چه خبر از پرونده‌‏های ثبت جهانی در آذربایجان شرقی؟

1399/08/14 - 10:21 - کد خبر: 30130 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، آخرین وضعیت پرونده‌‏های ثبت جهانی این استان را تشریح کرد.

به گزارش نصر، احمد حمزه‌‏زاده در گفت‌‏وگویی در تشریح این خبر اظهار کرد: منطقه‏‌ی آزاد و ژئو پارک ارس، اولویت اول ما در پرونده‌‏های ثبت جهانی است، متولی اصلی این پرونده منطقه‌‏ی آزاد ارس بوده، اما به دلیل ثبت جهانی شدن، میراث فرهنگی هم در این پرونده حضور داشته و منطقه آزاد را همراهی می‏‌کند که این پرونده در حال اتمام است.
وی در ادامه با اشاره به روند ثبت جهانی جنگل‏‌های ارسباران در یونسکو، گفت: ایرادهای وارده از طرف یونکسو در این پرونده که منجر به عودت پرونده ثبت جهانی جنگل‏‌های ارسباران شد، در حال برطرف شدن است، با توجه به اینکه پرونده‌‏های ثبت جهانی از طریق وزارتخانه پیش می‏‌رود، مقرر شده است تا دانشگاه تهران طی قراردادی با وزارت میراث فرهنگی، ایرادهای وارده به این پرونده را برطرف کند تا پرونده مجدد در صحن یونسکو مطرح شود.
وی از اخذ مجوز برای تشکیل پرونده به منظور ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‏ الدین اهری خبر داد و افزود: اولین گام برای ثبت جهانی یک اثر، اخذ حداکثر آراء در شورای فنی وزارتخانه است، به این معنی که اعضا رای دهند که آن اثر ارزش ثبت جهانی شدن را دارد، خوشبختانه این پرونده نیز رای گرفت و در ردیف سوم و در کنار دو پرونده‌ی ثبت جهانی دیگر در حال پیشروی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به روند ثبت جهانی روستای صخره‏‌ای کندوان در یونسکو، بیان کرد: این پرونده دارای مشکلات متعدد بوده و سال‌‏های زیادی است که در یونسکو مطرح است، معتقد هستم تا زمانیکه مشکلات وارده به این پرونده حل نشوند، این روستا ثبت جهانی نخواهد شد.
وی متذکر شد: به هم ریختگی بصری و ساخت ‏و سازهای غیرمجاز در کندوان، اولین ایرادی است که کارشناسان یونسکو در بازدیدهایشان از این روستا مطرح می‏‌کنند، از این رو تمامی زواید بصری باید حذف شود، اگر این اتفاق بیفتد، مطمئن باشید کندوان اولین پرونده‏‌ای است که می‏‌تواند ثبت جهانی شود.
وی در خاتمه گفت: معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم این موضوع را با حساسیت تمام دنبال می‌‏کنند، برای ساماندهی ساخت و سازهای غیرمجاز در کندوان، اداره کل میراث فرهنگی استان، زمین‏ه‌هایی را برای ایجاد بازارچه صنایع دستی و محصولات بومی مردم کنداوان ایجاد خواهد کرد تا سایر مشکلات هم با همکاری اداره کل  بنیاد مسکن استان در قالب طرحی مشترک، برطرف شوند.
انتهای پیام/
چه خبر از پرونده‌‏های ثبت جهانی در آذربایجان شرقی؟ خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار