مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت آذربایجان شرقی؛

خانواده اصلی ترین بستر شکل گیری سلامت روان افراد/ سلامت روان جامعه در حد پایین است

1399/07/24 - 09:55 - کد خبر: 28836 نسخه چاپی

نصر: مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت آذربایحان شرقی گفت: از دلایل عمده بالا بودن آمار آسیب های اجتماعی در جامعه، پایین بودن سلامت روان در کنار مشکلات اقتصادی است.

به گزارش نصر، "وهاب اصل رحیمی" در گفتگو با خبرنگار نصر به مناسبت هفته سلامت، بهداشت روان را جز مولفه های مهم و اساسی جامعه دانست و خاطرنشان کرد: اگر مردم سلامت ذهنی و روانی داشته باشند، در پی آن سلامت جسمی و اجتمکاعی هم خواهند داشت، در واقع سلامت روان، حلقه بین سلامت جسمی و سلامت اجتماعی است.
وی افزود: اگر ذهن فعال و تحلیل گر باشد، قطعا در زندگی تصمیم درستی می گیرد که هم دربعد جسمی و هم روانی برای فرد تاثیر مثبت خواهد داشت؛ طوریکه بهتر می تواند در زمینه ویروس کرونا و سایر بیماری ها مدیریت داشته باشد.
اصل رحیمی با تاکید بر توجه ویژه نهادهای ذینفع بر سلامت روان جامعه، خاطرنشان کرد: نهادهای درگیر مانند آموزش و پرورش و سازمان های خدماتی اجتماعی، استاندای، دادگستری و سایر دستگاه هایی که ذینفع هستند، باید به امر سلامت روان جامعه توجه ویژه داشته باشند.
 
 
وی رابطه سلامت روان و مشکلات جامعه را رابطه ای معکوس خواند و تصریح کرد: هر چقدر در جامعه ای، مردم از روان سالم تری بهره مند باشند، به همان اندازه آسیب های اجتماعی، مشکلات و... در آن جامعه پایین می آید.
اصل رحیمی افزود: از دلایل عمده بالا بودن آمار آسیب های اجتماعی در جامعه، پایین بودن سلامت روان در کنار مشکلات اقتصادی است؛  چرا که هر چقدر در جامعه، سلامت روان بیشتر باشد، فرد در مواجه با مشکلات، چه اقتصادی و چه سایر مشکلات، می تواند تصمیم بهتری بگیرد و راهکار درستی را انتخاب نماید.
وی ادامه داد: اما الان که سلامت روان جامعه در حد پایین است، فرد در مواجه با مشکلات اقتصادی به سمت الکل و مواد مخدر و.. روی می آورد یا دچار خشونت و پرخاشگری می شود که علاوه بر عدم حل مشکل، مشکلات دیگری نیز بر مشکلات وی اضافه می شود.
مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت آذربایحان شرقی از دلایل بالا بودن خشم و خشونت در جامعه را فقدان مهارت زندگی اجتماعی، دانست و خاطرنشان کرد: در جامعه سالم، روابط متقابل مبنی بر احترام است و هرچقدر این روابط، آرامش بخش و دلپذیرتر و لذت بخش تر باشد، مردم با همدیگر با کرامت و احترام برخورد می کنند.
 
 
وی به مهارت های 10 گانه زندگی اشاره کرد  اذعان داشت: خودآگاهی، همدلی، رابطه بین فردی موثر، مهارت حل مساله، مهارت تفکر نقاد، مدیریت استرس، مهارت تصمیم گیری، جرئت مهارت نه گفتن از مهارت های مهم زندگی به شمار می روند که در صورت پایین بودن مهارت های مذکور، علاوه بر افزایش خشونت در جامعه، طلاق و اعتیاد و خودکشی نیز بالا می روند.
اصل رحیمی مهم ترین جایگاه شکل گیری سلامت روان افراد را خانواده دانست و تصریح کرد: خواستگاه سلامت روان در چندجا شکل می گیرد که اولین بعد آن خانواده است، که هسته مرکزی جامعه می باشد و در صورتی که بتوانیم آن را غنی و پربار کنیم، سلول های جامعه زنده خواهد شد.
وی مسئولیت پذیری و واقیعیت پذیری را دو بال مهم و اساسی  سلامت روان خواند و اذعان داشت: هر فرد باید بداند نسبت به خود و خانواده و جامعه وظیفه اش چیست.
اصل رحیمی افزود: باید در جامعه واقعیت ها را ببینیم و هم به قابلیت های آن مانند وجود امنیت، دسترسی بیشتر مردم به امکانات تغذیه ای و... داشته باشیم، با در نظر گرفتن این مورد که در کنار آن کلی محدودیت مانند اقتصادی، دسترسی به امکانات درمانی داریم.
وی شعار امسال روز جهانی سلامت روان را "سلامت روان برای همه" عنوان کرد و اذعان داشت: باید در جامعه، در هر جا امکان دسترسی به سلامت روان برای همه مهیا باشد.
اصل رحیمی با اشاره به اینکه شرایط فعلی جامعه ایجاب می کند که وقت کافی برای سلامت روان بگذاریم، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، راننده ای که در جامعه می خواهد مسئولیت بگیرد، باید علاوه بر گواهی رانندگی، گواهی سلامت هم داشته باشد که در جامعه ما به آن توجه نمی شود و تنها اخذ گواهی سلامت، تا حدودی در بحث استخدام و اشتغال افراد مطرح است.
 
ارایه خدمات روانشناختی به 25 هزار بیمار کرونایی
مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت استان به ارایه خدمات روانشناختی بالغ بر 25 هزار نفر در استان در ارتباط با بیماری کرونا اشاره کرد و اذعان داشت: روانشناسان این مرکز، پس از تماس با افراد مبتلا به ویروس کرونا، با اریه خدمات روانشناختی ب آنان، در صورت نیاز بیماران را  به مرکز سلامت معرفی می کردند.
وی افزود: بالای 25 درصد افرادی که تماس گرفته بودیم، مشکلات روانشناختی و نیز بالغ بر20  درصد آنان، مشکلات معیشتی داشته اند و نردیک به 40 درصد این افراد نیز از استرس و نگرانی رنج می بردند.
اصل رحیمی با بیان اینکه به 85 درصد خانواده های متوفی ناشی از کرونا، خدمات روانشناختی ارایه داده شده است، تصریح کرد: این خدمات در شهرستان هایی مانند آذرشهر و جلفا و شبستر به صددرصد خانواده ها ارایه شده است و برای هر خانواده به طور میانگین دو الی جلسه مشاوره داده می شود، که در کل تا الان یک هزار و 290 جلسه خدمات مشاوره ای به خانواده ها ارایه شده است.
 
 
شفا و سما و هما سه راهبرد طلایی مقابله با کرونا
مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت استان با بیان اینکه سلامت روان به زندگی ما امید می دهد و باعث سالم شدن سبک زندگی می شود، خاطرنشان کرد: در بحث شیوع ویروس کرونا، ستاد پیشگیری از ویروس کرونا به کلمه "شفا" اشاره کرده است که شامل شستشوی منظم دست ها با آب و صابون، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده منظم و مرتب ماسک است.
وی افزود: مرکز سلامت بهداشت استان نیز، در کنار کلمه "شفا"، کلمات "سما" و "هما" را نیز به کار برده است که سه راهبرد طلایی پیشگیری از کرونا است که "شفا"، به کنترل جسم و "سما" سبک زندگی سالم شامل تغذیه مناسب و کافی، استراحت کافی، ورزش و نشاط فردی، اجتماعی و  مسئولیت پذیری و انگ زدایی از بیماری است و کلمه "هما" هم همدلی و همیاری مردم با یکدیگر است
 انتهای پیام/
خانواده اصلی ترین بستر شکل گیری سلامت روان افراد/  سلامت روان جامعه در حد پایین است فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار