گزارش اختصاصی نصر از وضعیت آشفته بازار پکیج در تبریز:

پکیج در تبریز نایاب شد / از احتکار تا انفجار قیمت ها

1399/08/01 - 14:00 - کد خبر: 29264 نسخه چاپی

نصر: دلار که کمی گران می ‌شود این جا غلغله است مردم می ‌آیند و برای ساختمان نیمه ‌کاره ‌شان خرید می ‌کنند که مبادا گران شود و نتوانند بخرند.

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، همزمان با آغاز فصل سرما، مایحتاج مردم شکل تازه ‌ای به خود گرفته و میل خرید به آنچه که نیاز فصل سرما را برآورده می ‌سازد بیشتر می ‌شود. پکیج ‌های دیواری و رادیاتور یکی از ملزوماتی است که در فصل سرماخواهان بیشتری پیدا  می ‌کند.
مهم ترین وسیله گرمایشی خانه ‌ها به خصوص خانه ‌های نوساز، پکیج است. پکیج‌ هایی که قیمت آن در یکی دو سال گذشته از دو تا سه میلیون به 20 میلیون تومان رسیده است.
قیمت پکیج ایرانی از 10 میلیون تومان شروع می ‌شود البته به آن شرط که پکیجی در بازار وجود داشته باشد، چرا که برخی از نمایندگی ‌های فروش این محصولات می‌ گویند پکیج ایرانی در بازار نیست.
در کنار کاهش تولید محصولات داخلی، پکیج ‌های خارجی هم یا در بازار نایاب شده یا بسیار گران است. برخی از برندها مانند بوش در بازار نیست. برند های دیگر از جمله برند آریستون اگر در بازار پیدا شود حداقل قیمت آن حدود 30 میلیون تومان است. فروشنده تاکید می‌ کند که «این قیمت به شرط آن است که بتوانی پکیج خارجی نو پیدا کنی».
سرسام این قیمت ‌ها مردم را به سمت بازار پکیج دست دوم سوق داده است. اما قیمت پکیج‌ های دست دوم هم دست کمی از مدل ‌های نو ندارد.
به نظر می رسد برخی افراد سودجو و فرصت‌ طلب با بهانه‌ هایی همچون موضوع تحریم‌ ها، برجام و… مبادرت به احتکار و گران ‌فروشی می ‌کنند به نحوی که هر روز شاهد افزایش قیمت در برخی کالاها و اجناس هستیم که عموما ارتباطی به موضوع تحریم ‌ها ندارد.

توان خرید پکیج خارجی برای یک کارگر ساده وجود ندارد
آقای غفاری یکی از مشتریانی است که مقابل ویترین  فروشگاه نمایندگی های پکیج ایستاده است. وی  در گفت و گو با خبرنگار نصر گفت: من یک کارگر هستم و این روزها مایحتاج زندگی خود را به سختی تامین می کنم اما چه کنم که زن و فرزندانم در زمستان که تاب و تحمل سرما را ندارند!
وی افزود: سال هاست که از بخاری به دلیل خاطره بدی که دارم، دل و جرعت استفاده را ندارم.
غفاری با بیان اینکه نمایندگی ها یا پکیج نمی فروشند یا به صورت نقدی می فروشند، تصریح کرد: به تازگی در یکی از خانه های مسکن مهر ساکن شده ایم که پکیج ندارد. به سختی و مکافات پول خرید نقدی پکیج را جور کرده بودم. به یکی از نمایندگی های با برند ایرانی رفتم ولی فروشنده گفت که پکیج ایرانی ندارند و اگر در بازار جست و جوی بیشتری کنم، شاید بتوانم یک پکیج خارجی آن هم با مبلغ بالای 15 میلیون پیدا کنم.
این که پکیج و کالاهای مرتبط با آن کالای ضروری به شمار می ‌آیند یا نه، به قول فروشندگان این کالاها خودش یک بحث مفصل است.
پای حرف فروشندگان که می ‌نشینی حالشان تفاوتی با اصناف دیگر ندارد، همه از بی ‌ثباتی قیمت ‌ها و هر آنچه بازار آن ها را تحت ‌تاثیر قرار می ‌دهد می ‌نالند. از مشکلات ضمانت شرکت ‌های سازنده و یا وارد‌کننده اجناس گرفته تا کمبود قطعات برای تولید داخلی حرف‌ های زیادی برای گفتن دارند.
اما درباره این که سکه روی دیگری هم دارد صحبت می ‌کنند و از فروشندگان خردی هم که سوار موج گرانی می ‌شوند حرف می ‌زنند. اما به هر دلیلی وارد جزئیات نمی ‌شوند و سعی می ‌کنند به اشاره به موضوع اکتفا کنند.

بازار پکیج بستگی زیادی به نوسانات دلار دارد
 یکی از مغازه ‌دارها با خنده به خبرنگار نصر می ‌گوید: طرف اسکلت خانه‌ اش آماده نشده با گران شدن دلار می ‌آید پکیج و رادیاتور بخرد.
وی افزود: با افزایش قیمت دلار کسانی که سهم زیادی در بازار نداشتند تغییر شغل دادند، چون دیگر در مقابل فشارها توان مقاومت ندارند.
با یکی دیگر از فروشندگان پکیج ‌های کارکرده صحبت می کنم، وی به خبرنگار نصر می گوید: بستگی دارد چقدر پول داشته باشید. پکیج کارکرده داریم 10 میلیون تومان البته نوی این پکیج در بازار ایران کمیاب است ولی باز هم پیدا می‌ شود. پکیج نو همین مدل تا 30 میلیون تومان هم به فروش می ‌رسد.
او در ادامه می‌گوید: پکیج کارکرده ایران رادیاتور هم حدود 10 میلیون تومان است. اما پایین ‌ترین قیمتی که دارم پکیج مرکوری است با قیمت 5 میلیون تومان. اما به درد نمی ‌خورد چون قطعات آن پیدا نمی ‌شود. با این روند بازار تا دو ماه دیگه با 7 میلیون تومان شاید فقط بتوانید آبگرمکن معمولی بخرید.
فروشنده این محصولات از افزایش چندین میلیونی قیمت پکیج‌ ها در چند سال، ماه، هفته و حتی چند روز حرف می ‌زند و می‌ گوید: قیمت پکیجی پارسال از 1میلیون و هفتصد هزار تومان به 5 میلیون تومان رسیده است. شاید این جمله بیانگر این موضوع باشد که به غیر از انبوه‌ سازان و بسازوبفروش ‌ها کسانی که برای گرمایش خانه‌ هایشان می‌ خواهند ازسیستم‌ های گرمایشی جدید و امروزی استفاده کنند به خاطر گرانی این سیستم ‌ها از خرید این کالاها منصرف شوند و به بخاری که درمقایسه با این سیستم ‌ها ارزان‌ تر است، اکتفا کنند.

بازار پکیج و رادیاتور از قاب تحریم
با یکی از فروشنگان محصولات پکیج درباره تاثیر تحریم ‌ها بر بازار این محصولات و صنعت پکیج و رادیاتورسازی صحبت کرده ایم. او درباره تاثیر تحریم‌ ها از چند بعد حرف می ‌زند؛ یکی از بعد تولید داخلی دیگری از بعد قیمت ‌ها و بازار و در آخر بحث ضمانت و گارانتی این محصولات.
او می‌گوید: در این صنعت نباید اسمی از خودکفایی بیاورید. در واقع این محصولات در داخل کشور مونتاژ می ‌شود نه تولید. قطعات هم یا از چین وارد می‌ شود یا از ایتالیا و یا آلمان و ترکیه می ‌آید و این به قطعات موردنیاز بستگی دارد. محصولی که بخواهیم بگوییم 100 درصد تولید داخلی است نداریم. در واقع ما قطعات اساسی را وارد می‌ کنیم، ولی خب ممکن است یک سری قطعات جانبی را مانند رله و ترموستات و… تولید داخل کشور باشد. در نتیجه ما به خاطر تولید این محصولات جانبی نمی ‌توانیم بگوییم که خودکفا هستیم.
وی درباره افزایش قیمت ‌ها به خاطر افزایش قیمت دلار می‌گوید: قیمت یک پکیج تولید داخلی سه برابر افزایش پیدا کرده است و این افزایش را در محصولات خارجی هم داشته ‌ایم و حتی برخی محصولات خارجی به خاطر افزایش قیمت یا تحریم دیگر وارد نمی ‌شود.
این فروشنده درباره مشکلات گارانتی این محصولات حرف می ‌زند و این نکته را بیان می‌ کند: مدت زمان رسیدگی و تعمیر محصولات ضمانت ‌شده طولانی ‌تر شده است، زیرا پیدا کردن یک قطعه ممکن است در داخل دشوارتر از قبل شده باشد؛ مخصوصا این موضوع درباره ضمانت شرکت ‌های واردکننده بیشتر صدق می ‌کند.

کمبود مواد اولیه و قطعات در بازار
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تبریز از نابسامانی در بازار پکیج خبر داد و گفت: ما گران فروشی نداریم بلکه گرانی کالا داریم که علت آن هم گران شدن ارزی است که برای تامین مواد اولیه به کارخانه‌ ها می ‌دهند. اما با توجه به اینکه میزان مواد اولیه وارداتی کارخانه‌ های مختلف متفاوت است دولت باید به جای دادن ارز به کارخانه ‌ها، مواد اولیه آن ها را تامین کند و مستقیم به تولیدکنندگان بدهد و از آن‌ ها بخواهد بازار را تامین کنند.
محمد محمودی با اشاره به افزایش قیمت همه کالاها در سال‌ های، اخیر تصریح کرد: عدم‌ عرضه کالا از سوی بنکداران یکی از دلایلی است که باعث شده به واسطه کمبود جنس، و تقاضی بیشتر در بازار، قیمت‌ ها رشد غیرمنطقی داشته باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت پکیج ها یا برخی آبگرمکن های دیواری، به علت کمبود کالا است، افزود: مثلا وقتی تولید کننده آبگرمکن بوتان به چند همکار محدودتر کالا را پخش می کند، به همین دلیل در بازار با محدودیت کالا مواجه می شویم و با افزایش تقاضی و کاهش عرضه، منجر به ایجاد بازار سیاه می شویم که روز به روز منجر به افزایش قیمت پکیج ها می شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تبریز اذعان کرد: تولید کننده از کمبود مواد اولیه و قطعات در بازار شاکی است به همین دلیل تولیدات در کارخانه ها نیز به نسبت سال های گذشته کاهش یافته است.
محمودی به بحث صادرات پکیج های با کیفیت به کشورهای همسایه خبرداد و گفت: اکثریت کالاهایی که کیفیت مرغوب دارند، برای ارزآوری به کشورهای همسایه، صادر می شوند.

رشد قیمت پکیج به کل از دست رفته است
وی با بیان اینکه رشد قیمت پکیج به کل از دست رفته است، ابراز کرد: در زمان های گذشته می توانستیم از رشد چند درصدی صحبت کنیم ولی امروزه دیگر کنترل رشد قیمت پکیج و کالاهای مرتبط در این صنف نیز از دست رفته است. همیشه و هر هفته با رشد قیمت ها مواجه هستیم.

سازمان صمت نظارتی بر قیمت تعیین شده پکیج ندارد
وی با اشاره به اینکه خود تولید کنندگان قیمت ها را تعیین می کنند، تاکید کرد: سازمان صنعت و معدن استان نیز برای قیمت هایی که تولید کنندگان تعیین می کنند، نظارت دقیق ندارد. در حال حاضر شرکت‌ های تولید پکیج محصولات خود را به قیمت گزاف عرضه می‌ کنند و هیچ نظارتی هم انجام نمی‌ شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تبریز تصریح کرد: بله به نظر می رسد که با توجه به فروش محدود پکیج ها، سهمیه بندی و نظارت و بازرسی دقیق کارشناسان  خبره و دلسوز سازمان صنعت معدن با همکاری اتحادیه ها و اتاق اصناف،  باعث نظم دهی به بازار پکیج ها می شود.
انتهای پیام/
پکیج در تبریز نایاب شد / از احتکار تا انفجار قیمت ها سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار