استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد:

تبریز، دومین شهر آلوده کشور

1399/08/15 - 09:23 - کد خبر: 30206 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در گذشته‌هایی نه چندان دور، شهر تبریز به باغ شهری مشهور بوده است، گفت: غفلت و بی توجهی‌ها باعث شده که تبریز فعلی، دومین شهر آلوده کشور باشد.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی در آیین افتتاح و بهره برداری از پروژه‌های شرکت پتروشیمی تبریز، گفت: شرکت پتروشیمی تبریز نقش بسیار مهمی در توسعه استان داشته و باید الگوی مناسبی برای سایر واحدهای تولیدی و صنعتی استان در زمینه رعایت مسائل زیست محیطی معرفی شود.
 
وی با اشاره به رعایت اصول زیست محیطی در این شرکت عنوان کرد: این مجموعه باید الگوی مناسبی برای سایر واحدهای تولیدی و صنعتی استان معرفی شود.
 
وی استفاده صحیح از منابع و امکانات را یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های توسعه همه جانبه در جوامع نام برد و افزود: این امر باید با حفظ محیط زیست و به خطر نینداختن زندگی نسل آتی همراه باشد وگرنه چندان اهمیتی نخواهد داشت.
 
استاندار آذربایجان شرقی در همین راستا با اشاره به آثار منفی صنعتی شدن جوامع در آلودگی محیط زیست ادامه داد: بلندمرتبه سازی‌ها نیز هویت شهرها را نابود کرده و خسارات بسیاری را در کشورهای مختلف به بار آورده است.
 
وی به استقرار بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی در مرکز و بافت شهری برخی کشورها نیز اشاره کرد و افزود: توجه به اصول زیست محیطی توسط واحدهای صنعتی و تولیدی باید تا جایی ادامه یابد که تمامی این واحدها بتوانند مصداق صنعت پاک و سبز باشند.
  
پورمحمدی همچنین با قدردانی مجدد از توجه به اصول زیست محیطی در پتروشیمی تبریز اظهار کرد: پیگیری‌های لازم برای ارتقا این مجموعه مهم به مجموعه‌ای سبز را از سازمان محیط زیست کشور انجام خواهیم داد.
 
سیاوش درفشی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی تبریز نیز در این مراسم بهره برداری از طرح پوشش‌گذاری واحد تصفیه پساب و امحای گازهای آلاینده را برگ زرینی بر سبزینگی این شرکت دانست و اظهار کرد: در این پروژه ابتدا سطوح کلیه حوضچه‌ها و تجهیزات روباز با استفاده از ورق‌های آلومینیومی مخصوص پوشانده شده و جریان گازهای حاوی «voc» به وسیله شبکه لوله کشی از سطوح حوضچه‌ها توسط مکنده‌ها مکش و جمع آوری، به کوره‌ها هدایت و در آنجا سوزانده می‌شوند.
 
وی با اشاره به ۱۱۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده در داخل مجتمع پتروشیمی تبریز و شش هکتار فضای سبز در خارج از آن، گفت: ما در مدیریت انرژی بالاتر از استانداردهای موجود کشور هستیم و با استفاده از سیستم طبقه بندی، شناسایی و جداسازی به دنبال تولید گازهای با ارزش قابل استفاده هستیم که در اصلاح فرایندها دوباره استفاده شده و یا به فروش می‌رسد.
 
وی با بیان اینکه پتروشیمی تبریز اولین شرکتی است که مدیریت سیستم محیطی را اجرا کرده است، افزود: در سال ۱۳۹۷ توسط ممیزان یونیدو (سازمان ملل) در سطح انرژی به عنوان رتبه اول انتخاب شدیم.
 
درفشی، طرح‌های انجام شده در حوزه ریست محیطی را شامل جمع آوری گازهای آلاینده، بازچرخانی کامل آب به واسطه تصفیه و استفاده مجدد از پساب تولیدی به میزان ۱۱۰ متر مکعب در ساعت، احداث سکوی تخلیه فشار تانکرهای حمل خوراک، اصلاح و تعویض سیستم آب بندی مخازن اتمسفریک جهت جلوگیری از ایجاد آلودگی زیست محیطی و طرح ریزی استقرار سیستم مدیریت فلرینگ با رویکرد پایش لحظه ای و کاهش تولید گازهای ارسالی اعلام کرد.
 
به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، طرح پوشش گذاری و امحای گازهای آلاینده پتروشیمی تبریز صبح امروز توسط معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید.
انتهای پیام/
تبریز، دومین شهر آلوده کشور خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار