فرماندار شهرستان اسکو در نشست خبری:

ثبت شهر جدید سهند به عنوان اولین شهر سالم کشور در سازمان بهداشت جهانی

1399/07/30 - 18:13 - کد خبر: 29341 نسخه چاپی

نصر: فرماندار شهرستان اسکو گفت: شهر جدید سهند به عنوان اولین شهر سالم در سطح کشور ثبت جهانی می شود که تبدیل به الگویی برای تمام شهرهای کشور و حتی مدیترانه می شود.

به گزارش نصر، "بابک رضی منش"، فرماندار شهرستان اسکو، در میزگرد جلسه شورای پروژه "شهر سالم سهند" با اشاره به چشم انداز شهر جدید سهند در سال ۱۴۰۰، به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان، که دارای ویژگی ها و شاخص های خاص توسعه است، گفت: استارت پروژه "شهر سالم سهند" از سال ۱۳۹۵ آغاز گردیده است و قصد بر آن است که به عنوان اولین شهر سالم در سطح کشور، ثبت جهانی شود، که تبدیل به الگویی برای تمام شهرهای کشور و حتی مدیترانه شود.
وی ادامه داد: حوزه سلامت به عنوان حق اساسی و حیاتی هر انسان و شهروند است و پایه و اساس توسعه پایدار محسوب می شود که در این راستا، پروژه مذکور برای سلامت مردم جایگاه ویژه ای در نظر گرفته است.
رضی منش با بیان اینکه پروژه شهر سالم سهند در راستای ارتقای امید زندگی در جامعه است، خاطرنشان کرد: تمام فعالیت ها و اقداماتی که موجب ارتقای سلامت جسمی، فکری و معنوی باشد، مد نظر پروژه مذکور است.

شهر سالم، مبتنی بر مردم
وی اصلی ترین بخش این پروژه را مشارکت های مردمی دانست و تصریح کرد: عموما اثربخشی هر نظام سلامت، که نتیجه آن را تضمین می کند، مشارکت مردمی است.
رضی منش به ساختار تعریف شده هرم وارونه در پروژه مذکور اشاره کرد و اذعان داشت: در راس هرم وارونه، جامعه و مردم و خانواده است و بخش پایین آن مشارکت های اجتماعی، بخش خصوصی و... است.
فرماندار شهرستان اسکو شهر سالم را مبتنی بر اقدامات جامعه محور دانست و خاطرنشان کرد: عمده تلاش شهر سالم، ایجاد تعهد در شهروندان و مقابله با نابرابری و ناعدالتی هایی که در نظام سلامت وجود دارد، است.
وی از دیگر اهداف پروژه مذکور را حصول اطمینان از وجود یک شهر با ساختارهای زیست محیطی سالم دانست و خاطرنشان کرد: شهر سالم تلاش می کند در راستای حفظ محیط زیست شهری تلاش کند و دسترسی مردم به خدمات شهری را تسهیل نماید.

اقدامات انجام شده در راستای تحقق پروژه
رضی منش به اقدامات انجام شده در راستای پروژه شهر سالم سهند اشاره کرد و اذعان داشت: تشکیل نزدیک به ۱۰۰ جلسه در کمیته های مربوطه، هماهنگی و مشارکت های بین بخشی، حضور نهادهای مردم نهاد که نقطه عطف این طرح است، آموزش بیش از سه هزار و ۶۰۹ دانش آموز، تشکیل کمیته توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی با توجه ویژه به حوزه بانوان، ایجاد نقشه جامع خطرپذیری آسیب های اجتماعی که نقشه خطرپذیری هر چهار فاز شهر جدید سهندحتی به تفکیک مجتمع ها انجام شده است، از اقدامات انجام شده در راستای تحقق پروژه مذکور است.
وی همچنین به اقدامات انجام شده در راستای ارتقای سلامت شهروندان شهر جدید سهند اشاره کرد و اذعان داشت: سبک و اصلاح نوع زندگی از جمله، نه به مصرف شکر، نه به مصرف نمک، نه به مصرف روغن نباتی، توسعه ورزش های همگانی، ایجاد مسیرهای مختلف دوچرخه سواری، ایجاد مسیرهای پیاده روی از جمله این موارد هستند.
فرماندار شهرستان اسکو با بیان اینکه پیوستن به شهر سالم سهند به معنای سالم بودن این شهر نیست، تصریح کرد: پیوستن به این طرح به معنای شروع اراده و عزم جدی در بین  مسئولان است که خروجی آن توسعه پایدار و ارتقای سطح سلامت مردم می باشد.

خشونت در صدر آسیب های اجتماعی سهند
رضی منش خشونت را در صدر آسیب های اجتماعی شهر جدید سهند عنوان کرد و افزود: کودک آزاری، همسرآزاری، اعتیاد و خودکشی و... از دیگر آسیب های اجتماعی شهر جدید سهند می باشند که بر اساس نقشه خطرپذیری که به دست آوردیم، با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
گفتنی است در پایان این میزگرد، فرماندار شهرستان اسکو و دبیران کمیته های مربوط به پروژه شهر سالم سهند که در جلسه حضور داشتند، به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ دادند.
انتهای پیام/
ثبت شهر جدید سهند به عنوان اولین شهر سالم کشور در سازمان بهداشت جهانی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار