رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

فعالیت ۱۰۰ شرکت بازرگانی آذربایجان شرقی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی

1399/07/29 - 11:27 - کد خبر: 29223 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بالغ بر ۱۰۰ شرکت بازرگانی در بخش صادرات محصولات کشاورزی استان وجود دارند که ۷۰ شرکت در سطح استان و ۳۰ شرکت باقی در استان‌های یزد، خراسان، گیلان و ... فعالیت می‌کنند.

به گزارش نصر، اکبر فتحی در گفت‌وگویی اظهار کرد: در  پنج ماهه نخست سال ۹۹ ارزش هر کیلوگرم محصول صادراتی در بخش کشاورزی برابر با  ۰.۶۵ دلار برآورد شده است، به طوری که ارزآوری هر کیلوگرم محصول باغی برابر با ۳۱.۱ دلار و ارزآوری هر کیلوگرم محصول دامی شامل ۵۰.۱ دلار می‌شود.
وی افزود: هم‌چنین ارزآوری هر کیلوگرم محصول زراعی در سالجاری برابر با ۴۲ دلار، ارزآوری هر کیلوگرم  محصول شیلاتی برابر با دو دلار و ارزآوری هر کیلوگرم محصول جنگل برابر  با ۶۰.۱ دلار است.
وی ادامه داد: بازارهای هدف صادراتی محصولات کشاورزی معمولا شامل عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، امارات و ... می‌شود.
فتحی افزود: مقادیر قابل توجه محصولات کشاورزی از قبیل پیاز، سیب زمینی، سیب درختی، انگور، تخم مرغ، عسل و ... مازاد بر مصرف استان هستند که با توجه به داشتن مزیت نسبی استان در تولید آن‌ها، کارشناسان نیز معتقدند که صادرات فعلی محصولات کشاورزی استان در حد تمام پتانسیل و توانمندی‌های استان نیست، مثل ظرفیت تولید سیب که در حال حاظر نیز بیش از ۳۰۰ هزار تن سیب درختی برای صادرات وجود دارد.
وی در خصوص ترکیب صادرات محصولات کشاورزی استان، گفت: ۶۷ درصد مربوط به محصولات باغی است به طوری که تنها ۴۵ درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی استان مربوط به کشمش بوده و ۳۵ درصد صادرات کشمش کشور نیز از گمرکات استان انجام می‌گیرد؛ هم‌چنین ۱۴ درصد صادرات بخش کشاورزی استان شامل محصولات دامی هم‌چون لبنیات، شیر، ماست، دوغ و جوجه یکروزه، چهار درصد مربوط به محصولات زراعی هم‌چون پیاز، سیب زمینی، کاهو، کلم  و ۱۵ درصد شامل صنایع تبدیلی، رب گوجه فرنگی و آبمیوه و ... می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: نباید تمامی تمرکز ما فقط بر صادرات مواد خام باشد زیرا این امر ارزش افزوده پایین دارد و شاخصی از نظر پیشرفت محسوب نمی‌شود، در واقع هدف اصلی باید صادرات محصولات فراوری شده و بسته بندی مناسب تلقی شود که در این راستا نیز طی سال‌های اخیر اندکی به ایجاد و گسترش صنایع توجه شده و سهم صنایع از صادرات افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: قیمت کالای صادراتی به عوامل مختلفی مانند قیمت تمام شده تولید، تعرفه کشور وارد کننده، هزینه حمل و نقل، نوسانات نرخ ارز و قیمت بازار داخلی بستگی دارد.
وی با اشاره به ارائه حمایت‌های لازم از توسعه بازرگانی و تجارت محصولات کشاورزی در قالب ایجاد هلدینگ، شرکت‌های بازرگانی و زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی، گفت: استان ظرفیت ببالایی در زمینه توسعه تجارت خارجی محصولات کشاورزی دارد و در این راستا تمامی تسهیلات و حمایت‌های لازم انجام می‌گیرد و به نظر می‌رسد که اهرم حمایتی جوایز و مشوق‌های صادراتی در مسیر رقابت پذیری کردن می‌تواند کمک بزرگی در بهبود عملکرد صادرات داشته باشد.
 وی اظهار کرد: در شرایط فعلی که ورود ارزهای حاصل از فروش نفت کاهش یافته و قرار است در شرایط جدید در رویکرد کلان صادراتی کشور از صادرات نفتی به سمت صادرات غیر نفتی حرکت کند، بخش کشاورزی و صنایع غذایی پتانسیل‌های فراوانی برای کمک به این تغییر دارد و این صادرات است که به تولید نظم می‌دهد.
فتحی افزود: این رویکرد باعث منفعت تولیدکننده و صادرکننده خواهد بود، در واقع رابطه بین تولید کننده و صادر کننده یک نوع رابطه برد – برد محسوب می‌شود البته باید ملاحظاتی از جمله توجه به مسئله آب بری محصولات کشاورزی در صادرات نیز انجام گیرد مثلا برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز بیش از ۱۵ تن آب مصرف می.شود بنابراین صادرات گوشت قرمز  نمی تواند به صرف باشد.
انتهای پیام/
 فعالیت ۱۰۰ شرکت بازرگانی آذربایجان شرقی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار