رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه؛

ستاد احیا از طرح‌های خلاقانه بهبود وضع دریاچه ارومیه حمایت مالی می‌کند

1399/08/06 - 15:35 - کد خبر: 29670 نسخه چاپی

نصر: رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: این ستاد طی فراخوانی از طرح‌های اجرایی خلاقانه تضمین کننده بهبود وضعیت دریاچه ارومیه حمایت مالی می‌کند.

به گزارش نصر، فرهاد سرخوش روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: توسعه مشاغل پایدار، زنجیره های ارزشی محصولات کم آب بر، اکوتوریسم، خانه‌های توسعه، توسعه مشارکت‌های مردمی برای مدیریت مصرف آب و پرداخت‌های اکوسیستمی از محورهای مهم این فراخوان است.
رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه از تشکل‌های مردم نهاد و غیردولتی فعال در محیط زیست و منابع طبیعی در شهرستان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه خواست تا برای ارسال پروپوزال خود، حداکثر تا 10 آبان ماه جاری اقدام کنند.
وی افزود: علاقه مندان می‌توانند پس از مراجعه به سایت www.ulrp.ir  فرمت مورد نظر را دانلود و پس از تکمیل به آدرس ایمیل ulrp@sharif.edu  ارسال کنند.
کمترین میزان آب دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۳ یعنی یک سال قبل از آغاز کار عملی ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به ثبت رسید که با نگاه بلند دولت تدبیر و امید هم اکنون میزان آب این دریاچه به بیش از چهار میلیارد مترمکعب رسیده که نزدیک به هشت برابر افزایش داشته است.
با وجود این افزایش نسبی تراز، نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بینجامد.
قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.
هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
انتهای پیام/
ستاد احیا از طرح‌های خلاقانه بهبود وضع دریاچه ارومیه حمایت مالی می‌کند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار