نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی:

وزارت میراث فرهنگی در مرمت پل‌های خداآفرین تسریع کند

1399/08/17 - 10:50 - کد خبر: 31306 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید در مرمت پل های تاریخی خداآفرین تسریع کند.

به گزارش نصر، حسین حاتمی روز شنبه در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، افزود: پل های تاریخی خداآفرین از مهم ترین بناهای تاریخی و ارزشمند کشورند که باید برنامه مرمتی آن ها در اسرع وقت آماده و اقدامات لازم در این راستا توسط متولی اصلی آن یعنی میراث فرهنگی انجام شود، چون غفلت از این امر می تواند هوتی تاریخی ایران و آذربایجان شرقی را به مخاطره اندازد.
وی موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی خداآفرین را بسیار مناسب برای توسعه صنعت گردشگری دانست و اظهار داشت: با توجه به این موقعیت ویژه شهرستان و قرارگیری ابنیه های تاریخی ویژه ای چون پل های تاریخی در این منطقه، فراهم سازی بستر لازم برای ایجاد منطقه گردشگری در اطراف پل های تاریخی امری ضروری و لازم است.
حاتمی یادآوری کرد: برای تعیین ساز و کارهای نحوه تامین مالی و مسائل فنی مرمت پل های تاریخی خداآفرین باید جلسه ای مشترک با سازمان آب منطقه ای، اداره کل میراث فرهنگی و فرمانداری شهرستان خداآفرین برگزار شده و مسائل مربوطه مورد بررسی دقیق و اقدامات عملی قرار گیرد.
وی بررسی همه جانبه مسائل پیرامونی پروژه های سرمایه گذاری گردشگری شهرستان های کلیبر، خداآفرین و هوراند از سوی میراث فرهنگی را خواستار شد و گفت: با توجه به ظرفیت های قابل توجه منطقه، علاوه بر لزوم توسعه سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در حوزه گردشگری، مرمت بناهای تاریخی این منطقه برای جذب بیشتر گردشگر باید با جدیت پیگیری شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار از آغاز مرمت پل‌های تاریخی خداآفرین با مشارکت شرکت آب منطقه‌ای استان خبر داد.
احمد حمزه زاده با اشاره به این‌که مرمت اضطراری پل‌های تاریخی خداآفرین به ‌صورت مشترک در دستور کار این دو مجموعه قرار گرفته است، افزود: با توجه به تفاهم‌نامه‌ مشترک دوجانبه، در آینده‌ای نزدیک شاهد اتمام مطالعات فنی و مرمتی پل‌ها توسط کارشناسان خواهیم بود.
وی ادامه داد: پس از اتمام مطالعات، نحوه انحراف آب رودخانه و نحوه تخصصی مرمت پل‌ها به منظور آغاز عملیات اجرایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا،پل های خداآفرین به تعداد ۲ فقره و با فاصله ۸۰۰ متر از یکدیگر در نقطه باریک این رودخانه ساخته شده ‏اند؛ این ۲ پل از نظر مهندسی و معماری با یکدیگر تفاوت دارند؛ یکی از آن ها با سنگ سفید ساخته شده و ۱۱ دهانه دارد ، بلندیش ۱۲ متر و طول آن ۱۳۰ متر است.
 پل دیگر با آجر پخته ساخته شده است که ۲۰۰ متر طول، ۵/۴ متر عرض و ۱۵ دهانه دارد و اندازه آجرها و معماری این پل، تاریخ احداث آن را به سده ۱۳ شمسی مربوط می کند.
انتهای پیام/
وزارت میراث فرهنگی در مرمت پل‌های خداآفرین تسریع کند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار