مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد:

احداث شهرک گلخانه‌ای تبریز در نزدیکی سد ملکیان

1399/08/06 - 12:09 - کد خبر: 29648 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تبریز از احداث شهرک گلخانه‌ای شهریار تبریز در نزدیکی سد ملکیان، خبر داد و گفت: این گلخانه به مساحت ۳۰۰ هکتار است که در صورت احداث، مجموعه‌ای بی سابقه در کشور خواهد بود.

به گزارش نصر، فرامرز افشانی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اعلام این مطلب، اظهار کرد: بر اساس مصوبات کارگروه کشاورزی شهرستان مقرر شده تا زمین پایانه گل و گیاه تبریز که اولین پایانه در شمالغرب کشور خواهد بود، آماده شود؛ با عملیاتی شدن این طرح، بسته بندی سورتینگ و صادرات گل و گیاه در استان و از طریق این پایانه انجام خواهد شد.
وی با بیان این‌که ساماندهی اراضی کشاورزی مناطق حکم آباد و قراملک از اولویت‌های جهادکشاورزی شهرستان است، گفت: با همکاری سازمان جهادکشاورزی استان، استانداری، شهرداری و دانشگاه، بحث ساماندهی اراضی سبزی و صیفی حکم آباد را مد نظر قرار داده‌ و در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسیده است و استاندار نیز پیگیر موضوع است تا با اجرای این طرح، در بحث بوم گردی و حفظ اراضی کشاورزی قدم‌های بسیار خوبی برداشته شود.
وی، ساماندهی باغ‌های سردرود را از دیگر برنامه‌های این مدیریت دانست و گفت: گوجه سردرود، منحصر به فرد است و برند شهرستان تبریز و سردرود محسوب می‌شود که در این راستا مصمم هستیم تا باغ‌های سردرود را نیز مانند گوجه سردرود به ثبت ملی برسانیم.
افشانی ادامه داد: هم‌چنین پیگیر ثبت ملی خیارشور باسمنج هستیم و ثبت ملی پنیر لیقوان که از دیگر برندهای شهرستان تبریز است را در راس برنامه‌های خود قرار داده‌ایم و در این راستا نیز اداره میراث فرهنگی متعهد شده تا پیگیری لازم این طرح را در اسرع وقت انجام دهد. 
وی در خصوص احیای دشت تبریز و انتقال آب به آن، گفت: در این راستا، با تعدادی از نمایندگان مجلس رایزنی شده و به همراه سازمان جهاد کشاورزی استان، امور آب و اراضی پیگیر موضوع هستیم.
وی ادامه داد: دشت تبریز از تبریز، صوفیان و شبستر تا دریاچه ارومیه را دربرمی‌گیرد و بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را شامل می‌شود که می‌توان با حمایت دولت و حتی سازمان‌های بین المللی و انتقال آب از ارس آن را احیا کرد که تاکنون نیز ۳۰ تا ۳۵ درصد از عملیات اجرای انتقال آب ارس انجام گرفته است؛ شاید معادل نیاز گندم کل استان فقط از این دشت، برداشت شود.
مدیر جهاد کشاورزی تبریز متذکر شد: پیشنهادی مبتنی بر استفاده بهینه از پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب تبریز به کارگروه کشاورزی شهرستان ارائه شده است که به تاسیس شهرک شیلات و پرورش آرتمیا یا ماهی در پایین دست این تصفیه خانه اشاره دارد؛ پساب تصفیه شده خروجی حدود ۱.۵ الی دو مترمکعب آب بر ثانیه ظرفیت دارد.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد سبزه میدان در تبریز، اظهار کرد: سبزه میدان خانه سازی در تبریز ابتدا، توسط کشاورزان اداره می‌شد که پس از آن، تبدیل به بازار خودرو و تاناکورا شد و مشکلاتی را در منطقه ایجاد کرد، پس از تلاش مدیران قبلی، تملک آن به سرانجام رسیده و اکنون مختص سبزه میدان است اما به صورت غیراصولی و غیر بهداشتی است.
وی، بزرگ ترین مشکل شهرستان تبریز را تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغی خواند و گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر، به سبب افزایش قیمت اراضی و تعدد دلال‌های فعال در این عرصه، مشکلاتی بسیاری ایجاد شده است.
افشانی با تکیه بر بحث ایجاد منطقه گردشگری نیز متذکر شد: پیشنهاد بنده، ایجاد منطقه گردشگری در باسمنج است که با اتمام بررسی‌ها و تحقیقات مناسب و کافی در خصوص تغییر کاربری و ایجاد منطقه گردشگری در این منطقه، اقدامات و پیگیری‌های مربوطه انجام خواهد شد.
انتهای پیام/
 احداث شهرک گلخانه‌ای تبریز در نزدیکی سد ملکیان خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار