یادداشت/

استاندارد سازي خدمات شهري، گامي موثر در جهت امنيت زندگي در كلان شهرها

1399/07/21 - 13:44 - کد خبر: 28787 نسخه چاپی

نصر: استاندارد سازي كيفيت خدمات شهري، فرآيندي در جهت ارتقاي سطح خدمات و تعيين شاخص هاي مورد نظر در ارائه خدمات شهري به شهروندان و ارزيابي هاي مستمر و به موقع از اين خدمات است.

در واقع خدمات شهري، بخشي از مديريت شهري است كه شامل ارائه خدمات متنوع و متفاوتي است كه همه ي آنها فقط از طرف شهرداري ها به شهروندان ارائه نمي شود و نهادها و سازمان هاي ديگري هم در اين مهم نقش دارند.
كيفيت خدمات ارائه شده به شهروندان به جهت همه گيري و تناسب با محيط هاي شهري و مناطق مختلف كلانشهرها، نيازمند اجراي استاندار هاي لازم و تخصصي است كه با شروع آن، مي توان شاهد ايجاد تغييرات اساسي در اين حوزه بود. مزيت اجراي استاندار و تعريف شاخص هاي تخصصي در حوزه خدمات شهري و ارزيابي از عملكرد ها ، به طور قطع ضمن اينكه در ابتداي كار با صرف انرژي و زمان بيشتري انجام خواهد شد، ولي آنقدر اهميت دارد كه شهروندان با برخورداري از اين خدمات ، مي توانند به راحتي تغييرات و نحوه ي خدمات ارائه شده را درك كنند.
از مهمترين استاندارهايي كه به ويژه در كلانشهرها مورد توجه و نياز است، ارتقاي كيفيت ايمني، سلامت، بهداشت و محيط زيست شهري و حتي مديريت بحران است. در استاندار سازي كيفيت خدمات شهري، فارغ از موقعيت محلات و مناطق در كلانشهرها، نظارت و ارزيابي كليه ي فعاليت ها و طرح هاي اجرايي  مورد نظر است.در مراحل اوليه استاندار سازي لازم است كه خدمات ارائه شده از قبل هم مورد ارزيابي كلي و در جهت تعريف استاندارهاي لازم مورد بررسي قرار گيرند.
در تعريف طرح ها و اجراي آنها نيز بايد استاندار سازي و برنامه هاي نگهداري و نظارت مداوم در جهت ارتقاي ايمني و مراقبت از سرمايه هاي انساني و حتي سرمايه هاي فيزيكي و جلوگيري از هدر رفت سرمايه ها مورد توجه قرار گيرد.در اين راستا لازم است با تدوين برنامه هاي استاندار سازي كيفيت و پيشنهاد و تصويب آن از نگاه تخصصي مديريت شهري به ايحاد تغييرات لازم همت گماشت.
استاندار سازي خدمات شهري بايد بر اساس خدمات ارائه شده به شهروندان بر پايه هاي اقتصادي، عمراني،محيط زيست، مديريت بحران، سلامت، اجراي طرح هاي شهري، خطوط انرژي و حمل و نقل و ... انجام گيرد. لذا در اجراي اين فرآيند نمي توان خدمات شهري را بدون استاندار سازي براي ارائه به شهروندان متصور شد.در ارائه ي كليه ي خدمات شهري آنچه نبايد از آن غافل شد، اين است كه اصل كيفيت نبايد موضوعيت خود را از دست دهد و اين جز با توجه ويژه به استاندارد سازي كمي و كيفي اين خدمات، ممكن نيست.امروزه با افزايش ارائه ي خدمات متنوع در شهرها، استاندارسازي اين خدمات مي تواند، ضمن ارتقاي امنيت زندگي شهروندان، نگاه توسعه اي و افزايش سلامت روان را نيز شامل شود و اين جز با ايجاد تغييرات اساسي در برنامه ريزي هاي مديريت شهري مقدور نخواهد بود.

شبنم خداخواه- مشاور شهردار كلانشهر تبريز
انتهای پیام/
استاندارد سازي خدمات شهري، گامي موثر در جهت امنيت زندگي در كلان شهرها نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار