فوق تخصص گواش و کبد بزرگسالان در برنامه زنده " نصر " ؛

70 درصد مبتلایان به کووید 19، دارای علایم گوارشی هستند/ ویروس کرونا آسیبی به کبد وارد نمی کند

1399/08/06 - 09:00 - کد خبر: 29598 نسخه چاپی

نصر: نصر: فوق تخصص گواش و کبد بزرگسالان گفت: اگر علایم بی اشتهایی را جزء علایم گوارشی ویروس کووید 19 در نظر بگیریم، 70 درصد مبتلایان به ویروس مذکور دارای علایم گواشی هستند

به گزارش نصر، "مهنوش صیانتی" در گفتگوی زنده با خبرنگار نصر و سامانه " ویزیتال " با بیان اینکه اگر علایم بی اشتهایی را جزء علایم گوارشی ویروس کووید 19 در نظر بگیریم، 70 درصد مبتلایان به ویروس مذکور دارای علایم گوارشی بودند، خاطرنشان کرد: اما اگر در بیماران بی اشتهایی را از علایم گوارشی بیماران مبتلا حذف کنیم، در آن صورت می توان گفنت که 50 درصد بیماران، در طول بیماری علایم گوارشی را دارند و 14 درصد آنان نیز، در همان ابتدای بیماری علایم گوارشی را بروز می دهند.
وی شایع ترین علایم گوارشی ویروس کووید 19 در بیماران را درد شکم و استفراغ دانست و تصریح کرد: در حدود 14 درصد بیماران نیز اسهال دیده می شود، که علایم گوارشی مذکور، لزوما نمی تواند به خود ویروس کرونا نسبت داده شود، بلکه می تواند از عوارض مصرف داروها نیز باشد.
صیانتی با بیان اینکه هر کسی که علایم گوارشی را دارد، لزوما نمی توان گفت که به ویروس کووید 19 مبتلا شده است، ولی برای احتیاط علایم مذکور را جزء نشانه های این ویروس بداند، خاطرنشان کرد:  قبل از شیوع ویروس کرونا، انواع و اقسام بیماری ها وجود داشتند، ولی بهتر است افراد به خاطر حفظ جان بقیه افراد، علایم گوارشی را نشانه ای از ویروس کرونا بدانند، چرا که در حال حاضر بیشتر بیماران دارای علایم گوارشی، مبتلا به ویروس کرونا هستند.
وی با نامرتبط دانستن شیوع علایم گوارشی در محدوده سن خاصی، خاطرنشان کرد: درست است که در کودکان، علایم خفیف تر هستند؛ اما نتایج حاصل از مطالعات اپیدمیولوژی نشان می دهند که علایم گوارشی در بیماران مبتلا به کووید 19، نمی تواند فقط مختص یک سن خاصی باشد.
 
جهش در ویروس کرونا قدرت آن را افزایش داده است
فوق تخصص گواش و کبد بزرگسالان با بیان اینکه جهش در همه ویروس هایی که عامل بیماری در انسان هستند، رخ می دهد، اظهار داشت: جهش در همه ویروس ها بر اساس شکل و نوع همانندسازی، ممکن است اتفاق بیفتد. اما در مورد ویروس کووید 19، جهش های مذکور زیاد اتفاق نمی افتند و تمام جهش هایی هم که در مورد ویروس مذکور اتفاق افتادند، تاثیری در بیماری زایی آن نداشتند.
وی افزود: فقط یکی از جهش های مهمی که در مورد ویروس کووید 19 شناخته شده است، جهشی است که میزان سرایت آن را افزایش می دهد؛ طوریکه که این ویروس، اگر تا به امروز، قدرت آلوده کردن یک یا دو نفر را از طریق  فرد آلوده داشت، جهش مذکور باعث افزایش قدرت این ویروس در آلوده کردن افراد شده است.
صیانتی ادامه داد: ویروس ها بر اساس میزان تکثیری که در جهان رخ می دهد، جهش پیدا می کنند و تغییرات اقلیمی تاثیری در آن ها ندارد و فکر نمی کنم شروع فصل پاییز، تغییری در جهش آن ایجاد کند.
 

مصرف زیاد مایعات
وی با اشاره به اینکه بیماری های ویروسی و در راس آن کووید 19، درمان تغذیه ای ندارند ولی حمایت تغذیه ای دارند، تصریح کرد: حمایت های تغذیه ای به خاطر این است که کسی که به این بیماری مبتلا شده است، با کمک تغذیه مناسب تر، دوران نقاحت بهتری داشته باشند.
صیانتی افزود: برای اینکه غذا خوردن برای بیماران مبتلا به کووید 19 راحت باشد، باید حجم تغذیه را کم و تعداد آن را زیاد کنند و حتی اگر اشتها به غذا خوردن هم نداشته باشند، سعی کنند هر دو تا سه ساعت یک بار غذا میل کنند و بهتر است غذاهای مصرفی کالری، پروتئین و چربی زیادی داشته باشد؛ که از جمله آن ها می توان به نان، برنج دارای روغن و سوپ همراه روغن اشاره کرد.
وی ادامه داد: بیماران تا آن جایی که می توانند مایعات مانند آب، چای، آبمیوه و... مصرف کنند و حداقل در روز شش لیوان هم آب به همراه آبلیمو مصرف کنند و در صورت داشتن حالت تهوع، مایعات سرد بنوشند زیرا مایعات سرد بهتر تحمل می شوند و همچنین تا حد امکان از مصرف شیرین کننده های مصنوعی و شکر پرهیز کنند.

 
کرونا آسیبی به کبد وارد نمی کند
فوق تخصص گواش و کبد بزرگسالان با بیان اینکه کرونای کبدی یا کلیوی به تنهایی نداریم و عوامل بیماریزای عفونی یا خود مستقیما باعث تخریب و آسیب بافتی می شوند یا واکنش بدن در برابر آن عفونت باعث این تخریب می شود خاطرنشان کرد: ویروس کرونا جزء ویروس هایی است که گیرنده های آن در دستگاه گوارش و تنفس است، ولی آسیب دائم به دستگاه گوارش نمی زند، بلکه آن چیزی که باعث بیماری می شود، واکنش سیستم دفاعی بدن به ویروس است و آن واکنش سیستم ایمنی است که سطح ها و اعضای مختلف بدن را درگیر می کند.
وی با بیان اینکه کلیه ها و کبد به دلیل اینکه محل دفع سموم بدن هستند، در بیماری ها بیشتر از سایر اعضای بدن درگیر می شوند، تصریح کرد: در آزمایشات اکثر بیماران، که متوسط یا شدید بودند و مجبور به بستری در بیمارستان شدند، اختلالاتی در آنزیم های کبدی وجود داشت و در موارد خیلی شدید نیز، باعث از بین رفتن عملکرد کبد و کلیه شده بود.
صیانتی افزود: ولی موارد ذکر شده به این معنا نیستند که  ویروس کبد را تخریب می کند، بلکه بعد از اتمام دوران بیماری، آنزیم های کبدی به دوران پیش از بیماری خود برمی گردند و معمولا آسیب دایمی و جدی به کبد وارد نمی شود؛ ولی اگر طول مدت بیماری زیاد باشد، چون کلیه مانند کبد قدرت اصلاح ندارد، ممکن است دچار آسیب دائمی شود.
وی جایگزین مناسب قرص "رانیتیدین" را "فاموتیدین" دانست و تصریح کرد: کلا مصرف داروها بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود زیرا ممکن است تداخلات دارویی جدی ایجاد کنند، ولی اگر از قبل تحت درمان رانیتیدین بودند و می خواهند آن را عوض کنند فاموتیدین می تواند گزینه مناسبی باشد.
فوق تخصص گواش و کبد بزرگسالان به بازه زمانی برگشت افراد به حالت عادی بعد از بیماری اشاره کرد و اذعان داشت: مدت زمان بازگشت به حالت عادی، بستگی به شدت بیماری اولیه دارد و هر چقدر که شدت بیماری خفیف تر باشد دوران نقاحت آن هم کوتاه تر است و علایم گوارشی، مانند حالت تهوع در همان دو الی سه روز اول برطرف می شوند.
وی افزود: اما کسانی که بیماری متوسط داشتند، ممکن است درمان آن دو هفته طول بکشد و کسانی هم که وضعیت خیلی شدید داشتند و در آی سی یو بستری بودند، ممکن است یک الی دو ماه دوره تقاحت  و برگشتن به حالت عادی طول بکشد، ولی خوشبختانه بدن تا 80 درصد موارد، سلامتی خودش را پیدا می کند.
انتهای پیام/
70 درصد مبتلایان به کووید 19، دارای علایم گوارشی هستند/ ویروس کرونا آسیبی به کبد وارد نمی کند فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار