گزارش اختصاصی نصر از مکافات گرفتن وام ازدواج در تبریز/

اندراحوالات وام ازدواج در تبریز/ اقدام سلیقه ای بانک در شرایط پرداخت وام ازدواج

1398/07/02 - 09:59 - کد خبر: 2949 نسخه چاپی

نصر: در حالی که مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بانک مرکزی می ‌تواند یارانه پرداختی و یا یک ضامن معتبر را به ‌عنوان تضمین وام ازدواج 30 میلیونی بپذیرد، اما گزارش میدانی از بانک ‌ها حاکی از آن است که هر بانک مقررات خود را دارد و در برخی موارد هم شعبه‌ های مختلف یک بانک‌ شروط متفاوتی برای وام ‌گیرندگان می ‌گذارند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، فروردین امسال بود که مقررات جدید بانک مرکزی در خصوص وام ازدواج به بانک‌ها اعلام شد. بانک مرکزی در بخشنامه‌ ای به شبکه بانکی ابلاغ کرده بود، با توجه به ابلاغ بند ”الف“ تبصره 16 قانون بودجه سال 1398 کل کشور به منظور حمایت از ازدواج جوانان، از محل پس ‌انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی، به زوج ‌هایی که تاریخ عقد آن ها بعد از اول فروردین ماه سال 1396 است و تاکنون تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دریافت نکرده‌ اند، با اولویت نخست و با سقف فردی 300 میلیون ریال، با دوره بازپرداخت پنج‌ ساله با اخذ یک ضامن  معتبر و سفته  وام ازدواج پرداخت شود.

پس از گذشت حدود 4 ماه از این ابلاغیه، به بانک ‌های آذربایجان شرقی مراجعه کردیم تا ببینیم به چه میزان این قانون اجرایی می‌ شود. به تمام بانک ‌هایی که اسمشان در لیست بانک‌ های پرداخت ‌کننده وام بود، سر زدیم و از آن‌ ها خواستیم شرایط دریافت وام را برای ما توضیح دهند.

نکته مهم و شاید اولین سنگ پیش پای جوانان برای دریافت وام ازدواج تعداد ضامنینی است که بانک ها به انتخاب خودشان تعیین کرده اند.

اولین بانکی که مراجعه کردیم برای وام ۳ ضامن معتبر خواست. این بانک معتقد بود وام ‌گیرنده برای هر 10 میلیون تومان یک ضامن باید ارائه دهد. به کارمند بانک گفتیم بانک مرکزی اعلام کرده است که یک ضامن کافی است و در پاسخ گفت: اگر وام ‌گیرنده توان پرداخت اقساط خودش را نداشت بانک مرکزی جوابگوست؟

در ادامه بخش دیگری از ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر امکان استفاده از حساب یارانه به جای ضامن را یادآوری کردم و کارمند بانک در پاسخ یک پوزخند تحویل ما داد.

به بانک دیگری سر زدیم؛ این بانک یک ضامن می‌ خواست، متعجب شدیم و دیگر شرایط را پرسیدیم. بانک مذکور شرایط بهتری داشت و در ضامن ‌ها سختگیری کمتری نشان می‌ داد.

به سراغ شعبه دیگری از همین بانک رفتیم و با شرایط متفاوتی روبرو شدیم. شعبه دیگر همان بانک گفت: برای اعطای وام ازدواج به 2 ضامن نیاز است. پرسیدیم که شعبه دیگرتان یک ضامنی بود و در پاسخ ما بیان کرد که هر شعبه، نظر به سلیقه رئیس آن شعبه می‌ تواند شرایط خود را تغییر دهد.

در ادامه باز هم سئوال مربوط به حساب یارانه را پرسیدیم و گفتیم بانک مرکزی اعلام کرده که با حساب یارانه نیز می ‌توان وام گرفت و کارمند به شکل صریحی گفت: بانک مرکزی حرف زیاد می زند. از آن به بعد از ترس مسخره شدن موضوع حساب یارانه را در بانکی بازگو نکردیم.

به همین شکل از بانک ‌ها بازدید می ‌کردیم که دریکی از این موارد متوجه شدیم زمان پرداخت وام، در ابتدا سود سال اول از حساب کسر می‌ کنند. کارپرداز بانک معتقد بود که این شرایط در تمامی بانک ‌ها صادق است و 4 درصد 30 میلیون تومان یعنی یک میلیون و 200 هزار تومان همان ابتدا کسر می ‌شود و سود باقی سال ‌ها در سال ‌های بعد اخذ می‌ شود. درواقع ماجرا به این صورت است که در پایان هرسال از 5 سالی که پرداخت اقساط وام در حال انجام است، 4 درصد بر مبلغ باقی‌ مانده تخصیص پیدا می‌ کند و به این شکل وام ازدواج دارای بهره ‌ای 4 درصد به ‌صورت سالانه است.

برخی از بانک ها دو ضامن کارمند رسمی دولت و برخی دیگر سه ضامن از هر یک از زوجین می خواستند این درحالی است که طبق مصوبه مجلس وام 30 میلیونی باید با دوره بازپرداخت پنج ‌ساله و اخذ یک ضامن معتبر و سفته پرداخت شود. البته مجلس این را هم مصوب کرده که اگر زوجین ضامن کارمند نداشته باشند، یارانه پرداختی را به عنوان ضمانت در بانک قرار دهند.

با این حال اما بانک ها کار خودشان را می کنند و ضوابط باب میل خود را برای پرداخت وام ازدواج تعیین کرده اند. یکی از بانک ها گواهی اشتغال به کار زوجین را شرط پرداخت وام ازدواج اعلام کرده است!

سوال اینجاست اگر زوجی شاغل نباشد نمی تواند از این بانک وام ازدواج بگیرد؟ یا اگر شغل آزاد داشته باشد از کدام سازمان باید گواهی اشتغال به کار دریافت کند؟

"غفور اصغر رضایی" مدیر شعب بانک توسعه تعاون آذربایجان شرقی در این راستا به خبرنگار نصر گفت: بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک صد در صد دولتی در ارائه وام های تکلیفی از جمله  وام ازدواج همواره از جمله بانک های پیشرو بوده است به طوریکه از سال 97 تا امروز بالغ بر 170 میلیارد ریال این نوع  تسهیلات پرداخت شده که از این میزان 58 میلیارد ریال مربوط به سال جاری است. بر اساس آمار ها از سال گذشته تا کنون 771 نفر از زوج های جوان موفق به دریافت تسهیلات ازدواج از بانک توسعه تعاون در استان شده اند.

به گفته وی به منظور تسهیل در پرداخت تسهیلات وام ازدواج، هریک از زوجین 300 میلیون ریال با یک نفر ضامن کارمند یا پروانه کسب معتبر پرداخت می شود.

رضایی با تاکید بر اینکه پرداخت آسان تسهیلات ازدواج یکی ز تاکیدات مدیرعامل و هیئت مدیره این بانک است، اظهار کرد: پرسنل بانک توسعه تعاون همواره تلاش دارند تا در حد توان با پرداخت آسان تسهیلات ازدواج، گرهی از مشکلات و دغدغه های ازدواج جوانان را باز کنند.

وی در پایان تاکید کرد: با اختصاص سهم سال جاری نیز پرداخت تسهیلات ازدواج بروز شده و هیچ مشکلی در راستای ارائه این نوع تسهیلات وجود ندارد.

با برررسی شرایط پرداخت تسهیلات ازدواج به نظر می رسد با وجود تاکید مسئولان و مدیران مربوطه ولی همچنان دریافت وام ازدواج برای زوج های جوانی که هنوز در ابتدای مسیر تشکیل زندگی مشترک هستند بسیار دشوار بوده و به مثابه هفت خوان رستم است.

امید است مسئولان با درک شرایط اقتصادی جامعه در خصوص تسهیل پرداخت این نوع تسهیلات اقدام لازم را عملیاتی کنند تا زوج های جوان بیش از این با مشکلات اقتصادی مواجه نشوند.

*گزارش از سحر مغفرت

انتهای پیام/

اندراحوالات وام ازدواج در تبریز/ اقدام سلیقه ای بانک در شرایط پرداخت وام ازدواج نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار