رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان؛

درآمد سرانه آذربایجان‌شرقی ۸۰ درصد متوسط کشوری است

1399/08/14 - 11:20 - کد خبر: 30134 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس آخرین آمارها درآمد سرانه این استان ۸۰ درصد متوسط کشوری است.

به گزارش نصر، داوود بهبودی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سهم پایین اقتصاد استان از اقتصاد کشور با توجه به تعداد جمعیت را از دلایل اصلی کاهش درآمدهای سرانه مردم آذربایجان شرقی دانست و افزود: در حالی که جمعیت، شرایط و ظرفیت های اقتصادی این منطقه بیش از ۵ درصد کشور را شامل می شود، اما هم اکنون این سهم به زیر ۴  درصد تنزل پیدا کرده که برای آن دلایل مختلف و متنوعی متصور است. 
وی راندمان تولید سرانه آذربایجان شرقی را ۷۲ درصد متوسط آمارهای کشوری اعلام و اضافه کرد: این آمار نشان می دهد که تولید سرانه این استان ۲۸ درصد از میانگین تولید سرانه کشور پایین تر می باشد که می تواند برای آینده اقتصادی منطقه هشداردهنده و البته نگران کننده باشد.
بهبودی اظهار داشت: آمار فوق نشان دهنده سرمایه گذاری پایین و کاهش تولید ملی در آذربایجان شرقی است و تداوم این روند منجر به افزایش نرخ بیکاری و مهاجرت نیروی کار از استان خواهد شد که این شرایط در درازمدت، پایه های اقتصادی منطقه را دچار لغزش می کند.
وی ادامه داد: هر چند وضعیت آذربایجان شرقی در حوزه سرمایه گذاری نسبت به سایر استان های کشور چندان خراب نیست، اما به طور قطع جزو بهترین ها قرار نگرفته ایم و بارها مشاهده شده است که سرمایه گذاران ما را سایر استان ها جذب کرده اند که این امر نیز علامتی جز پهن کردن فرش قرمز توسط مدیران و مسئولان استان های دیگر ندارد و این امر در آذربایجان شرقی محقق نشده است.
بهبودی از آذربایجان شرقی به عنوان استان مهاجرفرست خالص در کشور یاد کرد و افزود: از حدود ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته آذربایجان شرقی همواره از جمله استان هایی بوده که از نرخ بیکاری پایینی نسبت به دیگر استان ها برخوردار بود، اما دلیل عمده آن مهاجرت جمعیت در سنین کار و فعال است که به دنبال کار از استان خارج می شوند و به همین علت امروز شاهد حضور پرشمار آذربایجانی ها در رده های مختلف کاری در تهران و حتی سایر استان ها مثل اصفهان، فارس، سمنان هستیم.
وی یادآوری کرد: بدون تردید اگر این افراد جویای کار از آذربایجان شرقی خارج نمی شدند، به طور قطع آمار بیکاری استان بسیار بالاتر و بیشتر از آمارهای کنونی بود که البته این مهم نشانه ای منطقی از روحیه آذربایجانی ها برای جستجوی کار و تلاش در هر نقطه ای از کشور و حتی خارج از کشور است که خصوصیت خاص فرهنگی این مردم به شمار می رود.
بهبودی با بیان اینکه طی سال های اخیر فرصت های شغلی جدید در آذربایجان شرقی ایجاد نشده است، نخستین مقدمه آن را سرمایه گذاری دانست و اضافه کرد: این موضوع به شکل مناسب و متناسب با استعدادهای جمعیتی و اقتصادی استان نه توسط دولت و نه توسط بخش خصوصی دنبال نشده و اتفاق خاصی در این حوزه روی نداده است.
وی به میزان روند تورم در آذربایجان شرقی نیز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این نرخ متاثر از همان نرخ های ملی و کشوری است، گفت: شاخص نرخ تورم از اجزای مختلف تشکیل شده است که جمع آوری آن به صورت ملی انجام می شود و  سبد کالایی بالغ بر ۳۶۰ قلم در ۳۰۰ نقطه شهری را شامل می شود که هر ۲ هفته یک بار قیمت گیری و  آمارگیری می شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: همین روند و آمارگیری در این استان نیز انجام می شود که نشان می دهد شاخص قیمت ها شتاب بیشتری داشته و با موج های ناگهانی مواجه است اما در آمارهای بلندمدت سطح عمومی قیمت ها با کلان کشوری همخوانی دارد.
بهبودی یادآوری کرد: روند تغییرات تورمی در حوزه خدمات و اقلام غیرخوراکی همچون مسکن در آذربایجان شرقی حدود نیم درصد بالاتر از متوسط کشوری است.
انتهای پیام/
درآمد سرانه آذربایجان‌شرقی ۸۰ درصد متوسط کشوری است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار