D دارد، توصیه به استفاده از مکمل های ویتامینی می شود.
وی درباره مراجعه بیماران سرطانی به پزشک در ایام شیوع کرونا گفت: بخش قابل توجهی از بیماران سرطانی، سال های قبل بیماری آنها علاج شده و قبلا هر شش ماه و یک سال برای چکاپ مراجعه می کردند که اکنون توصیه می شود مراجعه نکنند مگر اینکه علامتی داشته باشند.
این استادیار گروه خون و تکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  بیان کرد: کسانی که در حال دریافت درمان هستند لازم است در موعد مقرر به پزشک مراجعه کرده و کسانی که شیمی درمانی می شوند، نباید درمانشان حتی یک روز جابه جا شود.
انتهای پیام/
 توصیه به همگان مبنی بر استفاده از ویتامین D، توصیه خوبی نیست خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار