خبرنگاران، قربانیان خاموش کرونا

1399/07/29 - 11:23 - کد خبر: 29225 نسخه چاپی

نصر: خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری از جمله گروه‌هایی هستند که حتی قبل از شناسایی کووید19 در ایران، پای کار آمدند و بخش عمده‎ای از زندگی حرفه‎ایشان را به تهیه‎ی اخبار، گزارش‌های میدانی و معرفی ابعاد مختلف شیوع این ویروس، اختصاص دادند، این قشر، قربانیان خاموش کرونا به شمار می‌‏آیند.

به گزارش نصر، اهالی رسانه، از اسفند ماه تا کنون، به شرح حال بسیاری از مبتلایان، پزشکان و پرستاران فعال در خط مقدم مبارزه با کرونا پرداخته و از چتر ناامنی بر سر کارمندان بانک گرفته تا خطرات ابتلا به این بیماری را در قشرهای مختلف، گوشزد کرده‌اند، بسیاری از خبرنگاران با قبول خطر ابتلا به کرونا، لباس پوشیده و به غسالخانه‌ها، آرامستان‌ها و بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی در آن بستری بودند، سر زده و برای پاسخ به افکار عمومی و کمک به کنترل بیماری، اقدام به تهیه‎ی گزارش میدانی کرده‌اند.

این در حالی است که بیش از نیمی از خبرنگاران از حداقل مزایای شغلی مانند حقوق پایه و بیمه محروم هستند، اما با این وجود، به دلیل دغدغه‎مندی و روحیه‎ی مطالبه‌گری، خطرها را به جان خریده و با وجود مخالفت اعضای خانواده‎شان، از هیچ تلاشی برای انعکاس کم و کاستی‌ها و مطالب علمی کرونایی، دریغ نکرده‌اند؛ خبرنگاران هر چند خبر ابتلای بسیاری از مسئولان و آمار متعدد ابتلای کارمندان و کارکنان دستگاه‎های مختلف و خبر فوت تعدادی از پزشکان و پرستاران بر اثر ابتلا به کرونا را مخابره کرده‌اند، اما خبر ابتلای خودشان به این بیماری نه در جایی ثبت شده و نه در جایی مخابره می‎شود.
با وجود تلاش خبرنگاران، هنوز هم بسیاری از مسئولان در آذربایجان شرقی بر ضرورت حضور خبرنگار در محل و انجام مصاحبه‎ی حضوری اصرار دارند و زحمت یک استعلام ساده برای شناخت خبرنگار جهت پاسخ تلفنی به سوالات را هم به خودشان نمی‌دهند، در این میان حتی دستگاه‎های متولی مقابله با ویروس کرونا نیز از برگزاری جلسات حضوری صرف نظر نمی‌کنند.
با چنین رویکردی به نظر می‎رسد، خبرنگاران، قشری هستند که نه تنها سلامتی‎شان برای هیچ کس مهم نیست، بلکه هیچ دستگاهی مسئولیت آن‌ها را بر عهده نمی‌گیرد، چرا که تا کنون هیچ خبری از غربالگری خبرنگاران فعال عرصه‎ی رسانه و خبر نبوده و هیچ نکته آموزشی در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به کووید19 به آنان ارائه نشده است.
پس از شیوع کرونا، دورکاری مورد توجه بسیاری از شرکت‎های معروف و معتبر مانند رویترز و مایکروسافت قرار گرفت، اما مسئولان در ایران و آذربایجان شرقی، علاقه‎ای به دورکاری ندارند و حتی در شرایطی که شرایط این استان حاد و قرمز اعلام شده است، حاضر به برگزاری جلساتشان به صورت آنلاین نیستند.
بساط پذیرایی ولو با چای ساده و یا کیک و آب معدنی برقرار بوده و همگی معتقد هستند که اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری هوشمند را رعایت می‌کنند و جلساتشان را با تعداد نفرات کم‎تری، تشکیل می‌دهند، این در حالی است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بارها نسبت به پرهیز از هر گونه تجمعی هشدار داده و برگزاری هر جلسه‎ و هر تجمعی را راهی احتمالی برای انتشار ویروس کرونا، عنوان کرده‌اند.
خبرنگاران مجبور به تهیه‎ی ماسک و ضدعفونی کننده برای خودشان هستند و باید مسئولیت ابتلا به کرونا و یا گرفتار آمدن به هر بلای آسمانی دیگری را خودشان بر عهده بگیرند و هر روز شاهد ابتلای تعداد بیشتری از همکارانشان به کرونا هستند؛ به دلیل نبود متولی، این قشر حتی در صورت جان باختن بر اثر ابتلا به کرونا هم شهید راه خدمت به شمار نمی‎آیند، چرا که به وظیفه‎شان عمل کرده‌اند و به مرغ عزا و عروسی می‌مانند که همه جا سر بریده می ‏شوند، این قشر، حامی و دلسوزی جز خودشان ندارند و خبر ابتلایشان به کرونا جز در صفحات شخصی همکارانشان در جایی منتشر نمی‎شود، هم اکنون چند تن از خبرنگاران و فعالان عرصه‎ی رسانه استان به طور نسبتا شدیدی به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.
با وجود تاکید مسئولان بهداشتی برای حذف سفر خبرنگاران به شهرهایی که وجود کووید19 در آن‌ها محرز شده است، همچنان بسیاری از سفرهای شهرستانی پا بر جاست، درحالیکه خبرنگاری که سفر شهرستانی داشته است، باید به مدت دو هفته قرنطینه شود.
امید است تا اداره کل ارشاد و ستاد مقابله با کرونا ضرورت حذف مصاحبه‌های حضوری را درک کرده و قبل از ابتلای تعداد زیادی از خبرنگاران به این بیماری به دورکاری رضایت دهند.
توصیه‎های زیر بخشی از اظهارات عباسعلی درستی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای حفظ و مراقبت از سلامت خبرنگاران، خطاب به مدیران رسانه ها است:
" وسایل استراحت افرادی که در کشیک رسانه‌ها مشغول به کار هستند مانند ملحفه و لیوان و سایر وسایل باید مجزا بوده و نیروهای خدماتی به هنگام نظافت باید از لباس حفاظتی، ماسک و دستکش استفاده کنند.
برای تماس با دکمه‌های آسانسور از دستمال کاغذی استفاده شود، در نمازخانه‌ها استفاده از مهر و سجاده شخصی ضرورت کامل داشته و ترجیحا از میکروفون آویز استفاده و همه میکروفون‌ها و رکوردرها پس از هر بار مصاحبه با الکل ۶۰ درصد ضدعفونی شود.
از اعزام خبرنگار جهت تهیه گزارش و خبر به شهرهای دیگر به خصوص شهرهای که کووید 19 در آن‌ها محرز شده است، خودداری کرده و از خبرنگاران همان شهر استفاده کنید.
از اعزام غیرضروری خبرنگاران به سطح شهر و تجمعات خودداری کرده و در صورت بازگشت تیم‌های خبرنگاری از کشورهای مشکوک، غربالگری و تب سنجی انجام داده و ترجیحا تا دو هفته در منزل قرنطینه اختیاری شده و تحت مراقبت مرکز بهداشت شهرستان مربوطه قرار بگیرند.
از شرکت خبرنگاران در نشست‌های خبری غیرضروری به خصوص در محیط‌های سربسته خودداری کرده و در صورت ضرورت برگزاری نشست خبری در محیط‌های بسته، در سالن‌های بزرگ با تعداد افراد محدود و رعایت فاصله حداقل دو متر برگزار شده و مصاحبه از افراد را یک نفر انجام داده و از تجمع افراد در کادر دوربین، ممانعت به عمل آید.
از تهیه گزارش از بازارهای فروش حیوانات زنده خودداری شود، انتخاب یک خبرگزاری خاص به عنوان خبرگزاری مادر جهت تهیه اخبار مهم برای هر ارگانی و به اشتراک گذاشتن اخبار با خبرگزاری‌های دیگر جهت جلوگیری از صدمات و انتشار بیماری ضروری بوده و تا حد امکان اخبار مصاحبه‌ها و گزارش‌ها از مسئولان و دیگران به صورت مجازی تهیه شود.
تعداد افراد همکار در تیم‌های خبرگزاری را به حداقل ممکن برسانید و خودروهای مورد استفاده توسط تیم خبرنگاری را هر روز ضدعفونی کنید، در صورت امکان ساعات کار حضوری را کاهش داده و برای ثبت حضور و غیاب ترجیحاً از سیستم تشخیص چهره (در صورت وجود) استفاده شود، حضور در مراکز قرنطینه را به حداقل رسانده و تجهیزات مورد استفاده در محیط قرنطینه حتما ضدعفونی شود.
تیم رسانه‌ای نیز مانند دیگر افرادی که مجبور به ادامه کار  هستند، باید بهداشت فردی را رعایت کرده و از دست دادن و روبوسی با یکدیگر خودداری کنند.
خبرنگاران تا حد امکان از مراجعه حضوری خودداری کرده و اخبارشان را به طور غیر حضوری تهیه کنند، اهالی رسانه سعی کنند از حضور در مکان‌های شلوغ و عمومی پرهیز کرده و از لمس بینی دهان چشم و گوش‌های خود قبل از ضد عفونی و شستن دست‌ها خودداری کنند.
رعایت فاصله ۱.۵ متری برای پیشگیری از بروز بیماری در زمان تهیه گزارش حضوری در سطح شهر، شستشوی مرتب دست‌ها با روش صحیح با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و یا استفاده از محلول‌ها و ژل‌های ضد عفونی کننده، استفاده از وسایل حفاظت فردی شامل ماسک طبی برای افرادی که علایم دارند و دستکش توسط پرسنل نیز برای این قشر توصیه می‌شود.
دهان و بینی خود را به هنگام سرفه و عطسه پوشانده و دستمال استفاده شده را بلافاصله در سطل زباله درب دار بیندازید و دست‌های خود را به سرعت با آب و صابون بشویید، در صورت موجود نبودن دستمال، از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید.
در صورت مشاهده علایم سرماخوردگی استراحت کرده و به روش صحیح از ماسک استفاده و در صورت شدید شدن علایم به مراکز درمانی مراجعه کنید.
انتهای پیام/
خبرنگاران، قربانیان خاموش کرونا خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار