معاون صنایع سازمان صمت استان؛

روزانه ۵۰۰ هزار عدد ماسک در آذربایجان‌شرقی مصرف می‌شود

1399/08/15 - 12:42 - کد خبر: 30230 نسخه چاپی

نصر: معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: ۵۰۰ هزار عدد ماسک روزانه در استان مصرف می‌شود، در حالی که میزان تولید آن ۲ برابر این رقم است.

به گزارش نصر، رضا عین الله زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: این مصرف نسبت به جمعیت، نیاز استان و میزان تولید در سطح پایین تری قرار دارد، چون جمعیت آذربایجان شرقی حدود چهار میلیون نفر است که اگر جمعیت زیر پنج سال را از آن کم کنیم و تعداد سالمندانی را هم که در خانه می مانند، در نظر بگیریم، باز هم استفاده از ماسک توسط مردم قابل توجه نیست.
وی افزود: در حالی که نیاز روزانه ماسک در آذربایجان شرقی باید بیش از ۹۰۰ هزار عدد باشد و بیش از این میزان نیز تولید وجود دارد، اما فروش و عرضه آن در روز ۵۰۰ هزار عدد است؛ البته بخشی از مردم هم از ماسک های پارچه ای قابل شستشو استفاده می کنند و علاقه ای به ماسک های یکبار مصرف ندارند.  
عین الله زاده ادامه داد: ۱۴ واحد در استان پروانه صنعتی تولید ماسک در آذربایجان شرقی با نظارت مستمر بر تولید مجوز فعالیت دریافت کرده اند، اما صدها تولیدکننده غیر رسمی در استان وجود دارد؛ بر این اساس باید پویش ملی نظارت بر تولید ماسک به وجود بیاید تا تمام نهادها، متولیان و مردم بر کیفیت و استاندارد نظارت داشته باشند و تولیدات بی کیفیت را نخرند.  
وی یادآوری کرد: نظارت بر تولید ماسک بر اساس قانون و مصوبه ستاد ملی کرونا بر عهده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی است.  
عین الله زاده با بیان اینکه صدور مجوز تولید صنعتی ماسک بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی است، گفت: البته واحدهای تولیدکننده ماسک ملزم هستند تولیدات خود را در اختیار بیمارستان ها، مراکز درمانی و داروخانه ها بگذارند که نظارت بر این عرضه نیز بر عهده معاونت غذا و دارو بوده و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت نمی توانند بر کیفیت ماسک های داروخانه ها نظارت داشته باشند.  
وی با اشاره به اینکه صدور مجوز تولیدات کارگاهی ماسک بر عهده سازمان صنعت، عمدن و تجارت استان نیست، افزود: واحدهای کارگاه های تولید ماسک می توانند از اتحادیه پیراهن دوزان پروانه کسب دریافت کنند و به تولید بپردازند و نظارت بر این واحدها نیز بر عهده بسیج اصناف است.  
عین الله زاده گفت: واحدهای تولید کننده غیرمجاز بسیاری در سطح آذربایجان شرقی وجود دارد که این واحدها بدون مجوز و به صورت خانگی و کارگاهی تولید ماسک می کنند که بیشتر غیرقابل شناسایی هستند و مردم و خریداران باید در این خصوص به مسوولان کمک کنند و در واقع پویش ملی برای نظارت ایجاد شود.  
وی ادامه داد: البته بازرسان سازمان صنعت، عمدن و تجارت آذربایجان شرقی با برگزاری گشت های مشترک با داره کل تعزیرات آذربایجان شرقی تاکنون توانسته اند هزاران ماسک تقلبی کشف و ضبط کنند چون صدها تولیدکننده غیررسمی ماسک در حال فعالیت هستند.  
وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ۱۴ پروانه صنعتی تولید ماسک در آذربایجان شرقی صادر کرده و این واحدها روزانه بیش از یک میلیون عدد ماسک استاندارد تولید می کنند که نظارت مستمر بر آنها وجود دارد.  
وی همچنین اظهار کرد: قیمت فروش هر عدد ماسک استاندارد در دم کارخانه ۱۰۵۰ تومان و به صورت تک فروشی ۱۳۰۰ تومان است، اما واحدهای غیرمجاز ماسک های غیراستاندارد را با حدود ۴۰۰ تومان قیمت تمام شده تولید و آن را با قیمت های پایین عرضه می کنند که موجب ایجاد مشکلات در بازار فروش به لحاظ کیفیت و عرضه می شود.  
وی اظهار کرد: برای نظارت بر قیمت، توزیع و کیفیت تولیدات مراکز مستقیم از تولید به مصرف ماسک استاندارد عرضه می کنند که تاکنون یک مرکز در کلانتر کوچه تبریز در خیابان آبرسان راه اندازی شده که مورد تایید معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.  
عین الله زاده با بیان اینکه قیمت عرضه ماسک استاندارد به مشتری در این گونه مراکز ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان خواهد بود، اظهار کرد: حداکثر تا پایان ماه جاری چند مرکز مشابه نیز در تبریز و سطح آذربایجان شرقی راه اندازی می شود تا مشکل کیفیت، قیمت و توزیع به کلی رفع شود.  
وی افزود: با همکاری شهرداری تبریز  همچنین کیوسک های عرضه ماسک استاندارد با قیمت مصوب ارایه می شود تا مشکلات رایج در خصوص این کالای کرونایی حساس برطرف شود.
انتهای پیام/
روزانه ۵۰۰ هزار عدد ماسک در آذربایجان‌شرقی مصرف می‌شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار