اشتباه‌هایی که احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند

1399/08/14 - 09:59 - کد خبر: 30123 نسخه چاپی

نصر: رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، اشتباه‌هایی که احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند را تشریح کرد.

به گزارش نصر، سیمین خیاط‌زاداه در گفت‌وگویی در پاسخ به اینکه چرا برخی افراد با وجود استفاده از ماسک، باز هم به کرونا مبتلا شده‌اند، اظهار کرد: بارها تاکید کرده‌ایم که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها سه راس مثلث پیشگیری از ابتلا به کرونا را تشکیل می‌دهند، هر گاه یکی از رئوس را نادیده بگیریم و یا کم‌تر رعایت کنیم، احتمال ابتلا به بیماری هم افزایش می‌یابد و زدن ماسک کافی نیست.
وی ادامه داد: گاهی اوقات مردم خودشان فکر می‌کنند که خوب رعایت می‌کنند، به عنوان مثال برخی از افراد ماسک می‌زنند، ولی به محض نشستن پشت فرمان ماشین، احساس می‌کنند، تنها هستند و ماسک را از روی صورتشان برمی‌دارند، در حالیکه نقاطی مانند کف کفش‌هایمان یکی از آلوده‌ترین نقاط بوده و با جریان گردش کولر ماشین و یا بخاری در زمستان، امکان گردش و پخش ویروس وجود دارد، به همین دلیل، خودرو یکی از منابع آلودگی به شمار می‌آید.
وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد هم همکاران در اداره‌ها بدون ماسک و رعایت فاصله بر سر یک میز نشسته و صبحانه خورده و یا چای می‌نوشند؛ برخی تصور می‌کنند رفت و آمدهای خانوادگی و نشست و برخواست با اعضای خانواده و یا خواهرها و برادرها اشکالی ندارند و چون رابطه‌ی خویشاوندی داریم، آلوده نیستیم و بیمار هم نمی‌شویم، درحالیکه هر فردی با افراد مختلفی در ارتباط بوده و به مکان‌های مختلفی رفت و آمد دارد.
رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی بیان کرد: کسانی که با وجود استفاده از ماسک به کرونا مبتلا شده‌اند، حتما به موارد مذکور توجه نکرده و رفت و آمدهایشان را کنترل نکرده‌اند، هر فردی احتمال آلودگی دارد و دست‌های آلوده یکی از منابعی است که افراد به دلیل فراموش‌کاری معمولا به چشم‌هایشان دست می‌زنند و یا حتی به هنگام زدن ماسک، خودشان را آلوده می‌کنند، کافی است ماسک را زیر چانه کشیده و با دست آلوده ماسک را هم آلوده کنند، ماسک فقط باید با دست‌های تمیز و انگشت‌های شصت و اشاره از روی صورت برداشته شود.
وی متذکر شد: استفاده از ماسک یک طرف مسئله بوده و استفاده‌ی درست از آن، طرف دیگر مسئله بوده که تا حدی بین مردم و در برخی موارد حتی در بین کادر بهداشت و درمان هم به خوبی رعایت نمی‌شود.

طرز تهیه‌ی ماسک‌های خانگی
وی در ادامه با بیان اینکه ماسک‌های پارچه‌ای خانگی هم قابل استفاده هستند، اما استفاده از آن شرط‌هایی دارد، اظهار کرد: این ماسک‌ها در صورتی که به صورت استاندارد، سه لایه و با یک دستمال کاغذی در لایه‌ی میانی تهیه شود و به شرط نگهداری و شست و شوی مناسب، چندین بار قابل استفاده هستند، در این صورت می‌توان گفت که این ماسک‌ها هم به اندازه‌ی ماسک‌های سه لایه ایمنی دارند.
خیاط‌زاده خاطرنشان کرد: کناره‌های لایه‌ی وسطی ماسک باید باز گذاشته شود تا امکان قرار دادن دستمال کاغذی به عنوان لایه‌ی محافظ میانی و برداشتن آن وجود داشته باشد، قوام مِلت یا لایه‌ی میانی ماسک‌های سه لایه هم مشابه دستمال کاغذی بوده، اما لایه‌های بالایی و پایینی از جنس پارچه‌های محکمی است که پاره نمی‌شوند.
وی گفت: توصیه می‌کنیم اگر کسی امکان خرید مکرر ماسک‌های سه لایه را ندارد، اقدام به دوختن و تهیه‌ی ماسک در خانه کند، این ماسک باید کاملا فیکس صورت باشد، سعی شود در تهیه ماسک از رنگ تیره استفاده نشود، چرا که احتمال تشخیص آلودگی ماسک در رنگ‌های تیره سخت‌تر است؛ این ماسک پس از نیم ساعت قرار گرفتن در ماده‌ی شوینده و شسته شدن با آب گرم، خشک کردن مقابل نور خورشید و اتو کردن، دوباره قابل استفاده است.
ور در خاتمه متذکر شد: قرار دادن ماسک در ماکروویو برای ضدعفونی مورد تایید نیست، چرا که با سهل انگاری ساده می‌تواند منجر به آلودگی چندین نفر از اعضای خانواده شود، از این رو اتو کشیدن راه بهتری است.
انتهای پیام/
اشتباه‌هایی که احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار