آخرین وضعیت زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی/

بوی آبادانی بعد از یک سال

1399/07/22 - 12:57 - کد خبر: 28848 نسخه چاپی

نصر: زمین‌لرزه‌ی 5.9 ریشتری آبان ماه سال گذشته، دو هزار واحد در شهرستان میانه و یک هزار واحد در شهرستان سراب را تحت تاثیر قرار داد، اکنون با گذشت حدود یک سال از این حادثه، بسیاری از زلزله‌زدگان صاحب خانه شده‌اند و بوی آبادانی در روستاهای زلزله‌زده‌ی این دو شهرستان پیچیده است.

به گزارش نصر، پنج نفر از روستای ورنکش شهرستان میانه، تنها کشته‌های این زمین لرزه بودند و 251 نفر نیز در این حادثه مصدوم شده بودند که کارشناسان امر، علت کم بودن تلفات جانی این حادثه را بهسازی و مقاوم‌سازی مساکن روستایی، می‌دانند؛ مشکلاتی در این میان، از قبیل طولانی بودن فصل سرما و گرانی مصالح ساختمانی باعث شد تا بازسازی و احداث خانه‌ها و واحدهای دامی و پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها با کندی مواجه شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح آخرین روند بازسازی مساکن زلزله‌زدگان، با اشاره به اینکه زمین لرزه‌ی آبان ماه سال گذشته دو شهرستان سراب و میانه را تحت تاثیر قرار داد، گفت: حدود 3500 واحد خسارت‌های جزیی دیده بودند که خوشبختانه تا بهمن ماه سال قبل، بازسازی و تعمیر شدند.
وی اضافه کرد: حدود سه هزار واحد متاثر از زلزله هم نیاز به بازسازی صد درصدی و احداث مجدد داشتند که دو هزار واحد از آن‌ها در شهرستان میانه و یک هزار واحد نیز در شهرستان سراب قرار دارد.
وی با اشاره به آخرین روند عملیات عمرانی بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله، اظهار کرد: پی کنی به طور کامل و 100 درصدی، آلماتوربندی و قالب بندی بیش از 95 درصد، پی‎سازی حدود 95 درصد و پوشش سقف حدود 78 درصد انجام و اسکلت حدود دو هزار و 701 واحد نصب شده است.
باباپور از تکمیل یک هزار و 200 واحد خبر داد و گفت: درب و پنجره‌های این واحدها هم به طور کامل نصب شده و مالکان ساکن این خانه‎ها هستند؛ روند بازسازی با وجود برخی عواملی که تاثیر منفی داشتند، خوب است؛ طولانی بودن فصل سرما، شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث شد تا روند بازسازی تا حدودی به کندی پیش رود و زلزله‌زدگان و متضرران برای دریافت تسهیلات و پیگیری پرونده‎شان مراجعه نکنند.
وی، همزمانی فصل کاری کشاورزان را از دیگر علل کند پیش رفتن روند بازسازی عنوان کرد و افزود: با وجود تمامی مشکلات،  امیدواریم تا فرا رسیدن سالگرد زمین لرزه‌ بتوانیم بازسازی و احداث تمامی واحدها را به پایان برسانیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مجموع تسهیلات بلاعوض مصوب هیات وزیران و پرداختی به مردم برابر 92 میلیارد تومان است، اظهار کرد: 46 میلیارد تومان از این میزان، در مرحله‎ی اول و سال گذشته ابلاغ و بین مردم توزیع شد، در مرحله‎ی دوم نیز نیمی از مبلغ باقیمانده برابر با 23 میلیارد تومان ابلاغ و حدود 15 ملیارد تومان از آن در بین مردم توزیع شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب آذربایجان شرقی در خاتمه متذکر شد: پیگیر هستیم تا مابقی مبلغ نیز طی روزهای آینده توسط دولت ابلاغ و بین مردم توزیع شود، در مجموع سهم هر خانوار 10 میلیون تومان وام بلاعوض بود.
رییس ستاد بازسازی بخش میانه نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اقدامات انجام شده در این بخش از ابتدای وقوع زمین لرزه ترکمانچای ، بیان کرد: حدود یک هزار و 350 واحد از زمین لرزه‌ی آبان ماه سال گذشته، متاثر شده بودند که نیاز به احداث داشتند، آواربرداری، پی کنی و آرماتور بندی انجام شده و پی‎ریزی در حال اجرا است.
اکبر بابایی بیان کرد: پراکنده بودن روستاهای بخش ترکمانچای و زیاد بودن حجم کاری، شیوع کرونا و گرانی مصالح از علل تاخیر امور بود.
وی از پیشرفت فیزیکی 75 درصدی پروژه‌های عمرانی بخش ترکمانچای میانه خبر داد و افزود: این منطقه بسیار سردسیر است و راه بسیاری از روستاهای این بخش در فصل زمستان به دنبال بارش برف، بسته شد و کمک‌ها بوسیله‌ی هلی کوپتر به دست اهالی می‌رسید؛ برخی روستاها حدود 90 کیلومتر از شهرستان میانه فاصله دارند و همین مشکلات جلوی پیشرفت کار را در طول فصل سرما گرفت.
وی افزود: بخش زیادی از کارها از خرداد ماه انجام شده است، در مورد واحدهای دامی نیز تنها آزادسازی وام‌ها بر عهده‌ی بنیاد مسکن بوده و نظارت بر عهده‎ی جهاد کشاورزی است؛ حدود 720 واحد دامی در بخش ترکمانچای از این زلزله متاثر شده بودند که نزدیک به 500 واحد آن در دست احداث بوده و مابقی در حال اجرا است.
بابایی ادامه داد: بیشتر واحدها به صورت دوطبقه ساخته شده و طبقه‌ی اول یا همکف به عنوان واحد دامی و طبقه‌ی بالا به عنوان واحد مسکونی استفاده می‎شود؛ حدود 40 درصد از واحدهای مسکونی به بهره‌برداری رسیده است، بیشتر واحدها در مرحله‎ی سفیدکاری قرار دارند و تمامی تلاشمان برای بهره‌برداری کامل یا افزایش پیشرفت فیزیکی به حدود 90 درصد تا فرا رسیدن سالگرد زمین لرزه یعینی آبان ماه است.
وی با اشاره به اعطای 30 میلیارد تومان وام بلاعوض به زلزله‌زدگان بخش ترکمانچای، گفت: نزدیک به 17 میلیارد تومان از این مبلغ در مرحله‌ی اول و نزدیک به 9.5 میلیارد تومان نیز در مرحله‌ی دوم، پرداخت شده و حدود 4.5 میلیارد تومان نیز در مرحله‎ی سوم پرداخت می‎شود.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع حدود 25 میلیون تومان وام بلاعوض و حدود 55 میلیون تومان نیز مجموع تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای زلزله‌زدگان است؛ وام در نظر گرفته شده برای احداث واحدهای دامی نیز حدود 15 میلیون تومان بوده و تلاش می‎شود پنج میلیون تومان وام بلاعوض نیز به آن‌ها تخصیص داده شود.
بابایی از جذب مشارکت خیران در قالب موسسه‎های خیریه برای احداث و تکمیل خانه‌های مددجویان نهادهای حمایتی و افراد فاقد پشتوانه‎ی مالی خبر داد و افزود: تسهیلات بانکی بر اساس پیشرفت فیزیکی آزادسازی می‎شود، تجربه نشان داده است که با وجود دریافت وام طی چندین مرحله، هنوز پیشرفت چندانی در پروژه دیده نمی‎شود. 
وی گفت: وام معیشتی 15 میلیلونی در یک مرحله، اما تسهیلات 40 میلیون تومانی با سود پنج درصدی طی چندین مرحله اعطا می‎شوند؛ حدود 1340 خانوار، تسهیلات را از بانک دریافت کرده‌اند، دوره‌ی ساخت و حق تنفس حدود 18 ماه بوده و بازپرداخت وام پس از طی این دوره آغاز می‎شود.
گزارش زیر خلاصه‌ای از سفری کوتاه به دو روستای گاوینه رود و برزلیق بخش ترکمانچای شهرستان میانه است، بخش زیادی از خانه‎های آسیب دیده از زلزله‌ی آبان ماه احداث شده است و کار ساخت و ساز با سرعت زیاد در حال انجام است، بسیاری از ساکنان در خانه‌های تازه ساخت و مقاومشان ساکن شده و از اینکه دیگر تجربه‎ی تلخ تخریب خانه‌ها و واحدهای دامی‎شان را تجربه‌ نخواهند کرد، خوشحال هستند.
گرانی مصالح ساختمانی و خورد و خوراک، درد مشترک همه‎ی زلزله‌زدگان بوده و بسیاری از آن‌ها زیر بار بدهی‌های سنگینی برای تامین هزینه و مخارج زندگی رفته‌اند. هیچ یک از اهالی روستای گاوینه رود، قبل از وقوع این حادثه، خانه‌هایشان را بازسازی نکرده و از تسهیلات کم بهره‎ی بنیاد مسکن برای مقاوم سازی خانه‌هایشان استفاده نکرده‌اند.
حسن محمدی، دهیار روستای گاوینه رود با بیان اینکه 85 واحد مسکونی و دامی در این روستا در زلزله‌ی سال گذشته، متاثر شده بود، اظهار کرد: 70 واحد از این تعداد با حمایت بنیاد مسکن و ستاد زلزله‌ی شهرستان میانه و مابقی احداثی بودند که اکنون از پیشرفت بیش از 90 درصدی برخوردار هستند، تا کنون حدود 80 میلیون تومان تسهیلات بانکی به خانوارهای این روستا ارائه شده است.
به گزاش ایسنا، در هر دو روستا بیشتر گلایه‌ها به جهاد کشاورزی و عدم همکاری برخی بانک‌ها بازمی‌گردد و برخی واحدهای دامی هنوز بازسازی نشده‌اند و شرط اعطای وام برای احداث واحدهای دامی، تخریب کامل آن واحد است، اما این تسهیلات شاما حال واحدهایی که ترم برداشته و کاهگلی هستند، نمی‎شود.
رضا صادقی، دهیار روستای برزلیق نیز در بازدید از این روستا در گفت‌وگو با خبرنگاران از تخریب 90 درصدی خانه‌های خشتی در زمین لرزه‎ی آبان ماه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این روستا شامل 70 خانوار دائمی و 25 خانوار فصلی است؛ حدود 78 واحد مسکونی و دامی در این روستا آواربرداری شده و تا به حال حدود 45 واحد مسکونی احداث شده‌اند که 30 واحد در مرحله‎ی پایان کار قرار داشته و افراد در آن ساکن هستند.
وی در خاتمه خاطرنشان کرد: 11 واحد مسکونی در مرحله‌ی سفیدکاری و چهار خانه نیز در مرحله‌ی دیوارچینی قرار دارد.
انتهای پیام/
بوی آبادانی بعد از یک سال خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار