خبر/

رونمایی از پوستر کنگره شیخ محمد خیابانی در تبریز

1399/07/17 - 13:49 - کد خبر: 28567 نسخه چاپی

نصر: پوستر نخستین کنگره بین المللی شهید شیخ محمد خیابانی به مناسبت صدمین سالگرد شهادت این روحانی مبارز، امروز در صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی رونمایی شد.

به گزارش نصر، کنگره بین المللی گرامی داشت شهید شیخ محمد خیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی آن عالم مجاهد بهمن ماه امسال در تبریز و تهران برگزار خواهد شد.
این کنگره در ۴ محور شرح احوال و زندگی شیخ محمد خیابانی، بعد سیاسی و مبارزاتی، مبانی فکری و شعائر دینی در قیام شیخ و بعد فرهنگی و اجتماعی شخصیت وی، فرخوان مقاله داده است.
محور شرح احوال و زندگی شیخ محمد خیابانی شامل نگاهی به مراحل مختلف زندگی شهید محمد خیابانی، شیخ شهید از منظر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی و سایر شخصیت ها، معرفی آثار و خطابه‌های شیخ محمد خیابانی، تحلیل و بررسی محتوای مجموعه‌های سخنرانی و تاملی در تحریف شخصیت شیخ شهید است.
در محور بعد سیاسی و مبارزاتی این کنگره نیز مقالاتی در موضوع زمینه‌ها و عوامل داخلی و خارجی قیام شیخ شهید، شیخ محمد خیابانی و مشروطیت، شیخ محمد خیابانی و ستارخان، کارنامه شیخ در مجلس مشروطه، مروری بر کارنامه شیخ محمد خیابانی در دوره حاکمیت، مقابله شیخ با اولتیماتوم روس و قرار داد استعماری وثوق الدوله، بازتاب اندیشه و سلوک سیاسی و مبارزاتی شیخ شهید و همچنین وحدت ملی ایرانیان و موضوع آزاد بستان در اندیشه روحانی شهید شیخ محمد خیابانی امکان ارائه دارند.
در محور مبانی فکری و شعائر دینی در قیام شیخ مسائلی مانند اندیشه سیاسی و ماهیت قیام شیخ محمد خیابانی، اسلام خواهی و شعائر دینی در قیام شیخ شهید، تجلی روحیه انقلابی گری روحانیت آذربایجان در عصر مشروطیت، آزادی خواهی و عدالت طلبی در قیام شیخ شهید و مبارزه با استبداد داخلی و سلطه خارجی و استعمار بررسی خواهند شد.
در بعد فرهنگی و اجتماعی کنگره نیز به بررسی مقالاتی با محوریت آثار فرهنگی و اجتماعی قیام شیخ محمد خیابانی در دو سطح داخلی و خارجی، نوآوری‌های فرهنگی و اجتماعی شیخ شهید، فعالیت‌های شیخ در عرصه مطبوعات و کتاب شناسی در مورد شخصیت و قیام شیخ محمد خیابانی، شیخ محمد خیابانی در آیینه اسناد مدارک، شعر و ادب و آسیب شناسی قیام شیخ محمد خیابانی پرداخت خواهد شد.
مهلت ارسال آثار تا ۱۵ آذر و زمان برگزاری کنگره نیز بهمن امسال خواهد بود.
رئیس ستاد برگزاری یک صدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی روشنگری و بیدارگری را یکی از ویژگی‌های این عالم برجسته اعلام کرد.
حجت الاسلام میرتاج الدینی در دومین جلسه شورای سیاست گذاری صدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی با برشمردن برخی از خصوصیان فردی وی اظهار داشت: در مقابله و مبارزه با استبداد داخلی پیشگام بود و نقش مهمی در بر چیدن استبداد و شکل گیری قیام آذربایجان نقش مهمی داشت.
وی با اشاره به ایستادگی شیخ محمد خیابانی در برابر سلطه بیگانگان افزود: شیخ فردی مقاوم بود و در برابر زیاده خواهی روس‌ها ایستادگی‌ها می‌کرد و مردم را به قیام علیه ظلم فرا می‌خواند.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مناقشه قره باغ پرداخت و بیان کرد: ما از مردم مسلمان آذربایجان حمایت می‌کنیم و مردم این منطقه بدانند که مردم ایران تا آخرین لحظه در کنار آنها ایستاده اند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اشغالگری طبق قوانین بین الملل و اصول انسانی و اجتماعی کاری مذموم است و دولت‌ها باید به چارچوب مرز‌های قانونی شناخته شده یکدیگر احترام بگذارند.
وی با اشاره به اقدام درست و سنجیده نمایندگان ولی فقیه در ۴ استان شمال غرب درباره مناقشه قره باغ گفت: قره باغ متعلق به آذربایجان و خاک اسلام است و در این میان متاسفانه برخی ها در زمین رژیم صهیونیستی بازی می کنند.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اقدام بدیع مجلس شورای اسلامی در خصوص بزرگداشت این شیخ وارسته گفت: شخصیت شیخ محمد خیابانی مدت ها است که مورد غفلت واقع شده و در همین زمینه قرار است برای معرفی بیشتر این شخصیت مستند پرتره در حدود ۴۰ دقیقه با عنوان شیخ محمد خیابانی تولید شود که در مرحله نگارش طرح است.
مرتضی صفری ادامه داد: شبکه استانی سهند در نظر دارد، یک کار فاخر تولید و به مخاطب عرضه کند، همچنین به مناسبت بزرگداشت این شخصیت شهیر آذربایجان میزگرد‌های رادیویی و تلویزیونی تدارک دیده ایم که از امشب وارد مرحله ضبط و فیلم برداری می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت تولیدات رسانه‌ای در پر رنگ کردن شخصیت‌های تاریخی افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد مقرر شد طرح سریال شیخ محمد خیابانی را به مرحله عملیاتی و تولید بیاوریم و از فضای تلویزیونی که در دسترس ماست بیشترین بهره را برای شناساندن ویژگی‌های این عالم انقلابی به مخاطبان کشور ببریم.
همچنین در این نشست، مسئولان دستگاه‌های عضو ستاد بزرگداشت یک صدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی نظرات خود را در خصوص عملکرد دستگاه‌ها و روند برگزاری همایش بین المللی بر لزوم ثبت اسناد دستی شیخ محمد در فهرست آثار ملی، چاپ و انتشار اندیشه‌ها و رفتار مبارزاتی شیخ و گردآوری اسناد و پژوهش‌های مرتبط با شیخ محمد خیابانی بیان کردند.
انتهای پیام/
 رونمایی از پوستر کنگره شیخ محمد خیابانی در تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار