خبر/

تشریح ماجرای کارآزمایی بالینی داروها برای یافتن درمان موثر کرونا از زبان جهانپور

1399/08/04 - 21:30 - کد خبر: 29541 نسخه چاپی

نصر: رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حساب توییتری خود ماجرای کارآزمایی بالینی همبستگی در پی یافتن درمانی موثر برای بیماری کووید ۱۹ که توسط سازمان جهانی بهداشت راه اندازی شده بود را تشریح کرد.

به گزارش نصر، کیانوش جهانپور در حساب کاربری توییتر خود نوشت: کارآزمایی بالینی همبستگی (Solidatory) در پی یافتن درمانی موثر برای کووید ۱۹ توسط ‎سازمان جهانی بهداشت راه اندازی شده و یکی از بزرگترین مطالعات درمان این ‎بیماری در دنیاست که تقریباً ۱۲۰۰۰ بیمار را در ۵۰۰ بیمارستان در بیش از ۳۰ کشور جهان ثبت نام کرده و ایران نیز در آن حضور چشمگیر و موثری دارد.
وی ادامه داد: در پیش نویس ارزیابی ۶ ماهه اول این مطالعه بر خلاف برخی مطالعات دیگر در اروپا و آمریکا آمده است که "به نظر می‌رسد ‏داروهای رمدسیویر، لوپیناویر، هیدروکسی کلروکین و اینترفرون تاثیری اندک روی مبتلایان به کووید ۱۹ و کاهش میزان مرگ و میر آنها دارد".
جهانپور افزود: انتشار این پیش نویس در ۲۴ مهر، واکنش شرکت آمریکایی گیلئاد سازنده داروی رمدسیویر را درپی داشت. با فاصله اندکی سازمان غذا و داروی آمریکا FDA این دارو را بر اساس مطالعات بالینی ارائه شده از سوی شرکت سازنده، برای درمان ‎کرونا تایید کرد. این تایید زودهنگام البته از سوی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت WHO مورد انتقاد واقع شده است. شرکت گیلئاد بیانیه‌ای داده که این دارو در آمریکا تایید شده و برای استفاده موقت در درمان کووید ۱۹ در بیش از ۵۰ کشور تایید یا مجاز شد.
رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت نوشت: همزمان عده‌ای در ایران هم خیلی اتفاقی با فرافکنی مطالعه‌ای که با مشارکت گسترده جمهوری اسلامی ایران لااقل تا این لحظه در اثر بخشی این دارو تشکیک کرده را زیر سوال می‌برند.
به گزارش ایرنا، سازمان جهانی بهداشت روز ۲۷ مهر ماه با اشاره به نتایج یک آزمایش ۶ ماهه از درمان‌های کووید ۱۹ اعلام کرد: نتایج این مطالعه «شواهد قطعی» نشان داده که داروی رمدسیویر و هیدروکسی کلروکین تاثیر کمی بر درمان موارد شدید کووید ۱۹ دارد یا هیچ تاثیری بر درمان این بیماران ندارد.
انتهای پیام/
تشریح ماجرای کارآزمایی بالینی داروها برای یافتن درمان موثر کرونا از زبان جهانپور خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار