یادداشت/

اصناف به عنوان بازوان اقتصادی کشور باید به جایگاه خود دست یابند

1398/07/03 - 12:24 - کد خبر: 3053 نسخه چاپی

نصر: توزیع کالاها و تولیدات در دست اصناف بوده و مردم مایحتاج خود از طریق واحدهای صنفی تهیه کرده و آرامش فعلی در بازار را مدیون تلاش های شبانه روزی اصناف هستیم.

آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های صنعتی و با دارا بودن شهرک های صنعتی و صنفی و همچنین فعالیت واحدهای تولیدی در بخش های مختلف در توسعه اقتصادی کشور نقش بسزایی دارد و اصناف و بازاریان و فعالان اقتصادی و تجار و صنعتگران  آذربایجان شرقی همیشه در تحولات و پیشرفت های کشور تاثیرگذار بوده و برای توسعه کشور تلاش کرده اند ولی متاسفانه توجه کمتری به مطالبات و خواسته های به حق آنها شده است.

حقیقت امر این است که بسیاری از مشکلات اقتصادی با اعتماد به خود اصناف و اتحادیه های صنفی و تشکل های مرتبط و استفاده از نکته نظرات آنها قابل حل بوده و این امر با تغییر نگرش ها در برخی دستگاه های مرتبط و بدنه اقتصادی دولت نسبت به نقش و جایگاه اصناف قابل تحقق می باشد.
جایگاه اصناف در نظام اقتصادی کشور اعم از فرد صنفی و یا تشکل‌ های صنفی دارای رتبه قابل ملاحظه‌ای است و کثرت واحدها و نوع اشتغال‌زایی آنان از سرعت قابل توجهی برخوردار است که نشات گرفته از هماهنگی اتاق‌ اصناف و اتحادیه ‌های صنفی است و حقیقتا اصناف به نقش آفرینی خود در تحقق اقتصاد مقاومتی عمل کرده اند و در همه رویدادها در اول صف قرار داشته و ۱۷ درصد تولید ناخالص ملی به اصناف مرتبط بوده که این امر مهم بیانگر جایگاه رفیع این قطب عظیم اقتصادی است.
توزیع کالاها و تولیدات در دست اصناف بوده و مردم مایحتاج خود از طریق واحدهای صنفی تهیه کرده و آرامش فعلی در بازار را مدیون تلاش های شبانه روزی اصناف هستیم که با کمترین توقع با وجود همه مسائل و مشکلات اقتصادی و کمبود نقدینگی و ... فعالیت می کنند و در مواقع ضروری هم به کمک دولت و مردم شتافته و در حل مشکلات مختلف نقش آفرین هستند که بر همین اساس باید گفت: «  غفلت از توان اجرایی اصناف جفا به اقتصاد کشور است.»
با استفاده از توانمندی وسیع و ظرفیت‌ های موجود اصناف در قالب برنامه‌ریزی مدون و تعامل بین دستگاه های دولتی و اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی از توان بالقوه اصناف می‌ ‌توان نهایت بهره را به نفع اهداف برنامه توسعه ای استان اکتساب کرد.
متاسفانه وقتی یک مشکل و مساله ای مانند سیل و زلزله و مشکلات معیشتی و ... به وجود می آید آن موقع اصناف اهمیت پیدا کرده و مسئولان و متولیان امر به سراغ اصناف می آیند و دست نیاز برای حل مشکل و کمک و همکاری دراز می کنند و اصناف تلاشگر هم به دور از هرگونه توجه به مشکلات حل نشده خود با خلوص نیت به درخواست آنها لبیک گفته و برای حل مشکل از مال و جان مایه می گذارند و این خصلت مردانگی و همت والایی اصناف است، انصاف نیست که مسئولان کشور و استان قدر اصناف را ندانسته و در جهت تسهیل فضای کسب و کار و فعالیت آنها تلاش نکنند.
اخذ مالیات های غیرواقعی، کمبود نقدینگی، مالیات بر ارزش افزوده، نبود حمایت های عملی، نبود حمایت های بیمه ای، کمبود مواد اولیه مورد نیاز و .... تنها بخشی از مشکلات اصناف می باشند که حل نشده اند و مسئولان فقط در سخنرانی های خود قول حل آنها را می دهند ولی از عمل خبری نیست.
ختم کلام اینکه برای نقش آفرینی اصناف در اقتصاد کشور، اصناف به عنوان بازوان اقتصادی کشور باید به جایگاه خود دست یابند و مورد توجه و از نکته نظرات آنها در تصمیم گیری های کلان استان استفاده گردد که دو پیشنهاد برای تحقق این امر به شرح زیر داده می شود و امید است نسبت به عملیاتی نمودن آنها اقدام گردد.
تشکیل کارگروه اصناف در استانداری آذربایجان شرقی و همچنین ایجاد کمیته تخصصی رسیدگی به مسائل و مشکلات اصناف و اتحادیه های صنفی در سازمان صنعت معدن و تجارت استان می‌ تواند در دستیابی به اهداف توسعه ای و حرکت اصناف به جایگاه واقعی نقش بسزایی داشته باشد که از محمدرضا پورمحمد استاندار محترم آذربایجان شرقی و امین زاده رئیس فرهیخته سازمان صنعت معدن و تجارت استان هم انتظار داریم، در اسرع وقت به پیشنهادات ارائه شده دستورات لازم را مبذول فرمایند.


عین اله حسین زاده/ صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامه سراسری همگام با اصناف

انتهای پیام/

اصناف به عنوان بازوان اقتصادی کشور باید به جایگاه خود دست یابند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار