عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با حضور در تحریریه نصر؛

مردم در تامین کالای اساسی مشکل دارند/ هر روز یک هواپیما در کشور سقوط می کند/باید معبر های فساد را سد کنیم

1399/08/10 - 08:00 - کد خبر: 29747 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: انتقاد جدی به دولت در موضوع کرونا وارد است که در اولین روز شیوع کرونا به کشور می توانست جلوگیری کند که صورت نگرفته است.

به گزارش نصر، "روح الله متفکر آزاد" با حضور در تحریریه نصر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی به عنوان پدیده جوان انتخابات ادوار مجلس، 37 ساله و از اساتید دانشگاه تبریز بود که توانست در رقابت با مردان سیاست آذربایجان و پای ثابت انتخابات های ادوار گذشته میزان آرای فوق العاده چشمگیری را به خود اختصاص دهد.

قبل از ورود به مجلس شناختم را از قوه مقننه کامل تر کرده بودم
متفکر آزاد با اشاره به اینکه شناختش بعد از 5 ماه آغاز مجلس یازدهم از کنش های مجلس تغییری نداشته است، گفت: شناخت بنده از مجلس و کنش های داخل آن بعد از ۵ ماه آغاز فعالیت مجلس جدید عوض نشده است، علت این است که وقتی وارد رقابت شدم حوزه شناختی ام را از قوه مقننه کامل تر کرده بودم.
وی ادامه داد: با علم به شرایط داخل مجموعه مجلس کاندیدا شده بودم و شعار هایی و قول‌هایی که می دادم هیچ کدام غیرقانونی و عجیب و غریب نبود.
وی اضافه کرد: قول‌هایی که داده بودم قول های نقد و در چارچوب قانون بود، به برخی از شعار هایم حتی قبل از انتخابات عمل کردم و برخی بلافاصله بعد از انتخابات و برخی هم به مرور با توجه به زمان عمل خواهم کرد.
وی افزود: کنش‌های مجلس را قبل از ورود به مجلس ارزیابی کرده بودم و می دانستم که مجلس جایی نیست که محل دولت باشد و رئیس جمهور در آنجا با سلیقه خود کابینه را بچیند، بیش از ۲۸۰ نماینده در مجلس وجود دارد که هر کدام با سلایق مختلف فردی به مجلس آمده اند، با یک مجموعه یک رنگ در مجلس شورای اسلامی مواجه نیستیم؛ رفتارها و فکرهای مختلفی در مجلس وجود دارد و آن گونه که تصور کرده بودم مجلس به همان صورت است.
 

مجلس یازدهم از جوان تر ها و دانشگاهیان شکل گرفته است
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: وظیفه نمایندگی قائم به شخص است یعنی شما به عنوان نماینده مردم می‌توانید وظایف خود را به تنهایی انجام دهید، آیین نامه ها و ضوابط و شرایط این اجازه را به شما می دهند و اگر هم بتوانید هم افزایی کنید با نمایندگان دیگر اثرات بیشتری و سریع تری خواهید داشت.
وی ادامه داد: خوشبختانه مجلس آنگونه که فکر می‌کردم همان گونه است، البته نسبت به مجالس دیگر افراد قابل اعتمادتر سالم تر و دانشگاهی بیشتر است، مثلاً تعداد دانشگاهیان یا تعداد جوان‌ترها نسبت به ادوار قبلی مجالس بیشتر است.
وی افزود: حدود ۶۰ نفر زیر ۴۵ سال در مجلس داریم که انگیزه و پرتوانی را افزون تر می کند لذا بعضی از خصوصیات ها در مجلس یازدهم متفاوت تر از مجالس قبل است، واقعاً برای همکاران ما در مجلس یازدهم ساعت کاری معنی ندارد و اگر ساعت هشت شب به مجلس بیایید انگار روز است و تلاطم و کار اعضا دیده می‌شود، همه اینها محصول جوان بودن و انگیزه دار بودن است.


مجلس در اولویت شناسی دچار اشتباه نشده است
وی در رابطه با اطلاع رسانی فعالیت های مجلس یازدهم تصریح کرد: مجلس واقعاً به جهت اطلاع رسانی به مردم، مظلوم واقع شده است، خوشبختانه مجلس در اولویت شناسی دچار اشتباه نشده است، در مجلس یازدهم هیچگونه موضوع سیاسی اولویت دار نبوده است، آنچه از آغاز مجلس یازدهم اولویت داشته است طرح‌های اقتصادی بوده است.
متفکر آزاد ابراز داشت: آیا مجلس فقط کمیسیون اقتصادی است؟ چون تشخیص ما بر این است که دغدغه اصلی امروز مردم معیشتی و اقتصادی است.

طرح مالیات بر خانه های خالی
وی اضافه کرد: تمرکز ما بر روی این موضوع است، در عین حال که عجله داریم اما سعی کردیم عالمانه عمل کنیم تا خطاهایمان کم شود، لذا طرح‌هایی که آورده ایم معطوف به شرایط و نیاز مردم است، به طور مثال در موضوع مسکن که یک موضوع جدی است با دو مسئله خرید یا اجاره مسکن روبرو بودیم که اکنون در این شرایط مشاهده می‌کنیم که اجاره مسکن هم به سختی ممکن است، بلافاصله اولین مصوبه را مالیات بر خانه‌های خالی قرار دادیم که البته برخی از جوانب را در نظر گرفتیم، مثلاً اگر کسی یک خانه خالی را برای فرزندش آماده کرده است نباید زیر قانون مالیات ببریم.
وی تاکید کرد: هدف از اجرای این طرح جلوگیری از افراد سوداگر بود، این طرح در قیمت اجاره مسکن اثر خواهد کرد.
وی ادامه داد: در کمیسیون کشاورزی خرید تضمینی محصولات کشاورزی را مصوب کردیم که از سال آینده اثرات این طرح نیز دیده خواهد شد.
 

مجلس موظف است برای معیشت و اقتصاد تدابیری بیاندیشد
وی اذعان کرد: مردم در تأمین کالاهای اساسی خود با مشکل مواجه شده و تا پایان این دولت باید تدابیری اندیشید و تا شروع دولت بعدی که باید دکترین اقتصادی خود را وارد میدان کند و کشور را نجات دهد و رو به پیشرفت کند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: به جای کنش سیاسی و کنش غیر ثبات آفرین به سمت کنش ایجابی رفتیم.
وی اضافه کرد: مجلس برای حوزه معیشت هر آنچه در توان دارد به میدان آورده است اما دستگاه اجرایی نیستیم و مجبور هستیم با طرح و تصویبات و نظارت مسائل را اداره کنیم.

جلوی سلف نفتی را گرفتیم
متفکر آزاد عنوان کرد: یک مسئله مهمی که در مجلس انجام دادیم، جلوی سلف نفتی را گرفتیم.
وی ادامه داد: ۲۰۰ میلیون بشکه نفت پیش فروش می شد با سررسید دوساله، معنی این کاملا واضح است که قرضه می دادند، عملاً مردم نفت را بشکه ای نمی تواند بفروشند و بعد از دو سال دیگر دولت بعد وقتی سر کار می‌آید و دولت قبلی که کسری بودجه و خزانه خود را جبران کرده است، بعد از دو سال دیگر مردم پول ۲۰۰ میلیون بشکه نفت را با سود از دولت بعدی طلب خواهند کرد.
وی تصریح کرد: این باعث خواهد شد تا بحران هر سال در کشور جدی تر از سال های قبل شود.
وی ادامه داد: مجلس منتظر تغییر دولت نیست، هر روز چندین وزیر در مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان حاضر می شوند، موضوع سیاسی با شرایط فعلی جامعه در مجلس وجود ندارد، آنچه در مجلس موضوعیت دارد، مسئله معیشت و اقتصاد مردم است و روزانه رئیس بانک مرکزی، سازمان مدیریت برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد، وزیر نفت در مجلس حاضرند.

مجلس در حوزه ریل گذاری است
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به اینکه مجلس در حوزه ریل گذاری است، افزود: مجلس در حوزه اجرا نیست که مردم آن را ببینند، بلکه در حوزه ریل‌گذاری است.
وی ادامه داد: مجلس با درک شرایط وضعیت جامعه به دولت اعلام کرده است که هر آنچه نیاز دارد از مجلس مطالبه کند و  مجلس مضایقه نخواهد کرد.
وی افزود: در تابستان امسال، تعطیلات تابستانی برای نمایندگان نگذاشتیم، در حوزه های بسیاری به هیچ عنوان مجلس وقفه ای نداشته است.
 
 
برخورد با دولت در شرایط فعلی به بی ثباتی سیاسی و اقتصادی منجر می شود
متفکر آزاد در رابطه با اینکه مردم میخواهند مجلس با دولت برخورد کند، ابراز داشت: مردم مطالبه دارند که مجلس با دولت برخورد کند و منظور از برخورد، استیضاح و سوال و تند بودن و امثالهم است، تحلیل ما در این مجلس این است که دولت سال آخر ۸ ماه مانده به اتمام دوره خود؛ برخورد با این دولت به بی ثباتی سیاسی و بی ثباتی اقتصادی منجر می‌شود و حتی بدتر از آن خواهد شد و به خیر مردم تمام نمی‌شود.
وی ادامه داد:  با اینکه همه ما از دست دولت ناراحتیم، ناکارآمدی دولت باید در دولت بعدی با انتخاب یک دولت کارآمد جبران کنیم، وظیفه ما هم این است که در شرایط فعلی مملکت، آسیب پذیری بر اقتصاد و معیشت مردم را کمتر کنیم و زندگی مردم راحت تر کنیم، در بعضی جاها برای راحت تر کردن زندگی مردم مقاومت‌هایی وجود دارد که ما نیز با راه‌های قانونی آن مقاومت ها را از بین می‌بریم.

مجلس هر آنچه می تواند انجام می دهد
وی تصریح کرد: مردم خروجی هفت سال و نیم ضعف مدیریت دولتی را سر مجلس ۵ ماهه جمع نکنند، مجلس با تمام ظرفیت هایی که دارد هر آنچه می تواند انجام می دهد و تمام تلاش ما این است که سعی کنیم دوره  دولت با فرود آرام تمام شود.
وی در پاسخ به طرح شفافیت آرای نمایندگان، گفت:  اولین طرحی که بنده امضا کردم و جزء طراحان این طرح هستم، طرح شفافیت آرا نمایندگان است، از 7 طراح این طرح یک نفر هم بنده هستم.
وی اضافه کرد: این طرح تاکنون بیشاز 170 امضا دارد و اعلام وصول شده است و در هفته های پیش رو به صحن خواهد آمد.
وی افزود: طرح سوت زنی یا حمایت از افشاکنندگان فساد بصورت یک فوریتی تصویب شد ضمن اینکه تمامی طرح‌های دو فوریتی در مجلس طرح های معیشتی و اقتصادی هستند.
 

سالانه 25 میلیارد دلار نشت قاچاق داریم
وی با اشاره به موضوع نشت قاچاق گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام می‌دادم چیزی حدود ۲۵ میلیارد دلار نفت قاچاق داریم، آقای همتی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه ای گفت، مملکت با ۳۰ میلیارد دلار به صورت کاملا طبیعی اداره می‌شود، در سال به اندازه نیاز کل سالانه کشور در حوزه قاچاق، نشت داریم؛ یعنی اینکه اگر دولت بتواند وضعیت قاچاق را مهار کند با وضعیت موجود می تواند کشور را اداره کند.
وی ادامه داد: در فراکسیون شهید دیالمه مسئله قاچاق را مطرح کردیم و قانون جامع تجارت و امثالهم را از دولت مطالبه کردیم و این اتفاق یک ماه است که آغاز شده است.

باید معبر های فساد را سد کنیم
وی تصریح کرد: باید در حوزه قانون‌گذاری چنان عمل کنیم که علاوه بر جلوگیری از فساد، معبرهای فساد را سد کنیم اگر در جایی راه فراری باز است آن را سد کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه تسهیلات بانکی برای تولید طرحی را آماده کرده ام که بتوانیم امکان فساد در تسهیلات بانکی در حوزه تولید را بگیریم، یعنی هر کسی که از بانک برای تولید تسهیلات درخواست می کند مطمئن باشیم که این تسهیلات برای تولید استفاده خواهد شد.

در موضوع کرونا عملا در فاجعه هستیم
وی در رابطه با فاجعه کرونا در کشور ابراز داشت: اگر یک هواپیما در کشور سقوط کند چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا فاجعه رخ می‌دهد و تحلیل‌ها، انتقادات و برخوردهای قضایی و غیره صورت می گیرد، هر روز یک هواپیما در کشور ما با ظرفیت ۳۰۰ نفر ساقط می شود.
وی ادامه داد: عملاً ما در فاجعه هستیم، متاسفانه تمام استان‌های کشور درگیر این فاجعه هستند.
وی اضافه کرد: کرونا تمام معادلات دنیا را عوض کرده است، تاخیر در واکسن و سیاست‌های اقتصادی جبری هم در این بحران و فاجعه وجود دارد.
وی تاکید کرد: انتقاد جدی به دولت در این مورد وارد است که در اولین روز شیوع کرونا به کشور می توانست جلوگیری کند که صورت نگرفته است، دولت در مدیریت مبارزه با کرونا خوب عمل نکرده است.

نمی‌توانیم سفر شمال را تعطیل کنیم!
وی اذعان داشت: متاسفانه یک اشتباه این است که همه مواردی که در کشور مطرح است از مردم می‌خواهیم که البته در مورد زنجیره انتقال درست است و اگر زنجیره انتقال قطع شود مشکل حل خواهد شد.
در کشور ما کدام هفته نماز جمعه در طول چهل سال تعطیل شده بود، راهپیمایی روز قدس، زیارت اربعین را تعطیل کردیم و حرم ها را بستیم، در جمهوری اسلامی این مسائل امکان پذیر نیست اما این نشان می‌دهد تعارض با دین و سلامت نداریم و در حوزه حکمرانی به روز هستیم و همان حوزه نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم سفر شمال را تعطیل کنیم! این یک اشکال مدیریتی و فرهنگی است.

قره باغ باید به سرزمین مادری خود برگردد
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: موضع جمهوری اسلامی در قبال قره‌باغ روشن است و قره باغ طبق تمام چهار قطعنامه شورای امنیت و بر اساس واقعیت های تاریخی خاک آذربایجان است که اشغال شده است و سرزمین اشغالی باید به سرزمین مادری خود برگردد.
وی ادامه داد: اولویت ما این است که این اتفاق به صورت صلح آمیز اتفاق بیفتد و اولویت طرفین همین باشد و صلح باید بر اساس عدالت برقرار شود.
وی افزود: صلح با عدالت یعنی بازگشت حق به حق دار، در بحث فلسطین هم موضع ما همین است، صلح بین اعراب و اسرائیل که می گویند چه صلحی است؟ وقتی حقی از بین رفته صلح معنا ندارد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی این است که در منطقه تنش زدایی نشود و در عین حال اعلام موضع کرده ایم که قره باغ حق آذربایجان است.
 


آسایش و امنیت شهروندان ما دغدغه اصلی ما است
وی تاکید کرد: طرفین هم باید به مرزها و شهروندان ما احترام بگذارند و شهروندان مرزنشین ما باید آسایش و امنیت داشته باشد، این یکی از دغدغه‌های اصلی ما است که از دولت مطالبه کردیم که به طرفین هشدار دهد، چرا که ما برای آسایش و امنیت این مملکت شهید داده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم که مردم با نگرانی بخوابند و صدمه ببیند.
وی اضافه کرد: به طرفین درگیری هم هشدار داده‌ایم حقوق غیرنظامیان را رعایت نمایند، پیشنهاد ما این است که در خاتمه جنگ با آغاز مذاکرات و بازگشت مرز های واقعی طرفین اتفاق بیفتد.

ائمه 4 استان شمالغرب کشور افراد امین نظام هستند
متفکر آزاد با اشاره به اینکه تهران نشینی که خبری از تحولات منطقه ندارد نمیتواند بگوید که تو امام جمعه نمیدانی و من می دانم، تصریح کرد:
معتقدم ائمه جمعه ۴ استان شمال غرب کشور، افراد امین نظام هستند که تمام شرایط را می‌بینند.
امام جمعه مرکز استانی مانند آذربایجان شرقی و تبریز، شخص عادی نیست، مورد وثوق رهبری است که در اینجا منصوب شده یعنی رهبری به تصمیمات و درایت ایشان اعتماد دارد، نمی شود که تهران نشینی که خبری از تحولات منطقه ندارد بگوید که تو امام جمعه نمیدانی و من می دانم!
 معتقدم که ائمه جمعه ۴ استان شمال غرب کشور به موضوعات احاطه دارند و تصمیمی که در آن اعلام نظر می‌کند بر اساس مصالح کشور، ملت و نظام است، لذا معتقدم در اینجا محل اعرابی وجود ندارد.
انتهای پیام/
مردم در تامین کالای اساسی مشکل دارند/ هر روز یک هواپیما در کشور سقوط می کند/باید معبر های فساد را سد کنیم محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار