مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی خبر داد:

پیشرفت 70 درصدی مرمت خانه "جهادی" دیزج خلیل شبستر

1399/07/20 - 13:36 - کد خبر: 28723 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از پیشرفت 70 درصدی مرمت خانه "جهادی" دیزج خلیل شهرستان شبستر خبر داد.

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده با تاکید به این‌که یکی از سیاست‌های اصلی اداره کل میراث فرهنگی استان، صیانت و حفاظت میراث تاریخی و فرهنگی در تمام مناطق استان است، گفت: در همین راستا این اداره کل با فراهم‌سازی شرایطی مناسب جهت حفظ، مرمت و احیا خانه اربابی دیزج خلیل، سعی در تداوم رسالت خود دارد.
وی با اشاره به بافت تاریخی منحصربه‌فرد روستای دیزج خلیل واقع در شهرستان شبستر، اظهار کرد: بافت تاریخی این روستا شامل چند هسته اولیه تاریخی است که محورهای خطی بافت محلات در امتداد این هسته‌ها شکل‌گرفته‌اند.
وی ادامه داد: بخش‌های اصلی خانه "جهادی" دیزج خلیل شهرستان شبستر که متعلق به دوره قاجار است در سه جبهه شمالی، غربی و جنوبی ساخته‌شده و مصالح اصلی آن را خشت و چوب تشکیل داده است. همچنین تزیینات خانه دیزج خلیل از تزیینات اصیل و متنوع‌ وابسته به معماری خانه‌های ایرانی برخوردار است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خاطرنشان کرد: مرمت خانه دیزج خلیل از اسفند سال97 آغازشده و اکنون با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی همراه است.
به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، وی، به عملیات مرمتی انجام‌شده در این خانه تاریخی، اشاره کرد و گفت: تاکنون مراحلی نظیر خاک‌برداری، زیرسازی و سنگ‌فرش حیاط، آماده‌سازی و کاشی‌کاری و سرامیک مطبخ، استحکام‌بخشی پایه دیوارهای زیرزمین، اندود گچ‌وخاک دیوارها و فضای داخلی زیرزمین، حذف الحاقات در فضای داخلی مجموعه، خاک‌برداری و بلوکاژ کف اتاق‌های زیرزمین انجام شده است.
انتهای پیام/
پیشرفت 70 درصدی مرمت خانه خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار