رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی؛

رعایت تقوای دیجیتالی؛ راه مقابله با توطئه های دشمنان در فضای مجازی/ 20 درصد کاربران اینترنتی، کودکان و نوجوانان

1399/07/28 - 10:49 - کد خبر: 28978 نسخه چاپی

نصر: اگر به زمان نه چندان دور، همین سی سال گذشته بازگردیم، شاید نامی با عنوان "فضای مجازی"، برای بیش از 90 درصد مردم ایران، نامی بسیار ناآشنا بود.

به گزارش نصر، اما در زمان حال و در مدت زمان بسیار اندک، فضای مجازی با سرعت تمام، بر همه ابعاد زندگی بشری یکه تازی می کند و چنان آن را تحت تاثیر عمیق خود قرار داده است که توانسته در تمام عرصه های زندگی حقیقی نفوذ پیدا کند؛ طوریکه بعید نیست با روند کنونی میزان استفاده از فضای مجازی، در آینده نه چندان دور، شاهد غلبه آن بر دنیای حقیقی نیز باشیم.

در اهمیت آن همین بس که، حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز امروزه تبلیغ انقلاب در فضای مجازی را مهم تر از دنیای واقعی دانسته اند و مدیریت فضای مجازی در کوتاه مدت و میان مدت را از مسائل اصلی اجتماعی کشور بیان کردند.
حال ذکر این نکته حائز اهمیت است که در فضای مجازی ممکن است فرد، به دلیل ناشناس بودن هویتش در آن فضا و عدم نظارت کافی، دست به عملی بزند که در فضای حقیقی آن را زشت و ناپسند می دانند و بسیاری از صفات منفی، در فضای مجازی به صفات مثبت و ارزشمند تبدیل شوند. همچنین آمار بالای جرایم فضای مجازی در استان، توجه جدی مسئولین امر را در این حوزه گوشزد می کند؛ در این بین، مسئولین و دست اندکاران مربوطه، نباید از آسیب های فضای مجازی غافل شوند، چرا که غفلت از آن، باعث وارد آمدن ضربه های جبران ناپذیری بر جامعه خواهد گشت.
همین امور، اهمیت گسترش و فرهنگ سازی اصلی با عنوان "تقوای دیجیتال" را در فضای مجازی بیش از پیش روشن می کند. طوریکه می توان با سوق دادن هرچه بیشتر مردم به رعایت آن ، از شمار و گستره آسیب های مذکور کاست و با استفاده درست از ظرفیت بالقوه این فضا، از مزایای آن در جامعه بهره های بسیار برد؛ رعایت تقوا در فضای مجازی یکی از ضروریات جامعه امروز است که از دلایل آن، فروانی زمینه های لغزش افراد در این فضا می باشد.
تقوای دیجیتال را پلیس فتا استان جهت گفتمان سازی جلب مشارکت عمومی برای فرهنگ سازی به این رسانه (نصر) پیشنهاد داده و با هماهنگی رسانه ای نصر درصدد است که آن را در جامعه تبیین دوباره و طرح موضوع نماید.

یکی از مسئولین ذیربط در حوزه فضای مجازی، سرهنگ "محسن محمودی"، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان شرقی، می باشد که برای شنیدن نظرات وی و همچنین اقداماتی که در امر گسترش تقوای دیجیتالی در فضای مجازی انجام داده اند، به گفتگو با وی پرداخیم که ماحصل آن در زیر آمده است:

 
 
سرهنگ " محسن محمودی"، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نصر ضمن دعوت کلیه کاربران فضای مجازی در استان، به تقوای دیجیتال، اظهار کرد: باید تقوای دیجیتال خودمان را بررسی کنیم که آیا حیا و ادب در کانال ها و پیج هایی که من عضو هستم، درپست هایی که می گذارم و لایک هایی که می کنم، رعایت می شوند؟ آیا موازین شرعی رعایت می شوند؟ پستی که به عنوان یک کابر در فضای مجازی با محتوای خاصی می گذارم، دنبال چه هدفی هستم؟ مخاطبم را می شناسم؟ می خواهم مخاطبم را به کجا ببرم؟ مردم را به چه چیزی با این محتوا دعوت کرده ام؟ آیا این محتوای من عامل امر به معروف و نهی از منکری در جامعه شده است؟ آیا اوامر الهی و انسانی و همچنین فطرت انسان در آن رعایت شده است؟
وی ادامه داد: اگر جواب های این سوالات، جواب های مناسبی است که یک کاربر به خود می دهد، در وی تقوای دیجیتال وجود دارد؛ ولی اگر در جواب این سوالات، برای خودش می لنگد، بایستی دنبال کسب تقوی دیجیتال برود.
محمودی تقوا را بازداشتن نفس از پلیدی ها و زشتی ها خواند و خاطرنشان کرد: تقوا یعنی عالم محضر خداست و در محضر خدا گناه نکنیم. فضای مجازی هم از این قضیه مستثنی نیست و محضر خداست، خداوندی که شاهد و شنوا و بیناست.
وی افزود: آیا فضای مجاری دیده نمی شود؟ آیا خلوتی که در فضای مجازی ایجاد می کنیم و موازین شرعی را رعایت نمی کنیم دیده نمی شود؟ آیا گناهی که در فضای مجازی انجام می دهیم گناه نیست؟
وی با تاکید بر اینکه اگر عملکرد هایمان بهتر باشد آسیب هایمان نیز کمتر می شود، تصریح کرد: بهتر است در خصوص ایجاد گفتمان تقوای دیجیتال، جهادی عمل کنیم و خودمان را برای این امر آماده کنیم. و در این راستا فرهنگ سازی کنیم؛ چرا که این فرهنگ سازی است که ما را برای حل خیلی از مسایل رهنمون می کند.
رییس پلیس فتا آذربایجان شرقی بهترین راه حل در فضای مجازی را عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی، کاملا کارشناسی شده و آینده نگر است. همین که ایشان مطرح کردند دنبال شبکه ملی اینترنت باشیم نوعی آینده نگری است که در حال اجرایی شدن هست وامیدواریم سریعا به نتیجه لازم برسد
وی تقوای دیجیتال را یک حوزه بین بخشی خواند و تصریح کرد: تقوای دیجیتال هم در حوزه روانشناختی، هم جامعه شناختی و هم چنین سایبری و سایر رشته های علوم اجتماعی و انسانی مطرح و قابل پژوهش و بررسی می باشد.
محمودی افزود: در فضای مجازی قطب نماها باید روشن، چشم ها با بصیرت ، راه برابراوامر الهی در قرآن، تابلوها و توصیه ها سیره ائمه معصمومین و هدف هم رسیدن به تقوای دیجیتال می باشد و اگر این مسیر را برویم، به آن نقطه ای که رعایت شئونات  انسان وعلمی  در فضای مجازی است و یک فرصت هست می رسیم.
 

عدم رعایت تقوای دیجیتالی عامل نشر عکس بانوان در فضای مجازی
بالاترین مقام انتظامی پلیس فتا استان نشر عکس های خصوصی کاربران در فضای مجازی را نمونه ای از عدم رعایت تقوای دیجیتال در فضای مجازی خواند و خاطرنشان کرد: اینکه برخی از کاربران عکس های کاملا شخصی خود را در فضای مجازی منتشر می کنند، نشان از بالا بودن شخصیت یا مدرن بودن تفکر یا هویت اصلی آنان نیست، بلکه نشان از ان است که این طور افراد اغلب مشکلات دیده شدن و شنیده شدن دارند و این دسته از کاربران، اغلب دنبال این هستند که چطور شنیده شوند، اما راه حل آن این نیست.
وی ادامه داد: بانوان فهیم و ارزشمند ما که در عرصه فضای مجازی،حضور دارند، از هویت و ارزش های دینی خودشان درمقابل کسانی که ارزش های مذکور را یک طور دیگر تعریف می کنند، مقابله کنند. چرا که دین مبین اسلام، زن را همانند گوهری داشته است که به وی مقام مادر اعطا نموده است
محمودی با تاکید بر رعایت تقوای دیجیتال توسط همه کاربران، اظهار داشت:این که دیده می شود برخی افراد در فضای مجازی به حجاب حمله می کنند بایستی بدانند زن همانند گوهری در صدف حجاب است و گوهر وجودی زن در اسلام حجاب است؛ و حتی در دین و ارزشهای ما گفته شده است که بهشت زیر پای مادران است.
وی افزود: اما در غرب، زنان را کاملا مودلینگ به استثمارگرفته اند، و در جامعه ما هم می خواهند در فضای مجازی به ارزش های بانوان حمله کنند؛ که هوشیاری همیشگی زنان با ایمان جامعه ما و مادران فردای این مرز بوم قطعاَ پاسخ لازم را خواهد داد
رییس پلیس فتا استان با تاکید بر اینکه باید باورپذیری جوانان را در فضای مجازی افزایش دهیم، تصریح کرد: جوانان باید به داشته های خودشان اهمیت دهند و به نداشته های تلقین شده دیگران در فضای مجازی، حسرت نخورند.
وی جوانان استان را جوانانی لایق، کارآمد، مومن، باتقوا، اندیشمند، فرهیخته، مبتکر، خلاق و نوآور خواند و تصریح کرد: به این جوان های استان توصیه می کنیم که بر داشته های خودشان متمرکز شوند؛ چرا با جهد و کوشش قطعاَمسیر لازم را خواهند پیمود.
 

بیست درصد کاربران اینترنتی، کودکان و نوجوانان
مقام ارشد پلیس فتا استان با بیان اینکه درقوانین فضای مجازی آمریکا، نوجوانان زیر 16 سال امکان اتصال به اینترنت جهانی را ندارند، خاطرنشان کرد: اما در ایران، هشت میلیون کودک و نوجوان، روزانه شش ساعت در فضای مجازی حضور دارند که این یعنی کودکان ما دچار اعتیاد اینترنتی شده اند، که این یک تلنگر برای جامعه است، که برای حل آن باید کار جهادی بکنیم.
وی افزود: بیست درصد کاربران اینترنتی را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند. شبهه هایی که برای کودکان در مورد دین، ارزش، باور، فرهنگ و حتی روابط خانوادگی تولید می کنند، نگران کننده است.
محمودی با بیان اینکه کودکان، آینده سازان جامعه هستند، تصریح کرد: بیشتر کار پلیس در این حوزه، آموزش به این قشر از جمعیت است که بیشتر جنبه پیش دستانه و پیشگیرانه در این حوزه داریم نه مقابله ای؛ چرا که کودکان دارای روحیه ظریف و پاکی در جامعه هستند و قانون ما هم نشات گرفته از موازین اسلام و شرع است. و بنابراین پلیس شایسته و مطلوب انقلاب اسلامی برنا مه های ویژه و خوبی برای کودکان و نوجوانان در حوزه فضای مجازی دارد.
وی بیشتر مراجعات در حوزه کودکان را ارشادی و مشاوره ای خواند و خاطرنشان کرد: موقع مراجعه، حوزه مشاوره و مددکاری و ارشادی پلیس فتا، این افراد را آموزش می دهند و گاها هم با اشتیاق همیار پلیس می شوند.
 انتهای پیام/
رعایت تقوای دیجیتالی؛ راه مقابله با توطئه های دشمنان در فضای مجازی/ 20 درصد کاربران اینترنتی، کودکان و نوجوانان فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار