رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اظهار کرد:

سهم اقتصادی آذربایجان شرقی پایین تر از متوسط کشوری است/ سرمایه گذاران ما را سایر استان ها جذب کرده اند

1399/08/06 - 12:25 - کد خبر: 29649 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: بارها مشاهده شده است که سرمایه گذاران ما را سایر استان ها جذب کرده اند که این امر نیز علامتی جز پهن کردن فرش قرمز توسط مدیران و مسئولان استان های دیگر ندارد.

به گزارش نصر، "داوود بهبودی" درنشست خبری با خبرنگاران بمناسبت هفته آمار و برنامه ریزی، گفت: رویکرد نظام نوین آماری در کشور حرکت به سمت نظام آماری ثبتی مبنا است.
وی ادامه داد: نظام آماری ثبتی مبنا، مراجعات را به حداقل می‌رساند و عمدتا آمار به شکل ثبت در محل وقوع در داخل یک نظام به جریان می‌افتد و امکان خطاهای انسانی و تعدد تفسیرها را به حداقل می‌رساند و وحدت اطلاعات خودبه‌خود اتفاق می‌افتد.
بهبودی با اشاره به رونمایی سامانه "زیرساخت اطلاعات مکانی" در آینده ای نه چندان دور اشاره کرد و افزود: سامانه SDI (زیرساخت اطلاعات مکانی) فراتر از نظام آماری ثبتی مبنا نظام اطلاعات داده‌های مکانی است که در آینده‌ای نه چندان دور در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

سند تدبیر توسعه استان یک اقدام ابتکاری است
بهبودی در رابطه با تهیه داده های آماری بیان داشت: خوراک نظام برنامه‌ریزی داده‌های آماری دستگاه‌های دولتی، مردم، واحدهای تولیدی و اقتصادی و غیره است که برای فراهم‌آوری این خوراک اقدامات میان مدت و بلندمدت را در دستور کار داریم.
وی تصریح کرد: از جمله اقدامات میان مدت تدوین برنامه‌های توسعه‌ای پنج ساله و سند تدبیر توسعه استان آذربایجان‌شرقی به‌عنوان یک اقدام ابتکاری است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه "سرشماری" برای تعیین الگوهای خانوار، اشتغال و بیکاری و آمار مهاجرت و جابجایی اهمیت دارد، تصریح کرد: نظام آماری یکپارچه مالیات و بیمه و گمرک راه اندازی شده است.


سند آمایش توسعه استان در افق ۲۰ ساله در شورای برنامه‌ریزی کشور تصویب شده است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: در افق بلندمدت برنامه‌هایی تهیه می‌شود که مهم‌ترین آنها برنامه آمایش است که جزو آرزوهای دیرین نظام برنامه‌ریزی کشور بوده و سند آمایش توسعه استان آذربایجان‌شرقی در افق ۲۰ ساله در شورای برنامه‌ریزی کشور تصویب شده منتظر تصویب این سند در شورای عالی آمایش کشور هستیم.
وی به نقش بودجه ریزی سازمان هم اشاره و اضافه کرد: سالانه به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح در بخش غیردولتی استان به بهره‌برداری می.رسد و دولت در کنار تامین بودجه وظیفه حمایتی، بسترسازی و تسهیل‌گری را در مورد این طرح‌ها به عهده دارد.

اعتبارات عمرانی آذربایجان شرقی
بهبودی با اشاره به اینکه مجموع اعتبارات عمرانی استان یک هزار میلیارد تومان است گفت: میزان اختصاص از این رقم در پاره ای از موارد تا  70 درصد نیز بوده است که انتظار می رود تا پایان سال بخش عمده ای از این بودجه نیز به طرح های استانی تخصیص داده شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون از مجموع بودجه عمرانی سال جاری این استان به طور متوسط طی 7 ماه گذشته حدوداً 43 درصد تخصیص یافته است.
وی خاطر نشان شد:  تعداد 800 پروژه عمرانی در سطح استان وجود دارد که برای بهره برداری از آنها اعتبارات زیاد لازم است که با توجه به اوضاع اقتصادی حاکم بر جامعه و برخی محدویت ها برای افتتاح این پروژه متناسب با تامین اعتبار تا حدودی زمانبر خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی، کاهش درآمدهای نفتی و به تبع آن تنزل تخصیص اعتبارات را از دلایل اصلی و مهم پایین بودن میران تخصیص ها در بودجه سالانه برشمرد و اظهار داشت: بر همین اساس در سطح استان تصمیم گرفته شد تا اعتبارات تخصیصی به آن دسته از طرح ها و پروژه هایی داده شود که از پیشرفت بالای فیزیکی برخوردارند و بر اساس پیش بینی ها و برآوردهای نهایی تا حداکثر یک سال آینده توان به بهره برداری رسیدن را دارند.
بهبودی اضافه کرد: بر همین اساس تعداد 68 عنوان پروژه در بخش های مختلف عمرانی به خصوص در حوزه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و زیرساخت های عمرانی تعریف شد تا بودجه ای معادل 178 میلیارد تومان  برای آنها که اغلب بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیک دارند، اختصاص داده شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه قبلا دولت نقش پررنگی در امورات اقتصادی و عمرانی داشت که رویکرد ما به تقویت مشارکت دولت و بخش خصوصی در حوزه خرد و کلان است، ابراز داشت: آزادراه تبریز-بازرگان، تبریز-سهند و سالن‌های ورزشی و... با مشارکت بخش خصوصی در حال تکمیل است.

وی با تاکید بر اینکه دولت در کنار تامین بودجه، حمایت و تسهیل گری را بر عهده دارد و باید موانع موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری را بردارد، خاطر نشان کرد: هر سال بیش از 10 هزار میلیارد طرح بخش های غیردولتی را افتتاح می‌کنیم که حاصل این رویکرد جدید است.

بودجه سالانه استان به ضرر استان است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به شاخص های تصمیم سازی در بودجه سنواتی گفت: بر اساس شاخص هایی که وجود دارد تصمیم گیری در بودجه سالانه استان با توجه به مقایسه سایر استان ها به ضرر استان آذربایجان شرقی است؛ بطور مثال، در تخصیص بودجه مقادیری درقالب اختصاص درآمدهای نفتی به مناطق محروم تعریف شده است که همین امر موجب نزدیکی بودجه عمرانی آذربایجان شرقی با استانی همچون آذربایجان غربی می شود در حالی که در هیچ یک از معیارهای جمعیتی، وسعت و شرایط اقتصادی این دو استان قابل قیاس نیستند.
وی با تاکید بر اینکه سهم اقتصادی استان ما در سرمایه گذاری و تولید ملی، از سهم جمعیتی ما پایین تر است ابراز داشت: سهم جمعیتی استان ما حدود 5 درصد است اما سرانه اقتصادی ما با حدود 4 درصد، پایین تر از سرانه کشوری است که باید به رتبه در خور شان استان برسیم.

سرمایه گذاران ما را سایر استان ها جذب کرده اند
بهبودی با تاکید بر اینکه وضعیت استان در حوزه سرمایه گذاری در مقایسه با استان های دیگر خراب نیست، گفت: سرمایه گذاری در استان ما با در نظر گرفتن سایر استان ها مناسب نیست و جزو بهترین ها قرار نگرفته ایم، بارها مشاهده شده است که سرمایه گذاران ما را سایر استان ها جذب کرده اند که این امر نیز علامتی جز پهن کردن فرش قرمز توسط مدیران و مسئولان استان های دیگر ندارد و این امر در آذربایجان شرقی محقق نشده است.

نرخ بیکاری در استان ما از میانگین کشوری پایین تر است
وی با اشاره به اینکه برخی از استان‌ها نرخ مهاجرت پایین اما نرخ بیکاری بالایی دارند، افزود: این فرهنگ ارزشمند آذری‌ها ستودنی است که هر جا کار هست، تحمل بیکاری ندارد و برای کار مهاجرت می کنند تا اظهار فقر نکنند اما ما به عنوان دولت وظیفه داریم با تسهیل سرمایه‌گذاری، زمینه را برای افزایش تولید و اشتغال فراهم کنیم تا مهاجرت به حداقل برسد.
وی ادامه داد: نرخ بیکاری استان ما همواره از میانگین کشوری پایین تر بوده است اما این به معنی خیلی خوب بودن وضعیت استان و رونق اقتصادی و معجزات ما نیست بلکه یک دلیل آن، این است که مهاجرت داریم و بیکاران ما برای یافتن کار مهاجرت کردند که اگر همین افراد در استان ما باقی می ماندند، نرخ بیکاری بالایی داشتیم.
انتهای پیام/
سهم اقتصادی آذربایجان شرقی پایین تر از متوسط کشوری است/ سرمایه گذاران ما را سایر استان ها جذب کرده اند محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار