توصیه های متخصص طب فیزیک برای دانش آموزان؛

خواب ناز پاها در كفش راحت/ كیف مناسب را فراموش نكنید

1398/06/31 - 13:38 - کد خبر: 2889 نسخه چاپی

نصر: فردا مدرسه ‌ها باز می ‌شود و دانش ‌آموزان با فرم ‌های رنگارنگ، كوله ‌پشتی‌ های روی دوش و كفش ‌های راحت و ورزشی، حال و هوای خاصی به اولین ماه پاییز می ‌بخشند.

به گزارش نصر، صحبت از كفش شد كه بی ‌شک در كنار كیف مناسب مدرسه، مهم ‌ترین پوشش دانش‌ آموز از حیث سلامت فیزیكی ‌اش محسوب می ‌شود؛ پا، یكی از مهم ‌ترین اندام‌ ها در بدن است كه از آن با عنوان قلب دوم نیز یاد می ‌شود.

استفاده از كفش مناسب به ‌خصوص برای كودكان در دوران مدرسه نكته‌ ای است كه والدین باید به آن توجه ویژه‌ ای داشته باشند؛ چرا كه پوشیدن كفش ‌های نامناسب و غیر‌استاندارد علاوه بر مشكلاتی نظیر كمر درد و ناهنجاری‌ های استخوانی در پاها باعث آزار كودک نیز می ‌شود.

دكتر "محمدزاده"، متخصص طب فیزیكی در گفت ‌وگو با نصر از ویژگی ‌های كفش مناسب برای دانش‌ آموزان می‌ گوید.

وی با بیان اینکه كفش مناسب، كفشی است كه انعطاف لازم را داشته باشد و پاها در آن احساس راحتی كنند، افزود: اهمیت استفاده از كفش مناسب تا جایی است كه استفاده نامناسب از آن سبب ایجاد فشار نابجا به نواحی پا، زانو، كمر و حتی گردن می ‌شود كه این مساله مشكلاتی را برای فرد در بلندمدت به ‌وجود خواهد آورد.

محمدزاده اظهار کرد: كف كفش در ناحیه زیر انگشتان پا نیز باید انعطاف لازم را داشته باشد. جنس چرم برای كفش از همه مناسب ‌تر است، زیرا چرم مانند پوست، هوا را عبور می‌ دهد و قالب پای شما رابه خود می ‌گیرد. به علاوه بهترین نوع كفش برای كودكان در سنین دبستان، كفش اسپرت با كف و رویه نرم و انعطاف ‌پذیر است تا مانع وارد آمدن ضربه و فشار به مفاصل پاشود.


كفش تنگ به پا نكنید
این متخصص طب فیزیک تاکید کرد: ارتفاع كفش در قسمت پاشنه باید 5/2 تا3 سانتی ‌متر باشد. همچنین برای حفظ قوس داخلی كف ‌پا، باید ناحیه پاشنه در قسمت داخل رو به جلو و جنس پاشنه هم باید كاملا منعطف و فشرده باشد. همچنین ارتفاع كفش در قسمت پنجه نیز باید حدودا 1.5 سانتی ‌متر باشد.

محمدزاده اذعان کرد: پنجه كفش باید پهن باشد (گرد یا چهارگوش) به گونه‌ ای كه انگشتان دچار فشردگی نشوند، زیرا انحرافات انگشتان از كودكی و نوجوانی با پوشیدن كفش‌های بسیار تنگ به وجود می ‌آید كه به تغییر قوس كف ‌پا منجر می ‌شود. كفشی كه ساق پا را حمایت كند، كفش‌ های ورزشی مناسب هستند، اما كفش ‌های روباز كه مچ پاهای كودكان را نگه نمی ‌دارد مناسب نیست.

وی تصریح کرد: لایه درونی كفش باید حتما نرم باشد به‌ طوری كه نیروی جاذبه زمین را به راحتی جذب كند. سفت بودن این لایه به انتقال نیرو از زمین به پا منجر می ‌شود و دردهای ستون فقرات و دردهای موضعی در پاایجاد می‌ كند.

وی با بیان اینکه باید زیره كفش بادوام و قابل انعطاف بوده و عاج مناسب داشته باشد، ابراز کرد: استفاده از كفش‌ های كتانی دارای كف نازک موجب وارد آمدن ضربه و فشار به پای كودک شده و به هیچ وجه توصیه نمی‌ شود.

این متخصص طب فیزیک گفت: والدین باید زود به زود كفش‌های كودکشان را كنترل كنند تا خیلی تنگ نباشد، زیرا پای كودكان به حدی نرم است كه می ‌تواند در كفشی كه دو شماره كوچک تر است مچاله شود، بدون آن‌ كه كودک ابراز ناراحتی كند.

محمدزاده تاكید کرد: به علاوه خرید كفش برای كودک را نباید به ساعات آخر روز موكول كنید، زیرا پا در متورم ‌ترین حالت روزانه قرار دارد. هنگام خرید هر دو لنگه كفش را امتحان كنید؛ معمولا یک پا از پای دیگر كمی بزرگ ‌تر است و شما باید كفشتان را به اندازه پای بزرگ ‌تر انتخاب كنید.

وی با بیان اینکه بهتر است اندازه‌ گیری پای كودک یک تا سه ماه یکبار تكرار شود، افزود: اگر دانش ‌آموز معمولا جوراب حوله ‌ای یا پشمی به پا می‌ كند هنگام خرید كفش برای كودك به اندازه به دست آمده، نیم تا یك سانتی‌ متر باید اضافه شود.


كیف مناسب را فراموش نكنید
متخصص طب فیزک اظهار کرد: عمده‌ ترین مشكلات ارتوپدی كه در بزرگسالی گرفتارشان می ‌شویم به رفتارهای نامناسب ما در سنین كودكی و نوجوانی بر‌می ‌گردد.

محمدزاده افزود: والدین هنگام خرید كیف باید به میزان وزن آن توجه داشته باشند. بی ‌شک، كیف‌ های كوله ‌پشتی كه روی ستون فقرات و سایر اندام‌ ها فشار می ‌آورند برای دانش‌ آموزان گزینه مناسب ‌تری محسوب می‌ شود .

وی تصریح کرد: كوله ‌پشتی باید سبك باشد و وزن آن برای كودكان 500 گرم و برای نوجوانان یک كیلوگرم باشد. توصیه می‌ شود كوله ‌پشتی بالشتک ‌هایی (در پشت كمر) داشته باشد كه فشار را در كل پشت بدن توزیع كند.

وی در پایان اذعان کرد:همچنین كوله ‌پشتی باید كمربندهایی برای بستن دور كمر و قفسه سینه داشته باشد تا به متعادل كردن وزن كمک كند‌. چند محفظه هم برای توزیع وسایل داشته باشد، همچنین رنگ آن از رنگ‌ های شب‌ نما باشد تا در تاریكی نیز دیده شود.

*گفت و گو از سحر مغفرت

انتهای پیام/

خواب ناز پاها در كفش راحت/ كیف مناسب را فراموش نكنید نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار