مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خبر داد:

ثبت اهر به عنوان شهر ملی ورنی و اسکو به عنوان شهر ملی چاپ کلاقه‎ای

1399/08/12 - 11:16 - کد خبر: 30038 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت ملی اهر به عنوان شهر ملی ورنی و ثبت اسکو به عنوان شهر ملی چاپ کلاقه‎‎ای، خبر داد و گفت: این رویدادها چهاردهم آبان ماه سال جاری توسط وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعلام می‎شوند.

به گزارش نصر، احمد حمزه‌زاده در گفت‌وگویی با بیان این مطلب اظهار کرد: قبل از این رویداد، هیچ شهری از آذربایجان شرقی به عنوان شهر ملی صنایع دستی ثبت نشده بود، ثبت زنوز به عنوان شهر ملی سفال و سردرود به عنوان شهر ملی تابلو فرش ایران نیز در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار دارند.
وی در ادامه با اشاره به استقبال خوب سرمایه‌‏گذاران بومی در آذربایجان شرقی، گفت: استان ما دو سال متوالی به عنوان سه استان برتر در حوزه‏‌ی سرمایه‏‌گذاری، جذب سرمایه‏‌گذار و صدور مجوزهای سرمایه‌‏گذاری، معرفی می‎شود، هم اکنون حدود 89 پروژه‌‏ی سرمایه‎گذاری با 10 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‏‌گذاری در حال اجرا داریم، 33 هتل در حال ساخت بوده که تعداد تخت‎های هتل‏‌های استان را به 14 هزار تخت مطابق با استانداردهای جهانی می‌‏رسانند.
  وی خاطرنشان کرد: استقبال سرمایه‎گذاران از دیگر حوزه‎ها نیز خوب بوده و امسال با وجود شیوع بیماری کرونا و برخلاف پیش‎بینی‌‏هایمان که منتظر بودیم با کاهش صدور موافقت‎های اصولی سرمایه‌‏گذاری مواجه شویم، اما برخلاف تصوراتمان در شش ماهه‌‏ی اول سال جاری 55 فقره موافقت اصولی با حجم سرمایه ‏گذاری دو هزار و 500 میلیارد تومان، صادر کردیم که افزایش 40 درصدی را نسبت شش ماهه‌‏ی اول سال گذشته، نشان می‏‌دهد.
حمزه‌‏زاده در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه از 110 مجوز طرح مرمتی در سطح کشور حدود 55 مورد متعلق به آذربایجان شرقی است، اظهار کرد: حدود 55 درصد از طرح‎های مرمتی کشور را استان ما اخذ کرده است، تمامی بناهای تاریخی قبل از مرمت باید طرح مرمتی داشته و سپس به مرحله‏‌ی اجرا برسند.
وی با اشاره به در اولویت قرار گرفتن سند تدبیر و توسعه‌‏ی آذربایجان شرقی در برنامه‌‏ریزی‏‌های سه حوزه‎ی میراث فرهنگی، صنایع دست و گردشگری، اظهار کرد: به جرات می‏‌توان گفت که سند تدبیر و توسعه‌‏ی میراث فرهنگی در استان، یکی از اسناد قوی تدوین شده بود، به این سند اعتقاد داریم و از توان متخصصان دانشگاهی و حوزه‏‌های اجرایی در تدوین آن استفاده شده است.
وی، حفظ، احیا، مرمت و بهره‌‏برداری از بناهای تاریخی را یکی از محورهای اصلی سند تدبیر و توسعه‌‏ی استان عنوان کرد و افزود: در این محور حدود 600 پروژه مشخص شده است و ایجاد زیرساخت‏‌های گردشگری از جمله هتلینگ، بوم گردی و کمپ‏‌های گردشگری هم از دیگر محورها به شمار می‏‌آید، این محورها بر اساس ظرفیت‏‌های شهرستان‎های مختلف استان تعیین شده‌‏اند، به عنوان مثال در شهرستانی مانند شهرستان کلیبر، بومگردی و در شهرستان مراغه، احیای بناهای تاریخی در اولویت قرار دارد.
حمزه‎زاده از تعریف طرح بهره‎برداری برای بناهای تاریخی متعدد خبر داد و گفت: بناهای تاریخی شهرهایی مانند یزد و کاشان به هتل بوتیک‌‏ها، رستوران‌‏ها و یا مراکز فروش صنایع دستی تبدیل شده‌‏اند، از این رو مرمت بناهای تاریخی در استان ما هم منطبق با طرح بهره‌‍‏ برداری از آن خواهد بود، به اینصورت که اگر یک بنای تاریخی به هتل تبدیل خواهد شد، زیرساخت‎های هتلینگ نیز باید حین مرمت مورد توجه قرار بگیرند.
وی در ادامه بر ضرورت برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌ی میراث فرهنگی با محوریت بافت‏‌های تاریخی توسط اصحاب رسانه تاکید کرد و افزود: برگزاری نشست‏‌های تخصصی از تخریب بافت تاریخی هم جلوگیری می‏‌کند؛ شورای عالی معماری به تازگی 168 شهر ایران را جزو شهرهای دارای بافت تاریخی اعلام کرده که شهر تبریز هم با 466 هکتار بافت تاریخی یکی از شهرهای شاخص است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مردم و مسئولان متولی شهر و شهرسازی و برنامه ریزهای شهری با مفهوم بافت چندان که باید، آشنا نیستند، بنای تاریخی در کنار بافتی که در آن قرار دارد، معنی پیدا می‌کند، در حالیکه در شهرسازی نگاه به صورت واحد است، چنین نگاهی به این شباهت دارد که انسان را بدون دست و پا انسان کامل بنامیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: مطالعات و ضوابط بافت تاریخی به صورت بلوکی توسط کارشناسان در حال تدوین بوده و به‌تبع ضوابط مربوط به بلوک چسبیده به بازار با ضوابط بلوکی که از بازار فاصله دارد، متفاوت خواهد بود، در حوزه‏‌ی گردشگری هم حاضر به برگزاری نشست‏‌های تخصصی و معرفی جاذبه‌‏های گردشگری استانمان هستیم.
وی در ادامه با اشاره به ورود به حوزه‏‌ی کسب و کارهای اینترنتی برای تبلیغ و اطلاع رسانی، گفت: با توجه به عدم برگزاری نمایشگاه‎ها به کمک سازمان مدیریت و برنامه‏‌ریزی استان، تمامی محصولات تولیدی‏مان را از طریق حضور در فضاهای اینترنتی و مجازی معرفی می‎کنیم، حدود 100 مورد ویدیو کلیپ دو زبانه به زبان‏‌های انگلیسی و فارسی از آثار تاریخی و 20 مورد موشن گرافی تهیه شده است.
وی از تجهیز سه موزه‏ی استان به کیو آر کد خبر داد و افزود: این موزه‌‏ها بدون نیاز به راهنما و بوسیله‏‌ی گوشی تلفن همراه قابل بازدید هستند، سایر موزه‏‌های استان را هم با اعتبارات سال جاری به کیو آر کد مجهز می‏‌کنیم. برگزاری 30 تور مجازی 360 درجه از دیگر اقدامات برای شناساندن ظرفیت‏‌های گردشگری استانمان در دوران کرونایی است.
حمزه‏‌زاده با بیان اینکه امروزه دنیا به سمت برگزاری تورهای مجازی پیش می‌‏رود، خاطرنشان کرد: موزه‏‌ی لوور فرانسه نیز امسال برای اولین بار تور مجازی برگزار کرد و در ابتدا 20 دلار هزینه دریافت می‏‌کرد، اما در دوره‏‌ی دوم، امکان بازدید رایگان را فراهم کرد.
انتهای پیام/
 ثبت اهر به عنوان شهر ملی ورنی و اسکو به عنوان شهر ملی چاپ کلاقه‎ای نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار