خبر/

نقض آتش‌بس در قره‌باغ ادامه دارد

1399/07/21 - 15:11 - کد خبر: 28795 نسخه چاپی

نصر: آتش‌بس بین ارمنستان و آذربایجان بر سر ناحیه مورد اختلاف قره‌باغ امروز دوشنبه در حالی اجرایی نشد که دو رقیب قفقاز شلیک‌های تازه‌ای را رد و بدل کردند؛ این در حالی است میانجی‌گران بین‌المللی قصد داشتند تلاش‌ها برای صلح پایدار بین این دو را از سر گیرند.

به گزارش نصر، ارمنستان و آذربایجان طی دو هفته گذشته درگیر جنگ تلخی بر سر قره‌باغ بوده‌اند، منطقه جداشده‌ای از آذربایجان که بعد از جنگ دهه ۱۹۹۰، توسط ارمنی‌ها کنترل می‌شود و استقلال آن از سوی هیچ کشور دیگری به رسمیت شناخته نشده است.
این درگیری‌ها که بدترین از زمان آتش‌بس سال ۱۹۹۴ بین این دو کشور بوده‌اند، ترس از درگیری منطقه‌ای را با وجود حمایت ترکیه از آذربایجان، تلاش ارمنستان برای به سمت خود کشیدن روسیه، و رویکرد محتاطانه ایران به وجود آورده است.
بعد از ۱۱ ساعت صحبت بین وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در مسکو، طرفین اوایل روز شنبه بر سر آتش‌بس بشردوستانه توافق کردند.
اما تاکنون درگیری‌های مکرر، توافق صلح را نقض کرده است.
در "استپناکرت" یا خانکندی، شهر اصلی قره‌باغ، عکاس خبرگزاری فرانسه صدای گلوله‌باران از سمت شهرستان "هادروت" را شنیده است.
وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد: نیروهای مسلح ارمنستان، که به آتش‌بس بشردوستانه عمل نکردند، مکرراً سعی کردند به مواضع ارتش آذربایجان حمله کنند.
این وزارت‌خانه اعلام کرد که "تعداد زیادی از نیروهای دشمن" را به همراه یک تانک تی-۷۲ و سه پرتاب‌کننده چندگانه موشک گراد را نابود کرده است.
در مقابل سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان هم از جانب خود عنوان کرد که آذربایجان "در حال بمباران شدید جبهه جنوبی است. "
ارمنستان مدعی شد که دشمن متحمل خسارات زیادی از نظر نیروی انسانی و تجهیزات نظامی شده، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.
انتهای پیام/
نقض آتش‌بس در قره‌باغ ادامه دارد خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار