استاندار آذربایجان شرقی؛

اقدامات انجام‌شده در حوزه مسکن استان ناکافی است/ باید از امکانات موجود به بهترین شکل استفاده کنیم

1399/07/24 - 16:36 - کد خبر: 29015 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اهمیت سیاست‌های تولید مسکن بویژه برای اقشار محروم و کم‌درآمد، اقدامات انجام‌شده در این حوزه را در استان ناکافی دانست و گفت: کمبود بودجه و اعتبار دلیل کافی برای کم‌کاری در این حوزه نیست و باید از امکانات خوبی که در اختیار داریم به بهترین شکل استفاده کنیم.

به گزارش نصر، محمدرضا پورمحمدی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان، با ابراز نارضایتی از عملکرد حوزه مسکن در استان، اظهار داشت: با وجود طرح‌های متعدد برای تولید مسکن، هنوز اقدام عملیاتی قابل توجهی در این حوزه انجام نشده است.
 
وی خاطرنشان کرد: بیشترین عملکرد این حوزه مربوط به پرداخت تسهیلات مسکن و معرفی متقاضیان به بانک‌های عامل است؛ در حالی که توان دستگاه‌های متولی قطعاً بالاتر از این است و اگر کاری انجام نشده، ناشی از کم‌کاری بوده است.
 
پورمحمدی خاطرنشان کرد: بعد از 6 ماه از کلنگ‌زنی پروژه مسکن فرهنگیان در شهر جدید سهند، هیچ کاری انجام نشده و از مجموع 17 هزار سهمیه این شهر برای ساخت مسکن، هنوز 70 واحد هم ساخته نشده است.
 
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در جلسات ستاد بازآفرینی شهری، شاهد گزارش‌های تکراری هستیم، افزود: این ستاد بالاترین مرجع سیاست‌های تولید مسکن در استان است و انتظار داریم که برای سامان‌دهی حوزه مسکن و تأمین مسکن اقشار محروم و کم‌درآمد تدابیر جدی اتخاذ شود.
 
وی با بیان اینکه مقوله مسکن از نظر اقتصادی و اجتماعی فوق‌العاده مهم است، افزود: بسیاری از مشکلات این حوزه مربوط به هماهنگی میان دستگاه‌هاست و با همکاری بین‌بخشی قابل حل است.
 
پورمحمدی تأکید کرد: قطعاً بیشتر از این هم می‌شود کار کرد و صرف این که کمبود اعتبار داریم دلیل کافی برای کم‌کاری نیست؛ امکانات خوبی در استان داریم که باید با همکاری و هماهنگی از آنها استفاده کنیم.
 
وی گفت: مدیریت استان آماده است تا هر مصوبه یا مجوزی را صادر یا از طریق مراجع ملی پیگیری کند، به شرط اینکه موجب گره‌گشایی در حوزه مسکن شود.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه بیشتر طرح‌های مسکن در استان، در حد برنامه‌ریزی است و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، گفت: در بحث ساخت‌وساز مسکن توفیق چندانی در استان نداریم.
 
جواد رحمتی افزود: درخواست‌هایی که منجر به عقد قرارداد در طرح‌های تولید مسکن شده بسیار اندک است و بیشتر طرح‌های اجراشده نیز به صورت خودمالک بوده است.
 
وی همچنین تأمین زیرساخت‌های اساسی برای پروژه‌های مسکن را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای اینکه به مشکلات مسکن مهر دچار نشویم، باید همزمان با ساخت مسکن، زیرساخت‌های اساسی آن نیز تأمین شود.
 
رحمتی درخصوص پروژه‌های مسکن مهر نیز گفت: طبق سیاست‌های دولت، پرونده مسکن مهر امسال باید بسته شود که بر این اساس، مشکلات واحدهای باقی‌مانده باید در سریع‌ترین زمان حل و فصل شود.
 
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی همچنین کارآمدسازی و هویت‌بخشی به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد را مهم‌ترین هدف طرح بازآفرینی شهری عنوان کرد و گفت: تسهیل‌گری و توانمندسازی بخش مهمی از این طرح است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی هم در این جلسه از اجرای 64 پروژه روبنایی و زیربنایی در 20 محله استان از محل اعتبارات تبصره 18 خبر داد و گفت: این پروژه‌ها در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، بهسازی معابر و محلات، تاسیسات زیربنایی، ورزشی، درمانی و مسیرگشایی اجرا می‌شوند و تاکنون برای اجرای آنها 53 میلیارد تومان هزینه شده است.
 
ابوالقاسم سلطانی درخصوص طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: از مجموع 40 هزار و 231 واحد سهمیه استان از این طرح، پرونده 6538 متقاضی به تایید نهایی رسیده و 3523 متقاضی مبلغ پیش‌ثبت‌نام خود را واریز کرده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه برای 3863 واحد، زمین به صورت گروهی واگذار شده است، افزود: در حال حاضر 14 پروژه احداث مسکن برای ساخت 12 هزار و 518 واحد در شهرهای تبریز (10 پروژه)، مراغه، اهر و مرند در حال اجراست.
 
مدیرکل بنیاد مسکن و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند نیز در این جلسه گزارشی از اجرای طرح‌های ساخت مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر و شهر جدید سهند ارائه کردند.
انتهای پیام/
اقدامات انجام‌شده در حوزه مسکن استان ناکافی است/ باید از امکانات موجود به بهترین شکل استفاده کنیم نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار