گزارش/

تداوم تغییر کاربری فضاهای سبز تبریز با وجود ممنوعیت!/ تبریز شهر پارادوکس ها

1399/07/23 - 11:51 - کد خبر: 28905 نسخه چاپی

نصر: 19 دی ماه سال گذشته بود که شهردار تبریز، در نشست اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز، تغییر هرگونه کاربری فضای سبز را در تبریز رسما ممنوع اعلام کرد؛ اما تنها دو ماه بعد از گذشت اعلام این ممنوعیت، شهرداری اقدام به صدور مجوز به منظور تغییر کاربری بخش از فضای سبز اتوبان شهید کسایی تبریز می کند و جالب اینکه امضای شهردا تبریز هم پای صورتجلسه کمیسیون ماده پنج به چشم می خورد!

به گزاش نصر، "ایرج شهین باهر"، در نشستی که با اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز، در 19 دی ماه سال گذشته داشت، با تاکید بر اینکه تغییر کاربری فضای سبز در شهرداری ممنوع است، گفته بود: در دو سال گذشته به هیچ عنوان اجازه نداده ایم کاربری فضای سبز به کاربری دیگری تغییر پیدا کند.
شهین باهر با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۹، از طرف شهرداری تبریز به عنوان سال فضای سبز و توسعه پارک ها نامیده شده است، اظهار کرده بود: توجه به فضای سبز و توسعه آن همیشه مورد توجه ما بوده و می خواهیم در سال آینده به شکل ویژه ای به این موضوع پرداخت کنیم.
وی ادامه داده بود: توجه به حوزه فضای سبز، جزء سیاست های کلی شهرداری تبریز است و لازم است تا شهرداری های مناطق نیز برای توسعه فضای سبز و پارک ها کمک کنند.
همچنین آقای شهردار قبل از نشست مذکور، هشتم آذر ماه سال گذشته در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نصر، با بیان اینکه شرایط فعلی کلانشهر تبریز به هیچ وجه از لحاظ فضای سبز قابل قبول نیست، اذعان داشته بود: بی تردید اگر حساسیت هایی که امروزه نسبت به حفظ فضای سبز کلانشهر تبریز در بین آحاد مردم و رسانه ها وجود دارد، سال ها پیش بود؛ ما شاهد تخریب و تغییر کاربری بخش اعظمی از باغات زیبای تبریز نبودیم.
شهردار تبریز با اشاره به اولویت برنامه های این شهرداری در سال آتی اذعان داشته بود: بر اساس مصوبه ای که در شورای شهر هم به تصویب اعضا رسیده است، سال آینده تمام برنامه های آتی شهرداری تبریز با محوریت فضای سبز خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به در آمدزایی که این تغییر کاربری ها برای شهرداری دارد، افزوده بود: در شرایط کنونی که شهرداری ها با کاهش شدید درآمد مواجه هستند، تغییر کاربری ها یکی از محل درآمدهای شهرداری محسوب می شوند، ولی با توجه به اهمیت فضای سبز و وضعیت فعلی کلانشهر تبریز؛ هیچ نوع تغییر کاربری فضای سبز و باغات تبریز صورت نمی گیرد.
اما گویا بعد از تاکید شهردار کلانشهر تبریز مبنی بر ممنوعیت تغییر کاربری فضای سبز، سازمان ها و نهاد ها و در راس آن ها خود شهرداری تبریز ، اقدام به صدور مجوز برای طرح ها و پروژه هایی با موضوع تغییر کاربری فضای سبز می نمایند، که از جمله آن ها می توان به صدور مجوز برای احداث جایگاه CNG در ورودی وادی رحمت تبریز، که موجب تغییر کاربری فضای سبز منطقه به تجهیزات شهری (CNG) خواهد شد، اشاره کرد.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که در خصوص جایگاه مذکور، صورت جلسه کمسیون ماده پنج تبریز، که در تاریخ اول اسفند ماه سال گذشته ، یعنی سه ماه بعد از تاکید شهردار تبریز بر ممنوعیت تغییر کاربری فضای سبز در این شهر، در اداره راه و شهرسازی استان مطرح شده است و به امضای "محمدرضا پورمحمدی"، استاندار آذربایجان شرقی؛ "جواد رحمتی"، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری؛ "ایرج شهین باهر"، شهردار تبریز؛ "اکبر فتحی"، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان؛ "مرتضی آبدار"، مدیرکل وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان؛ "ابوالقاسم سلطانی"، مدیرکل راه و شهرسازی استان و همچنین دبیر کمسیون ماده پنج استان رسیده است.
در بند شش این صورت جلسه آمده است: به موجب نامه شماره 57/53284 مورخ 13/8/1398 شهرداری تبریز، در خصوص تغییر کاربری یک هزار و 616 مترمربع از کاربری فضای سبز به کاربری تجهیزات شهری (CNG)، واقع در ضلع جنوبی اوبان شهید کسایی موضوع مطرح و با درخواست برابر نظریه کمیته فنی به شرح زیر موافقت به عمل آمد:
اعضا پس از بحث و بررسی با توجه به نامه شماره 46412/26 و 30073/26 مورخ 29/10/1398 و 18/7/1398 اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و برابر صورتجلسه نوزدهمین نشست کمسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل جاده ای استان در مورخ 30/2/1398 بند هشت با درخواست موافقت نموده و مقرر داشتند نظریه استعلام شده از اداره آب منطقه ای استان در خصوص رعایت حرایم مسیل های پیرامونی رعایت گردد. در خصوص تبعات ورود و خروج و سایر موارد ترافیکی احتمالی، سازمان های مربوطه (راهداری و حمل و نقل جاده ای و..) مسئول خواهند بود.
ضمنا کلیه تبعات حقوقی بر عهده شهرداری خواهد بود و احداث راه دسترسی و رمپ و لوپ قل از احداث جایگاه بوده وو به تایید اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خواهد رسید.

 تبریز، شهر پارادوکس ها
گزارش نصر حکایت از آن دارد که از یک طرف شهردار لانشهر تبریز، تاکید شدید بر ممنوعیت تغییر کاربری فضای سبز دارد و  اعلام می کند که هیچ نوع تغییر کاربری فضای سبز و باغات در تبریز صورت نمی گیرد تا آن جا که، اهمیت موضوع را چنان جدی می داند که تمام برنامه های آتی شهرداری تبریز در سال 1399 را با محوریت فضای سبز ذکر می کند.
اما همین شهردار که شرایط فعلی کلانشهر تبریز را به هیچ وجه از لحاظ فضای سبز قابل قبول نمی داند و بعد از نشان دادن این همه حساسیت و توجه به فضای سبز، شخصا امضای خود را در زیر مجوزهایی می کارد که اقدام به تغییر کاربری فضای سبز می کنند.
انتهای پیام/
تداوم تغییر کاربری فضاهای سبز تبریز با وجود ممنوعیت!/ تبریز شهر پارادوکس ها فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار