مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی خبر داد:

احداث مجموعه فرهنگی، قرآنی و زیارتی فخرالذاکرین در تبریز/ راه اندازی مجموعه تخصصی کودک

1399/07/23 - 21:14 - کد خبر: 28959 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: در موقوفه خیابانی تبریز نیز در صورت دریافت مجوزهای لازم و طی مراحل قانونی، مجتمع تجاری خدماتی تحت عنوان مجموعه تخصصی کودک راه‌اندازی خواهد شد که شامل لباس، غذا، فرهنگ و نوشت افزار ویژه کودک است.

به گزارش نصر، "حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی" همزمان با آغاز هفته وقف در نشست خبری با حضورخبرنگاران از آغاز برنامه های اوقاف استان خبر داد و افزود: اولین روز دهه وقف با غباروبی و عطرافشانی مزارشهدا که عزت و اقتدار ایران اسلامی را مدیون ایثارگری‌های آنان هستیم، آغاز خواهیم کرد.
با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا و توجه به پروتکل های بهداشتی برنامه های   عزاداری 28 صفر و شهادت حضرت رسول اکرم(ص) در مکان‌های روباز برگزار شده و همچنین مضجع شریف امام زادگان(ع) نیز غباروبی خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از برنامه های دهه وقف کلنگ زنی از دارالایتام مهر شکوفه‌ها به عنوان مرکز سرپرستی کودکان بی سرپرست در آرامستان سیدرضا(قله)تبریز است که با مشارکت خیرین انجام خواهد شد.
 
وی از احداث "مجموعه فرهنگی، قرآنی و زیارتی فخرالذاکرین" در هفته وقف خبر داد و افزود: کلنگ زنی ساختمان چهار طبقه ای در کنار مقبره جناب حمال تبریزی و حاج فیروز زیرک کار با همکاری خیرین احداث خواهد شد.
وی در رابطه با تشریح آخرین وضعیت عمرانی از زمانی که مدیریت اوقاف را به عهده گرفته است پرداخت و اظهار کرد: مقبره شاه حسین ولی از زمانی که بنده از اوقاف رفته بودم به همان صورت مانده بود که بحمدالله اکنون در مرحله نما زنی است.
وی ادامه داد: عملیات عمرانی در امام زاده میر موسی اسپیران نیز در حال انجام است.
وی افزود: در امام زاده سید حمزه تبریز توسعه شبستان و مرمت سرداب شروع شده است، ضریح جدید سفارش داده شده و به زودی شاهد نصب ضریح جدید در این امام زاده خواهیم بود.
وی در رابطه با عملیات عمرانی در در امام زاده سید محمد کججانی گفت: در شبستان ضلع شمالی خواهران عملیات نازک کاری انجام شده و در هفته وقف افتتاح می‌شود.
وی ادامه داد: عملیات عمرانی در امام زاده سید جمال(ع)، مقبره چهار منار، امام زاده علی ابن مجاهد و عون ابن علی، دو مقبره منتسب به ارمیای نبی و جرجیس نبی در حال انجام بوده و در حال توسعه و تکمیل آن‌ها هستیم.
حسینی اظهار کرد: پروژه تجاری آقالار مراغه نیز در حال اجرا بوده و در جوار بقعه شاه حسین ولی در حال احداث کلینیک و مجموعه خدماتی به متراژ ۲۴۳۷ متر هستیم.
حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به راه‌اندازی نهضت اخذ سند برای موقوفات در استان، اظهار کرد: طی یک سال اخیر، 1279 سند بازمانده موقوفات را اخذ کرده‌ایم؛ 96 رای بر له موقوفات نیز دریافت کرده‌ایم و 38 فقره از آراء اجرایی شده است.
وی از مجتمع تخصصی کودک در تبریز خبر داد و افزود: در موقوفه خیابانی تبریز نیز در صورت دریافت مجوزهای لازم و طی مراحل قانونی، مجتمع تجاری خدماتی تحت عنوان مجموعه تخصصی کودک راه‌اندازی خواهد شد که شامل لباس، غذا، فرهنگ و نوشت افزار ویژه کودک است.
 
 
وی با اشاره به فعالیت اوقاف در سایر حوزه ها اظهار کرد: در حوزه کشاورزی پروژه‌هایی داریم، در مراغه 240 هزار اصله درخت کاشته شده است.
وی گفت: وقف سنت حسنه ماندگار است، از خیرین استان درخواست داریم که برای ماندگاری امور خیر خود در حوزه وقف ورود کرده و به ویژه در زمینه وقف علمی، فناوری و دانش بنیان، وقف برای حوزه‌های علمیه و... نیات خیر خود را ثبت کنند تا کنون 11 ثبت وقف در سال جاری داشتیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان از دبیرخانه دایمی احیای موقوفات ربع رشیدی خبر داد و اظهار کرد: تبریز بعنوان مرکز 8 استان دیگر مرکز موقوفات 700 ساله ربع رشیدی خواهد شد، تبریز به عنوان مرکز این موقوفات در نظر گرفته شده و با مصوبه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، دبیرخانه دایمی احیای موقوفات ربع رشیدی در آذربایجان شرقی قرار داده شده است.
حسینی با بیان این‌که طبق گفته های امام جمعه تبریز اگر موقوفات ربع رشیدی احیا شود قابلیت تامین تمام هزینه دانشگاه‌های استان و حوزه ‌های عملیه استان را دارد، افزود: احیای این موقوفات، نیازمند همت و کمک بوده تا جایگاه شیخ فضل الله همدانی در این رابطه احیا شود.
 

وی در رابطه با جایزه علمی البرز که از فعالیت‌های فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بود افزود: به شش نخبه از استان در قالب وقف علمی، توزیع 2000 بسته لوازم تحریر، حمایت و توسعه فرهنگ ازدواج آسان، اجرای طرح شمیم حسینی در ماه محرم، حمایت مادی از هیئات مذهبی، توزیع بسته‌های معیشتی در قالب ضیافت همدلی و... از جمله این برنامه‌ها بوده است که جایزه علمی البرز اهدا شد.

وی در رابطه با اهمیت همایش نکوداشت خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی با عنوان "وقف و علم الادیان" که در سوم دی ماه برگزار می‌شود، گفت: اگر شرایط کرونایی اجازه برگزاری این همایش را ندهد، همایش را به زمان دیگری موکول خواهیم کرد تا این همایش را که از اهمییت بالایی برخوردار است به صورت حضوری برگزار کنیم.
 

وی از راه اندازی مرکز اسناد وقفی خبر داد و اظهار کرد: ستاد هماهنگی امور خیریه استان و همچنین قرارگاه ساماندهی هیات امنای مساجد تبریز نیز راه‌اندازی شده تا امورات مربوطه را به صورت هماهنگ، هم‌افزا و با نظارت پیش ببریم که اسناد وقفی در استان به یک موسوعه تبدیل می‌شود.
وی در پایان در رابطه با خیرین قرآنی اضافه کرد: متاسفانه خیرین در حوزه قرآن در استان ما ضعیف هستند و از خیرین استان می خواهیم به این حوزه توجه جدی داشته باشند.
انتهای پیام/
احداث مجموعه فرهنگی، قرآنی و زیارتی فخرالذاکرین در تبریز/ راه اندازی مجموعه تخصصی کودک محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار